Д вама студенти по астрофизика и архитектура влизат в бар... на Луната. Звучи като началото на добра шега, но в края на 20-и век тази среща се превръща в началото на една музикална революция и АIR променят облика на съвременната електронна култура.

Тази вечер Vidas Art Arena - Столичен колодрум, ще се превърне в домакин на култов музикален трип с AIR. В първото си гостуване в България френският дует ще отведе публиката на лунно сафари с емблематичния си дебютен албум – произведение, което дефинира изцяло ново звучене за времето си и завладя света. Концертът е по покана на Fest Team, част от серията Sofia Solid, и ще представи на живо за българската публика едно от най-влиятелните произведения на съвременната музикална сцена.

През 1998 г. дуетът от Париж – Nicolas Godin и Jean-Benoît Dunckel, рисуват нови хоризонти за електронната музика с вкус на space pop и dream pop с дебютния си албум Moon Safari. Албумът, който обедини мелодия, нежност, футуристична естетика и вдъхновяващи текстове, съдържа хитове като Sexy Boy, Kelly Watch The Stars и All I Need. С милиони продадени копия AIR не просто поставят началото на нова ера в музиката през 90-те – те създават уникален звук, чието влияние е безспорно, но в момента на излизането му никой не е могъл да предвиди мащабния успех, който ще последва.

„Moon Safari е дълбока, универсална магия, изпълнена с любов и мистерия”, споделя Dunckel, а за Godin албумът е „перфектен”. Той е „настроение”, в което искаш да живееш завинаги, истинско откровение, музика за разговори и мечти за едно по-добро бъдеще. Вдъхновявайки артисти като София Копола, Дейвид Боуи и Мадона, AIR устояват на времето и продължават да увличат и нови поколения меломани и 25 години по-късно ще чуем и в София.

- Никълъс, AIR пристига за първия си концерт у нас тази вечер на „Vidas Art Arena“ - Столичен колодрум. Вълнувате ли се да посетите страната ни?

- Разбира се. За нас е удоволствие. Все по-рядко ни се случва да идем някъде за първи път, тъй като за толкова години сме успели да посетим ужасно много места. За мен ще бъде голямо преживяване да видя какви са хората, каква е София, нещо ново, различно и непознато.

- Какво знаете за България?

- Честно казано, не много. Мисля, че най-известният човек, свързан с България, когото познавам, е Силви Вартан. Тя е една от най-големите звезди във Франция, всички знаят, че е родена в България. Уви, това май е всичко, което знам (смее се). Но пък сега имам възможност да науча нови неща, повече за българската култура.

- Вие също сте част от музикалната култура и история на Франция. Идвате у нас, за да отпразнувате една годишнина – 25 години от издаването на дебютния ви албум Moon Safari. Какво се промени за вас през този четвърт век?

- Музикалният бизнес днес е много различен отпреди 25 г. За съжаление вече никой не си купува албуми на физически носител. Вече бандите не са толкова популярни, наблюдава се тенденция на соловите изпълнители. Голяма част от музиката днес се прави на компютри, като те дори започват да бъдат използвани в изпълнения на живо. Ние идваме от едно друго поколение и това, което се случва днес, е странно за нас. По наше време се правеха и продаваха много албуми. Така и се научихме да правим музика. Така че бих могъл да кажа, че се чувстваме малко олд скуул дори (смее се).

- Добрата новина е, че на родна земя ще пеете на живо и ще изпълните най-големите си хитове от Moon Safari - Sexy Boy, Kelly Watch The Stars и All I Need. Каква е тяхната история. Как се създава хит?

- Този албум бих казал е доста невинен. Тези песни са носталгични за нас, връщат ни в младежките години. Това беше преломен момент за нас, да обърнем страницата и да продължим напред. Тези песни са ориентирани към едно безвремие на детството.

- Как се чувствате днес, когато ги изпълнявате?

- Това е като една капсула на времето, много е странно. Много сте млада и не можете да разберете. Но като остареете като мен, ще разберете колко е емоционално. Миналата година казах на един мой стар приятел, че сме били млади и не сме се страхували от бъдещето. Но вече не е така и е странно, нормално е да ти липсва това време на безгрижие, младостта.

- Актуални ли са песните днес?

- Парадоксално е, защото тези песни звучат много актуално и днес, свежи са като звучене. Някак все едно са в безвремие. От друга страна, те наистина представят годините на късните 90-те. Което е странно, защото оттогава мина много време.

- Харесва ми как ви представят - „Двама студенти по астрофизика и архитектура влизат в бар... на Луната“. И после какво се случва?

- (смее се). Мисля, че сме прекалено страхливи, за да се запитаме. Знаете ли, след този албум не знаехме какво ни очаква. Не искахме просто да създаваме музика, а да създаваме музика, която е добра и си заслужава. Мисля, че артистите не трябва да издават албуми непрекъснато и дълго време. Повечето банди през цялото си съществуване не правят повече от 3-5 добри албума. Толкова. Не е нужно да произвеждаш непрекъснато нова и нова музика, за да си добър.

- Казвайки това, вие сте наясно, че вашият звук е уникален, правите революция в електронната музика не само във Франция. Според вас защо в днешно време все по-рядко се прави подобен тип музика.

- Истина е. Преди 25 години ние бяхме от малкото, що се отнася до нашия стил музика. Нямаше къде на друго място да го чуеш. Това може би звучи странно за музиката днес. Тогава смея да твърдя нямаше друга банда като нас. Не казвам, че това, което сме правили е добро или лошо, или пък оригинално. Но пък имаше добро качество. Днес сякаш количеството е по-важно. Големите хитове са комерсиални, не са толкова уникални, но то и така трябва да бъде в крайна сметка.

- Кои са музикантите, от които сте черпили вдъхновение?

- Мисля, че е микс между Енио Мориконе и „Крафтверк“. Аз лично се учех на музика, докато гледах телевизия, музикалните канали, детски, филми. От друга страна, много обичах електрониката и някак така се получи някакъв микс.

- Ваша музика звучи в дебютния филм на София Форд Копола. Как така се случи?

- Много е интересно. Тя започна да се развива като професионалист по същото време, когато и ние. Албумът Moon Safari беше наистина голям хит през това време. Майк Милс режисира по-голямата част от нашите видеоклипове. В Лос Анджелис той беше в един и същи офис с брата на София. Той ни е представил и така ни поканиха да запишем музиката за този саундтрак. Добре се получи, защото след голямата еуфория след Moon Safari летвата беше вдигната високо. И филмовата музика ни даде възможност да продължим в добрия дух и то в нещо по-различно, което също се оказа успешно.

- Фен ли сте на филмите на нейния баща – Франсис Форд Копола?

- Разбира се, че ги харесвам. Не всички обаче. Той е направил някои филми, произведения на изкуството. Направил е буквално революция в киното с „Апокалипсис сега“ и „Кръстникът“. Киното се разделя на преди и след Франсис Форд Копола. Изкуството му е безсмъртно.

- Споменахте и „Крафтверк“. Срещали ли сте ги на живо?

- Да, познаваме се. Имали сме възможността да свирим на една и съща сцена на колоездачната обиколка Тур дьо Франс. Те се оказа, че са големи почитатели на карането на колело. И на финала на състезанието изнесохме общо шоу. Тогава имах възможността да се срещна с тях и да се запознаем. Те са страхотни! Според ме има трима богове в музиката – Пол Маккартни, Дейвид Боуи и Раф Саймънс от „Крафтверк“. За мен беше огромно удоволствие да се запознаем.

- Каква музика слушате в свободното си време?

- Слушам класическа музика. Ходя на концерти във Филхармонията в Париж два пъти в седмицата. Голям фен съм. Мисля, че колкото по-голям ставам, толкова по-голяма нужда имам от по-твърда музика. Попът не ми е толкова твърд.

- А как се чувствате отново да сте на турне? Изморявате ли се?

- Ще ви кажа честно – аз съм човек, който предпочита да седи в студиото, отколкото да е на сцена и да пътува. Но обичам да работя за човечеството. Какво имам предвид? Да събера хора, които обичат музиката, на едно място и да бъдат щастливи в продължение на няколко часа. Това е богатство.