С транна и противоречива информация идва от официалните руски власти след взрива на Кримския мост. Това заяви специално за „Телеграф“ бившият военен министър и експерт Тодор Тагарев. Странни елементи има и в изброените маршрути на камиона, качил се на ферибот в Бургас. Дали всичко това е достоверно, трудно е да се прецени. Явно целта е да се направи връзка между страна от НАТО, каквато е България, и взрива на моста, посочи още Тагарев.
Маршрут
Интересна версия за взрива на Кримския мост представи в телеграм канала си журналистът от “Комсомольская правда” Александър Коц. Той се позовава на източници от ФСБ и Следствения комитет на Русия и бе публикувана във Фейсбук:
„В операцията на Кримския мост са участвали два тежкотоварни автомобила. Схемата за доставка е била следната: Товарът – 22 палета фолио, по 9 ролки всяка (един палет тежи около тон) е пристигнал по море в грузинското пристанище Поти от България. Клиентът, който го е поръчал, е гражданин на Украйна. След това е натоварен на камион с чуждестранни номера, шофьорът е говорил с клиента чрез WhatsApp.
От Поти камионът заминава за Армения, където товарът е оформен според правилата на Митническия съюз – твърди се, че това е типичен, неподозрителен маршрут за тези, които пътуват до Русия, надявам се шофьорите да обяснят.
След това камионът отново влиза в Грузия, а оттам минава на територията на Руската федерация през ГКПП Горен Ларс / Верхный Ларс. Този, през който някои руснаци бягат в Грузия от мобилизация. Крайната точка е бил град Армавир, където палетите са пренатоварени на друг камион, който тръгва към Крим.
Очевидно експлозивите са били поставени по някакъв начин в ролки с фолиото. Това не е позволило да бъдат видени на рентгеновата снимка. Фолиото е българско производство. Това означава, че освен Украйна в организацията на този терористичен акт може да участват и чужди спецслужби. Шофьорът на първия камион вече дава показания. Най-вероятно, подобно на шофьора на втория камион, той е бил използван сляпо и не е знаел какво превозва.
Обвинения
Взривът на Кримския мост е организиран от украинските специални служби, заяви президентът на Русия Владимир Путин, цитиран от ТАСС.
"Извършителите и поръчителите са спецслужбите на Украйна", каза Путин на среща с ръководителя на Следствения комитет на Руската федерация Александър Бастрикин. Той дори нарече станалото "атентат". Бастрикин потвърди това и добави, че в подготовката на атентата на украинските специални служби са помогнали граждани на Русия и чужди държави. По думите му Следственият комитет на Русия е установил маршрута на взривения камион на Кримския мост - това е България, Грузия, Армения, Северна Осетия, Краснодарски край.
Във връзка с извънредното положение ръководителят на Следствения комитет каза: "Дадени са съответните указания за провеждане на оперативно-издирвателни дейности на органите на ФСБ, Министерството на вътрешните работи на Русия". За експлозията на Кримския мост е образувано наказателно дело за тероризъм".
Мощният взрив, за който руските власти твърдят, че се дължи на зареден с експлозиви камион, повреди това съоръжение, което бе открито през 2018 г. и сега служи за снабдяване на руската армия във войната срещу Украйна. Русия досега се въздържаше да обвини Украйна за тази атака, при която загинаха трима души. Украйна не пое отговорност, но нейни представители направиха подигравателни и иронични коментари за станалото, отбеляза Франс прес.
Полза
Повредата на Кримския мост може да се окаже в полза на въоръжените сили на Украйна, тъй като ще извади от строя важен компонент на руския военен транспортен възел. Създаването на алтернативна логистика отнема време, а боевете в южната част на страната са в ход в момента.
Това коментира пред РБК-Украйна военният експерт Владислав Селезньов. Мостът е важен елемент от военния и транспортен център на Кримския полуостров като цяло.
"Именно през него военните ешелони на руските окупатори се отправят по посока на Запорожка и Херсонска област. Всъщност мостът е повреден и връзката с военния транспорт е сериозно отслабена. Ще мине много време, докато руснаците пуснат фериботни преходи, докато не потърсят алтернативни начини за доставка на оръжия и боеприпаси, а боевете се водят в момента", отбеляза той.
Експертът подчертава, че тъй като украинските въоръжени сили провеждат контраофанзива на юг, врагът се нуждае от огромен капацитет и военно-технически ресурси. И все още не е ясно как ще се осигурят доставките. В момента железопътната част на Кримския мост е повредена, а пътното платно е сериозно увредено, така че в този контекст ситуацията е в интерес на украинските отбранителни сили.