Ш естима нови членове на екипажа са постъпили на кораба „Вежен“ малко преди инцидента в Балтийско море, при който бе скъсан оптичен кабел между Швеция и Латвия.
Заради произшествието корабът на „Български морски флот“ бе арестуван от шведските власти, които започнаха разследване за саботаж.
Произшествие
Подводният оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд, е бил повреден в неделя сутринта в изключителната икономическа зона на Швеция в резултат на външно влияние. Според публични навигационни данни "Вежен" е преминал над оптичния кабел в 02,45 ч. българско време в неделя. На кадри, разпространени от шведската телевизия TV4 "Вежен", се вижда закотвен край военноморската база Карлскрона в Южна Швеция. На кадрите личи, че котвата на плавателния съд е повредена. Заради прекъсването на кабела НАТО изпрати патрулни кораби в района, а шведската прокуратура започна разследване за саботаж. Според БНР корабът е превозвал торове от руското пристанище Уст-Луга край Санкт Петербург до страна от Южна Америка.
Швеция задържа български кораб за саботаж!
„Възможно е „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела, но в никакъв случай не допускам, че става дума за умишлено действие от страна на нашия екипаж“, каза изп. директор на БМФ кап. Александър Калчев. Според него в нощта срещу неделя корабът е плавал в плитки води при много лошо време със силно вълнение и вятър над 25 км/с. На сутринта след бурята при оглед екипажът е забелязал, че лявата котва е повредена. Заключението е, че котвата е „изтекла“ и се е влачила по дъното.
Състав
Според Калчев командният състав на кораба е от осем българи. На борда има и девет моряци от Мианма. През последния месец обаче на борда са регистрирани няколко нови попълнения, съобщи шведският вестник Dagens Nyheter, позовавайки се на документи, с които разполага. Според тези данни трима нови членове на екипажа са се качили в Канада преди малко повече от месец, а още трима – в средата на януари в датскoто пристанище Скаген.
Условия
„По принцип всичко е възможно при лошо време. На мен лично не ми се е случвало, но съм чувал за инциденти с изтичане на котва“, обясни за „Телеграф“ председателят на Асоциацията на морските капитани кап.д.п. Димитър Димитров.
Шефът на „Български морски флот“: Не допускам корабът „Вежен” да е скъсал кабел умишлено!
Според него „Вежен“ отговаря на всички съвременни технически изисквания, но на борда няма система, която да известява, че котвата е изтекла. „Котвите са закачени на вериги, които се управляват с електромотор. Котвата може да се е освободила сама поради технически дефект или несработване на съответните защитни механизми. Разследването ще покаже“, допълни кап. Димитров. Той счита, че при лошо време през нощта е възможно екипажът да не е разбрал, че котвата се влачи.
Инцидентът с „Вежен“ предизвика и международни реакции. „Има все повече повредени кабели в Балтийско море. Това е пореден случай и не може да бъде случайност“, заяви германският външен министър Аналена Бербок в Брюксел.
Деян Дянков