Х арвардското училище по медицина в сътрудничество с Института по физична и химична биология, Московският държавен университет "Белозерски" и Масачузетският технологичен институт разработиха подмладяващ коктейл или по-скоро дори шест версии на "фонтана на младостта", които могат да обърнат процеса на стареене в клетките на човешката кожа и в тялото на мишка за няколко години.

Научната статия е публикувана в медицинското списание Aging. Един от авторите на изследването е известен учен, привърженик на клетъчното подмладяване и активен борец срещу старостта, както в научните среди, така и от собствения си опит – това е молекулярният биолог от Медицинското училище в Харвард д-р Дейвид Синклер.

На една от страниците в социалните мрежи харвардският учен пише, както цитират западни медии, че откритите от неговата група младежки коктейли определено могат да се нарекат откритие, „пробив“, стъпка към „достъпно подмладяване на цялото тяло“. ”

„Това ново откритие предлага потенциал за обръщане на стареенето с едно хапче - от подобряване на зрението до ефективно лечение на заболявания, свързани с възрастта“, казва Дейвид Синклер.

Е, как работи подмладяването?

Има няколко потенциално обещаващи технологии за подмладяване на тялото чрез подмладяване на клетките и тъканите, казва Николай Крючков, кандидат на медицинските науки, имунолог, генерален директор на договорна изследователска компания.

Един от подходите се основава на генно модифициране, при което нова информация се въвежда в гена и се доставя до адреса на вирусния вектор.

Всъщност това са лекарства за генна терапия и не са никак евтини.

Друг подход е използването на различни плурипотентни стволови клетки за подмладяване, които позволяват отглеждане и заместване на увредени тъкани.

Например кости, черен дроб, бъбреци. Вярно, че изследванията са на етап тестване върху животни, но това е обещаваща посока както за подмладяване на тялото, така и за отглеждане на органи за трансплантация.

Друга посока, както се казва, е „отстрани“ от всички, когато отделни човешки клетки се отстраняват от тялото, подмладяват се и се връщат в него като „собствени стволови клетки“. Експертът смята този път за един от най-обещаващите за нашия бърз и почти вечен живот и младост.

Какво направи групата на Дейвид Синклър?

Тя използва сравнително нов подход в науката. Ученият е роден през 2006 г. и печели Нобелова награда. Японски учен получи експресията на специфични гени „фактори Яманака“, които могат да превърнат възрастни клетки в млади.

Този подход е обещаващ, на негова основа се създават и въвеждат в тялото протеинови вещества, „младежки коктейли“, които на ниво клетки „ин витро“ са в състояние ефективно и бързо да ги препрограмират към подмладяване.

Вярно е, че първите експерименти върху животни се провалиха: заедно с подмладяването беше задействан и механизмът за образуване на ракови тумори.

Оказа се, че стареенето на клетките регулира развитието на рак. Следващите 15 години позволиха да се намерят такива смеси от "ядрени коктейли", които не са онкогенни, не предизвикват развитието на ракови клетки, но добре стимулират подмладяването на клетките и тъканите.

Производството на такива младежки коктейли е много по-лесно от използването на генно инженерство, а в бъдеще те ще бъдат универсални, подходящи за повече хора и като цяло – по-достъпни от другите форми на подмладяване.

Такива протеинови лекарства няма да струват толкова, колкото аспирина, но все пак не са милиони, както в ситуацията с генната терапия.

Как действа подмладяващият коктейл?

Знаем, че информацията се записва в ДНК, но работата на ДНК се регулира на следващото „горно“ ниво – епигенетично. ДНК във всички клетки е една и съща, но клетките са различни, има клетки на кръвта, нервната система, черния дроб, костите и т.н.

Това разнообразие е възможно и поради епигенетичното ниво на контрол, което е силно увредено по време на стареенето. Към него е насочен коктейл, помагащ за възстановяване на регулаторните функции.

Докато изследванията са на етапа на голямата фундаментална наука, изследва се специалната активност на веществата на ниво клетки и тъкани, фазата на предклиничните изпитвания все още не е започнала.

Тогава ще е необходимо да се решат проблемите с регулирането на тази област на медицината и след това ще бъде възможно да се пристъпи към предклинични и клинични изпитвания, които най-вероятно ще започнат с отделни групи хора, които се интересуват особено от такова лечение.

„Темата за подмладяването е изключително амбициозна в съвременната наука и медицина и една от най-трудните – казва експертът Николай Крючков. – Подходът, описан от „групата Синклер“, е напреднал добре за 15 години.

Да, докато крайният продукт все още не е оформен, но ще бъде направен. Може би в началото това ще бъдат биомедицински продукти, които след това ще се развият в лекарства, първо за тясна употреба за специални показания, след това за по-широка употреба, а в бъдеще - за предотвратяване на стареенето.

Мисля, че някои от посоките за разработване на лекарства за борба със стареенето ще работят вече в бъдеще след 10 години и ще получим регистриран препарат.