А ристократи, милионери и други страстни почитатели на Вагнеровите опери от цял свят се редят на опашки в София, за да слушат и гледат опера.
Вагнерианци от Португалия, САЩ, Германия, Австрия, Бразилия, Нидерландия и други страни по света присъстваха на премиерата на „Лоенгрин“. Тя създаде и прецедент – публиката на няколко пъти прекъсва изпълненията, за да ръкопляска френетично, без да чака финала – което е извън традицията за която и да е Вагнерова опера.
Публика
„Стремежът е в обогатяване на репертоара и привличане на нова публика, както наша, а също и заинтересована от чужбина. Благодарение на Вагнеровия фестивал на Софийската опера хилядна публика за първи път припозна София и България“, сподели с „Телеграф“ директорът на Софийската опера Пламен Карталов.
Сцената е решена като Дървото на живота и се осветява с лазери или в различни светлини, символизиращи етапите от живота и пътя на рицаря на лебедите Лоенгрин сред хората. Новаторско е и включването на отправки към „Парсифал“ - последната Вагнерова опера, разказваща за бащата на Лоенгрин.
Някои от гостите споделиха, че това е най-добрата постановка на „Лоенгрин“, която са гледали.
Суета
За премиерата на „Лоенгрин“ и началото на Вагнеровия фестивал в София се събраха водещи музикални и оперни критици от цял свят, особено такива, които са свързани с Вагнеровите опери. Пристигнаха и президентът на Международната асоциация на Вагнеровите общества - нидерландецът Хари Льойчер, президентът на Вагнеровото общество във Вашингтон и признат Вагнеров експерт Джеймс Холман и др.