0

Г олемият Ал Пачино празнува 83-ти рожден ден със спомени за уникални роли и безброй награди, но и с малко съжаление за пропуснатите шансове. „Харисън Форд ми дължи цялата си кариера”, заяви звездата в интервю за сп. „Варайъти”. В началото на 70-те години на миналия век актьорът получил предложение от двойката Стивън Спилбърг – Джордж Лукас за главната роля във фантастична междузвездна сага. Пачино огледал проекта и хвърлил сценария в коша. Така се разминал с образа на Хан Соло, който направи Харисън Форд планетарно известен. 

„Кръстникът“

Все пак по онова време Ал Пачино вече е направил своя пробив с ролята на Майкъл Корлеоне в „Кръстникът” през 1971 г. Светът е в краката му и участието във фантастичен филм му се сторило, меко казано, несериозно. След отказа му Спилбърг дава ролята на никому непознатия Харисън Форд. Останалото е история. Това, което големият Ал пропуска да уточни обаче, е, че и неговото участие в „Кръстникът” е станало случайно. Колкото и невероятно да звучи с днешна дата, Франсис Форд Копола е искал друг Майкъл Корлеоне. Първият избор е бил Джак Никълсън. Години по-късно той пък споделя, че не съжалява за пропуснатия шанс. „Много актьори можеха да изиграят ролята и знам, че бях първи избор, но трябва да ме разберете. Аз съм от по-старото поколение. По мое време индианците се играеха от индианци, а италианците – от италианци. Ал има италианска жилка и освен това смятам, че се справи брилянтно”, коментира Никълсън.

„Матрицата”

Звездното цупене на предложения сценарий достига невиждани върхове с каста за „Матрицата”, излязъл на екран през 1999 г. Създателите на филма - братя Уашаковски, са били посрещани с учтиви откази и откровено обидни квалификации. Авторите търсели звезди, а не толкова актьорско майсторство. Първият им избор е била Мадона. По онова време кралицата на поп музиката е имала колебливи екранни изяви в провали като „Отчаяно се търси Сюзън”, „Кое е това момиче? и „Дик Трейси”. „Истина е! Аз отказах ролята в „Матрицата”. Всеки път като се сетя за това, искам да се гръмна”, коментира певицата в шоуто на Джими Фалън. Ролята отива при Кари-Ан Мос и тя става Тринити.

Търсенето на актьори за главната мъжка роля за фантастичния филм също удря на камък. Уашаковски искали Нео да бъде Брад Пит. Той обаче мигновено ги отсвирил. Вторият избор бил перспективният чаровник Уил Смит, но и той отказал. Едва тогава братята се обърнали към Киану Рийвс. В онзи период Киану бил без работа и с радост приел.

По малко по-различен начин можеше да се развие и кариерата на Леонардо ди Каприо. Веднага след „Титаник” той получава предложение за провокативната роля на Дирк Диглър във филма за порноиндустрията „Буги нощи”. Агентите съветват Лео да откаже, за да не пострада имиджа му на секссимвол със замечтано романтично излъчване. Ролята отива при Марк Уолбърг, който прави фурор. „Обожавам „Буги нощи”, адски много ми се иска да бях приел”, признава Лео. 

„Аватар“

Шампион по неадекватна преценка е Мат Деймън. През 2007 г. при него отива Джеймс Камерън. Той му дава сценария за „Аватар”. Мат отхвърля идеята, но режисьорът е отчаян. В съзнанието си той вижда Деймън като изпълнител на главната роля. Последната оферта е Мат да прибере като бонус към хонорара си 10 процента от приходите от билети. Деймън подигравателно отказва. Ролята отива при Сам Уортингтън. „Предложих на Мат най-голямата сума, която някога бих си помислил да дам на който и да е актьор”, казва Камерън пред GQ. „Аватар” чупи рекорди по продажби. По груби сметки високомерието на Мат Деймън му е струвало 200 милиона долара. 

„Гладиатор“

„Гладиатор” щеше да изглежда доста по-различно, ако се бяха реализирали първоначалните идеи на режисьора Тони Скот. Той кани в своя проект Мел Гибсън. Получава отговор, който звучал малко обидно – той отклонява офертата с аргумента, че бил прекалено стар, за да става гладиатор. Истината е, че точно тогава той е на 43 години и бил в невероятна физическа форма. Вместо това Гибсън споделил, че малко го мързи и предпочел да развива своя проект „Страстите Христови”, а „Гладиатор” изстрелва в Космоса кариерата на Ръсел Кроу. 

Отказ на титулярен актьор дава тласък и на кариерата на Том Круз. Той превзема Холивуд с ролята на промоутър в „Джери Макгуайър”, предвидена за Том Ханкс, но той я отказал, защото имал прекалено натоварена програма. „Няма как да съжалявам. Такива неща постоянно се случват, а и признайте с ръка на сърцето дали можете да си представите друг актьор на мястото на Том?”, обобщава философски Ханкс. 

Сигурен Оскар изпуска Мишел Пфайфър с отказа си да участва в „Мълчанието на агнетата”. „Четях сценария и треперех. Там имаше толкова огромно зло. Просто нямаше начин да приема”, признава Мишел. Така ролята отива при Джоди Фостър, която приема да стане агента на ФБР Кларис Старлинг и да партнира на Антъни Хопкинс. 

Блондинката

Сериозните филми не са единствените, които са жертви на звездни капризи. Рийз Уидърспун направи рискован залог, като прие ролята в „Професия блондинка”. Преди нея продуцентите на филма неуспешно се опитват да привлекат Кристина Апългейт. Но тя имала лоши спомени от предишна своя подобна роля в сериала „Женени с деца”, където играе празноглава красавица. „Беше ми писнало да ме възприемат единствено като нахилена глупачка”, казва Кристина. 
Суперроля изпуска и Еди Мърфи. Той имал възможност да играе в хита „Ловци на духове”, но тогава вече бил направил „Ченгето от Бевърли Хилс” и се ослушвал за екшън роли.