Ф естивалът Каракала, под ръководството на Дамиано Микелето, представя иновативна програма през 2025 г., в годината на юбилея на Католическата църква.

Тя ще се проведе сред руините на Термите на император Каракала под мотото „Между божественото и човешкото“. За първи път към традиционната сцена на Термите на Каракала се присъединява и пространството пред Базиликата на Мазенций в Римския форум – най-голямата гражданска базилика в центъра на Рим, построена в началото на IV век. Програмата включва опери, църковна музика, мюзикъли, балети, концерти и срещи. Сред акцентите са новите продукции на „Възкресение“ на Хендел, „Травиата“ на Верди, режисирана от Слава Даубнерова, „Дон Жуан“ на Моцарт и „Уестсайдска история“ на Бърнстейн. „Травиата“ представя Коррин Уинтърс като Виолета под диригентството на Франческо Ланцилота. Балетната програма включва традиционната галавечер със звездата на италианския балет Роберто Боле и негови гости от най-престижните световни трупи, както и вечери с хореографии на Пина Бауш, Морис Бежар и Кристофър Уийлдън. Фестивалът започна с поп концерти на изпълнителите Фиорела Маноя, Рикардо Кочанте и Антонело Вендити и ще завърши на 7 август с „Кармина Бурана“ на Карл Орф.

Фабрицио Сансони

Билети

Бюджетът на Театъра на операта в Рим (Teatro dell’Opera di Roma), включително летния фестивал Каракала, тази година надхвърля 45 млн. евро, набирани чрез комбинация от публични и частни средства. Основна роля играе италианското правителство чрез Министерството на културата, както и местните власти, включително общината на Рим. Съществен принос имат и партньорства с институции, които подпомагат логистиката и популяризирането на събитията. Продажбата на билети е важен източник на приходи, като за сезон 2025 продажбите започнаха на 1 февруари. Освен това театърът привлича спонсорства от големи частни компании, като например сътрудничеството с модна къща Dior за балетните постановки през 2024 г. Програмата „Фабрика“ и други инициативи за млади таланти допълнително подпомагат финансовата устойчивост чрез привличане на международни фондове и публика.

Ход

Фестивалът Каракала продължи да се провежда и по време на пандемията от COVID-19 през 2020 и 2021 г., демонстрирайки изключителна устойчивост. За да се спазят здравните мерки, сцената беше преместена в Чирко Масимо – историческия римски хиподрум, където бе изграден амфитеатър за публиката. Разстоянието между седалките се поддържаше на 1,5 метра, за да се осигури безопасност, а представленията бяха адаптирани към новите условия. Този ход позволи на фестивала да продължи да привлича зрители дори в трудни времена, поддържайки високия дух на римляните и затвърждавайки репутацията му като символ на културната идентичност на италианската столица.

Археологическият парк на Термите на Каракал

 Археологическият парк на Термите на Каракал
Авторът

Има 4500 места

Фестивалът Каракала започва своята история на 27 юли 1937 г., когато губернаторът на Рим Пиеро Колона обявява инициатива за създаване на театър на открито в комплекса на Термите на Каракала с първи оперни представления, започнали на 1 август същата година. Това събитие е замислено като експеримент, но бързо се превръща в неизменна традиция за римляни и туристи от цял свят. Първият сезон е кратък – само осем дни с пет представления, три на „Лучия ди Ламермур“ и две на „Тоска“. Според вестник Il Giornale d’Italia от 8 август 1937 г., спектаклите са описани като „незабравими представления в уникална обстановка; с толкова впечатляваща сила, че изглеждат нереални“. През следващата година програмата се разширява с шест опери и 28 представления, а сцената е преместена в екседрата на калдариума с капацитет от 20 000 места. Войната временно прекъсва фестивала до 1944 г., но той се завръща триумфално през 1945 г. и остава ключов елемент от римската културна сцена до 1993 г., когато спира за кратко. От 2001 г. представленията се възобновяват с нова логистика, при която руините служат като фон, а не като част от сценографията. Днес Термите на Каракала разполагат с капацитет от 4500 места, което позволява на фестивала да посреща голям брой зрители, запазвайки интимността на преживяването и достъпни цени на билетите.

Събира Тримата тенори

През годините фестивалът Каракала се утвърди като емблема на музикалната култура, привличайки звезди от ранга на Енрико Карузо, Мария Калас и Клаудио Баглиони, който през 1999 г. стана първият поп изпълнител, изнесъл концерт там в подкрепа на балканските народи, засегнати от войната. Един от най-емблематичните моменти в историята на фестивала е концертът на Тримата тенори – Хосе Карерас, Пласидо Доминго и Лучано Павароти – на 7 юли 1990 г., по време на Световното първенство по футбол в Италия. Излъчен по целия свят, този концерт, дирижиран от Зубин Мета с арии от Верди и Пучини, се превърна в глобален феномен, популяризирайки оперната музика сред милиони. Този момент не само бележи върха на популярността на фестивала, но и затвърди Термите на Каракала като уникална сцена за музикални събития. Фестивалът Каракала е не само празник на изкуството, но и символ на римската културна идентичност. От скромното си начало през 1937 г. до днес той продължава да бъде платформа за иновации и високи художествени постижения.

*Автор: Красимир Иванов, Рим