0

В седмицата, когато Мария Бакалова е поканена да обмисли ролята на Ивана Тръмп в новия филм „Стажантът“, тя е била в Ню Йорк за снимките на друг проект. Тъй като срещата е насрочена за единствения ѝ почивен ден, тя прекарва вечерта преди това, опитвайки се да се въплъти в образа на първата съпруга на Доналд Тръмп.

МЕСЕЦ ПРЕДИ ПРЕМИЕРАТА: Мария Бакалова рекламира филма за Тръмп! (СНИМКИ)

Действието на филма се развива през 70-те и 80-те години на миналия век, така че тя прекарала часове в разглеждане на снимки на Ивана от тази епоха. „Много грим, много коса“, каза тя. Бакалова се смее, припомняйки си как е прекарала вечерта, експериментирайки с прическа тип "гъба" и „тежък очен грим с много пудра, цели сантиметри“, въпреки че не е имала гардероба на Ивана, разказа The Guardian.

Срещата на българската актриса с режисьора Али Абаси е по обяд, а Бакалова споделя, че се е чувствала малко като клоун в своята версия на Ивана. Двамата разговарят с часове „за хората, израснали в посткомунистически страни — защото [Ивана] е от Чехословакия, а аз съм родена и израснала в България — и как това оформя вътрешния ти свят, мислите ти. Говорихме много за приликите в нашите истории.“

Ивана е била ски състезателка и в края на 60-те години е част от националния юношески отбор, което ѝ позволява да се състезава извън комунистическа Чехословакия. По време на раждането на Бакалова в средата на 90-те години, България вече не е социалистическа република, но за повечето хора пътуванията в чужбина все още са рядкост. Като дете Бакалова, пътува по конкурси по пеене из цяла Европа. Това разширява кръгозора ѝ и ѝ вдъхва чувство за независимост.

Това е най-значимата роля на Бакалова след големия ѝ пробив в „Борат: Продължението“, втората част на сатиричния филм на Саша Барон Коен от 2020 г. за казахстанския репортер Борат Сагдиев. Бакалова играе дъщерята на Борат, Тутар, в изпълнение, което е толкова блестящо, че ѝ носи номинация за „Оскар“. Въпреки този ранен успех, агентите ѝ предупреждават да не си вдигат надеждите твърде много за ролята на Ивана, тъй като за нея се състезават и по-известни американски актриси.

„Това, което смятам за важно, е, че [Абази] даде шанс на източноевропейка да се състезава“, каза тя. „Да има възможност, а не просто да играе проститутка или луд руски учен, или мафиот, или някой със странична роля.“

Шест месеца по-късно Бакалова разбира, че е получила ролята, но пътят към заснемането и излизането на филма е изпълнено с предизвикателства. В статия за Vanity Fair сценаристът Гейбриъл Шърман описва множеството препятствия — актьори, които не искат да „очовечат“ Тръмп, студия и разпространители, които не желаят да финансират филма, забраната за пътуване на мюсюлмани, наложена от Тръмп, която усложнява работата на Абаси в САЩ, както и стачките на актьорите и глобалната пандемия. Най-големият инвеститор на „Стажантът“, зет на милиардер и виден дарител на Тръмп, заплашва да саботира филма заради сцена, в която персонажът на Тръмп изглежда изнасилва жена си, описва The Guardian.

Ивана твърди, че Тръмп я е изнасилил по време на бракоразводното им дело, но по-късно отрича това. Адвокатите на Тръмп изпращат писма с искане за спиране на продукцията, а големите американски студиа не искат да имат нищо общо с филма.

„Холивуд се представя като общност на искрените“, пише Шърман, „но в този случай те избягаха от филма, подготвяйки се за президентството на Тръмп“.

„Изправихме се пред известни трудности при издаването му“, каза Бакалова с лека ирония.

Във филма Тръмп (изигран от Себастиан Стан) е амбициозен, но леко несръчен мъж, който живее в сянката на баща си, докато не е наставляван от злонамерения адвокат Рой Кон (изигран блестящо от Джеръми Стронг от „Наследство“).

Като любителка на киното, Бакалова изключително силно иска да работи с Абаси, на когото е голям фен заради филми като „Свещеният паяк“, иранска продукция за сериен убиец. Тя се е вълнувала от неговото „проучване на недрата на американската империя“. Колкото повече проучва Ивана, толкова повече се възхищава на това, което тя е постигнала сама.

"Тя е искала да бъде партньор на Доналд“, каза Бакалова. На Ивана се приписва заслугата за известността на двойката през 80-те години, тя е участвала в управлението на бизнеса му и е ръководила емблематичния хотел „Плаза“.

„Мисля, че тя е причината той да постигне толкова много в началото, защото е била умна и много амбициозна.“

Във филма първоначално балансът на силите между Ивана и Доналд е в нейна полза. Ивана е ужасена от идеята за предбрачен договор и от мизерната сума, която той ще ѝ даде при развод, и договаря по-добра сделка. „Гледах интервю с нея след развода, в което тя казваше, че не е знаела нищо за предбрачните договори и защо изобщо трябва да има такъв. Но ако ще играем тази игра по този начин, добре, ще играя по същия начин.“

Как се чувства Бакалова относно включването на предполагаемото изнасилване в сценария? Тръмп винаги е отричал обвиненията, след като те са били оттеглени от Ивана, която почина през 2022 г. Бакалова сподели пред The Guardian, че е имала доверие на Шърман.

„Смятам ли, че това е важно да се покаже?“, пита тя. „Мисля ли, че това е решаваща сцена за двамата герои? Да, защото виждаме как някой напълно отхвърля човека, който в много отношения го е изградил, който е родил децата му. Не само физически, но и словесно.“

Тя не вярва, че е важно дали филмът „очовечава“ Тръмп (в някои рецензии се казва, че му липсва острота). „Когато се задълбочиш в живота на едно човешко същество, винаги ще откриеш добри и лоши страни, решения, които са повлияни от обстоятелствата и хората около теб, които променят гледната ти точка... Трябва да се отдръпнем от идеята да демонизираме хората или да създаваме идоли, защото хората са сложни същества.“

Въпреки това тя също така описва Тръмп като „един от най-злобните хора на нашия век“.

Продължението на „Борат“ излезе по-малко от две седмици преди президентските избори в САЩ през 2020 г., като в края на филма зрителите виждат надпис „Сега гласувайте“. Това провокира въпроса дали филмът е имал политическа цел. Според Мария Бакалова обаче времето на пускане на филма не е било умишлено свързано с изборите, тъй като подготовката му е отнела прекалено дълго време, за да се съобрази с политическите събития.

„Това не е политически филм и не цели да изразява омраза“, обяснява тя. Въпреки това, в образа на Тръмп във филма може да се открие някакво ехо на действителната политическа ситуация. „Ще промени ли нечие мнение? Не знам. Но вярвам, че най-голямата привилегия, която имаме в една демокрация, е правото да изразяваме своите мнения и гласове.“

Бакалова е израснала в Бургас, на брега на Черно море, в семейството на медицинска сестра и химик. Въпреки че семейството ѝ е част от средната класа, тя си спомня, че времето след края на комунизма в България е било трудно за всички.

„Никой в България нямаше много, заради комунизма и инфлацията“, каза тя. Въпреки това, тя си спомня, че финансовото им положение е било сравнително стабилно, но е било ясно, че за да постигнеш успех, трябва да действаш и да се трудиш.

Любовта на Бакалова към изкуството започва с музиката. Баща ѝ свирел на китара, а тя израства, слушайки рок и мечтаейки да стане като музикантите, които обожава. Но тя споделя, че в България, която все още следва патриархални мисловни модели, китарата се смятала за „прекалено мъжки“ инструмент. Вместо това, тя избира да свири на флейта и да пее в хорове, които я водят до участия в конкурси из Европа.

Когато е на 12 години, Бакалова уврежда гласа си и спира да пее за няколко месеца. Именно тогава започва да се вглъбява в книгите и да мечтае за различни светове. „Това беше моментът, когато започнах да се влюбвам в актьорството“, споделя тя, което я води по-късно към обучението в Националната академия за театрално и филмово изкуство в София.

Въпреки че обича артхаус киното и театъра, Бакалова никога не е криела, че мечтае за Холивуд. Спомня си как в училище е рисувала знака на Холивуд в тетрадката си и си е казвала, че един ден ще стане голяма филмова звезда. Един от учителите ѝ казал, че ако иска да има международна кариера, трябва да се опита да пробие във филми, които се показват на европейски фестивали.

По-късно Бакалова открива датското авангардно движение „Догма 95“ и дори планира пътуване до Копенхаген, за да се опита да работи за легендарната продуцентска компания Zentropa. Въпреки че не успява да постигне целта си поради изискването да знае датски, тя остава амбициозна и продължава да се развива.

След като участва в българо-френския филм „Жените плачат“, тя получава шанс да се яви на прослушване за проект, който се оказва филма „Борат“. В ролята на Тутар, дъщеря на Борат, тя успява да впечатли публиката със своята феминистка траектория и с невероятната си способност да се справи със сцените, включително и в прословутата сцена с Руди Джулиани.

Бакалова споделя, че предизвикателствата на „Борат“ са били огромни, но Саша Барън Коен е бил внимателен и подкрепящ, водейки я през трудните моменти.

Бакалова завърши интервюто си с The Guardian с коментар за ролята на жените продуценти в проектите, в които участва, подчертавайки важността на женската гледна точка зад кулисите, особено когато става дума за предизвикателни роли като нейните в „Борат“ и „Стажантът“.

*Източник: Vesti.bg