Ф естивалът Каракала, под ръководството на Дамиано Микелето, представя иновативна програма през 2025 г., в годината на юбилея на Католическата църква.

Тя ще се проведе сред руините на Термите на император Каракала под мотото „Между божественото и човешкото“. За първи път към традиционната сцена на Термите на Каракала се присъединява и пространството пред Базиликата на Мазенций в Римския форум – най-голямата гражданска базилика в центъра на Рим, построена в началото на IV век. Програмата включва опери, църковна музика, мюзикъли, балети, концерти и срещи. Сред акцентите са новите продукции на „Възкресение“ на Хендел, „Травиата“ на Верди, режисирана от Слава Даубнерова, „Дон Жуан“ на Моцарт и „Уестсайдска история“ на Бърнстейн. „Травиата“ представя Коррин Уинтърс като Виолета под диригентството на Франческо Ланцилота. Балетната програма включва традиционната галавечер със звездата на италианския балет Роберто Боле и негови гости от най-престижните световни трупи, както и вечери с хореографии на Пина Бауш, Морис Бежар и Кристофър Уийлдън. Фестивалът започна с поп концерти на изпълнителите Фиорела Маноя, Рикардо Кочанте и Антонело Вендити и ще завърши на 7 август с „Кармина Бурана“ на Карл Орф.

я
Фабрицио Сансони

Билети

Бюджетът на Театъра на операта в Рим (Teatro dell’Opera di Roma), включително летния фестивал Каракала, тази година надхвърля 45 млн. евро, набирани чрез комбинация от публични и частни средства. Основна роля играе италианското правителство чрез Министерството на културата, както и местните власти, включително общината на Рим. Съществен принос имат и партньорства с институции, които подпомагат логистиката и популяризирането на събитията. Продажбата на билети е важен източник на приходи, като за сезон 2025 продажбите започнаха на 1 февруари. Освен това театърът привлича спонсорства от големи частни компании, като например сътрудничеството с модна къща Dior за балетните постановки през 2024 г. Програмата „Фабрика“ и други инициативи за млади таланти допълнително подпомагат финансовата устойчивост чрез привличане на международни фондове и публика.

Ход

Фестивалът Каракала продължи да се провежда и по време на пандемията от COVID-19 през 2020 и 2021 г., демонстрирайки изключителна устойчивост. За да се спазят здравните мерки, сцената беше преместена в Чирко Масимо – историческия римски хиподрум, където бе изграден амфитеатър за публиката. Разстоянието между седалките се поддържаше на 1,5 метра, за да се осигури безопасност, а представленията бяха адаптирани към новите условия. Този ход позволи на фестивала да продължи да привлича зрители дори в трудни времена, поддържайки високия дух на римляните и затвърждавайки репутацията му като символ на културната идентичност на италианската столица.

Археологическият парк на Термите на Каракал

я
Авторът

Има 4500 места

Фестивалът Каракала започва своята история на 27 юли 1937 г., когато губернаторът на Рим Пиеро Колона обявява инициатива за създаване на театър на открито в комплекса на Термите на Каракала с първи оперни представления, започнали на 1 август същата година. Това събитие е замислено като експеримент, но бързо се превръща в неизменна традиция за римляни и туристи от цял свят. Първият сезон е кратък – само осем дни с пет представления, три на „Лучия ди Ламермур“ и две на „Тоска“. Според вестник Il Giornale d’Italia от 8 август 1937 г., спектаклите са описани като „незабравими представления в уникална обстановка; с толкова впечатляваща сила, че изглеждат нереални“. През следващата година програмата се разширява с шест опери и 28 представления, а сцената е преместена в екседрата на калдариума с капацитет от 20 000 места. Войната временно прекъсва фестивала до 1944 г., но той се завръща триумфално през 1945 г. и остава ключов елемент от римската културна сцена до 1993 г., когато спира за кратко. От 2001 г. представленията се възобновяват с нова логистика, при която руините служат като фон, а не като част от сценографията. Днес Термите на Каракала разполагат с капацитет от 4500 места, което позволява на фестивала да посреща голям брой зрители, запазвайки интимността на преживяването и достъпни цени на билетите.

Събира Тримата тенори

През годините фестивалът Каракала се утвърди като емблема на музикалната култура, привличайки звезди от ранга на Енрико Карузо, Мария Калас и Клаудио Баглиони, който през 1999 г. стана първият поп изпълнител, изнесъл концерт там в подкрепа на балканските народи, засегнати от войната. Един от най-емблематичните моменти в историята на фестивала е концертът на Тримата тенори – Хосе Карерас, Пласидо Доминго и Лучано Павароти – на 7 юли 1990 г., по време на Световното първенство по футбол в Италия. Излъчен по целия свят, този концерт, дирижиран от Зубин Мета с арии от Верди и Пучини, се превърна в глобален феномен, популяризирайки оперната музика сред милиони. Този момент не само бележи върха на популярността на фестивала, но и затвърди Термите на Каракала като уникална сцена за музикални събития. Фестивалът Каракала е не само празник на изкуството, но и символ на римската културна идентичност. От скромното си начало през 1937 г. до днес той продължава да бъде платформа за иновации и високи художествени постижения.