0

М аминка Роза на легендарната Мария Стефанова бе коронясана с наградата „Аскеер“ за главна женска роля при последното раздаване на театралните призове в София, а от вълнение тя бутна каската, красяща главата на наградата.

„Аскеерът“ остана без шапка си“, каза развълнуваната актриса. 84-годишната актриса за пореден път доказа, че за театъра няма възраст, а само талант и реализирани възможности. Това е втори „Аскеер“ на Мария Стефанова за главна женска роля, предишният приз бе през 2018 г. за ролята й в „Три високи жени“. Сега го получи за ролята си в „Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмит. И двата й отличени спектакъла са режисирани от Стефан Спасов. На влизане в армейския театър Мария Стефанова се засече с друга легенда – Васил Михайлов. Двамата сърдечно се зарадваха на срещата и си поговориха за миналите години.

А като взе приза, Мария Стефанова каза: „За мен е чест да бъда във вашата толкова талантлива и така вълнуващо млада компания. Прегръщам ви! Желая ви здраве и успех! Пожелавам ви моята възраст, да ме надминете и едни такива талантливи актьори, каквито гледате цяла вечер, да ви поднесат тази статуетка за току-що изиграна роля“.

Соколов

„Аскеер“ за водеща мъжка роля взе Константин Соколов – за Петър в „Ботушът“ от Лило Петров, режисьор е Стоян Радев Ге. К., дело на театрално-музикален продуцентски център Варна – драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна. Роденият в Стара Загора варненски актьор в последните години се утвърди като един от безспорните таланти с десетки роли на странни личности и сега логично получи своето голямо признание.

„Благодаря на човека, който беше влюбен в театъра до полудяване и който успя да зарази с тази своя любов и лудост много режисьори и единствения си клас, който водеше. Дълбок поклон пред професор Красимир Спасов“, каза Константин Соколов за своя театрален учител.

За поддържащи роли бяха отличени Маргита Гошева при дамите – за Пития в „Едип и пророците" по Софокъл (режисьор Диана Добрева), и Иван Николов – за ролите на Леонардо, Игор и издателя в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър) и ролята на Николай Иванович в „Платонoff“ от Чехов (режисьори Маргарита Младенова и Иван Добчев).

Маргита Гошева каза, че нейната героиня Пития я няма в оригиналния текст, но Диана Добрева действала със замах и я включила, а сега получава и награда за това. Маргита поздрави сина си Матей от сцената, който в същия ден навършил 18 години. Съпруг на Гочева е Иван Бърнев – друга звезда на родните театър и кино.

Победител в категорията „Съвременна българска драматургия“ е Борис Кръстев за „Кулата“ (Театър 199).

Суматоха

Цялата церемония бе подчинена на „Суматоха“ на Йордан Радичков и бе свързана с 95-годишнината от рождението на писателя.

За режисура „Аскеер“ бе взет от Веселка Кунчева за „Преображението“ от Франц Кафка, театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград). Тя благодари на целия екип за това, че ги е срещнала. „Вярвам, че това е доказателство, че спектакълът ни, макар и без каска, беше жив“, каза тя.

Като най-добро представление бе отличено „Красива птичка с цвят зелен“ по Карло Гоци (режисьор Анастасия Събева), реализирано от Драматичен театър „Гео Милев” и Държавна опера – Стара Загора).

Като най-добър моноспектакъл бе посочен Prima Facie от Сузи Милър с участието на Елена Телбис  („Топлоцентрала“). Телбис рече кратко и ясно: „Предстоят ни велики дела, защото трябва да се свърши с това насилие“.

Както „Телеграф“ писа вече, за цялостен принос бяха отличени Мимоза Базова и Руси Чанев, последният не получи лично наградата си, но изпрати видеопослание.