0

М анията за светкавично забогатяване буквално от нищото завладя и света на шоубизнеса. Световноизвестни актьори и спортисти влагат милиони долари в крипто валути и други виртуални активи. Това може да те направи приказно богат за една нощ, но можеш и да загубиш всички вложени пари. За обикновените хора рискът се покачва, след като от телевизионния екран познати лица рекламират начини за бързо забогатяване. През седмицата риалити звездата Ким Кардашиян се съгласи да плати глоба от 1,26 милиона долара за опасна реклама на EthereumMax на нейната страница в Instagram.

Реклама

Американската комисия по ценни книжа и борси каза, че риалити звездата е получила 250 000 долара за реклама на крипто валутата, без да разкрива, че й е било платено за това. Ким също така се съгласи да не рекламира ценни книжа на крипто активи в продължение на три години. Нейният адвокат излезе със специално изявление до ВВС: „Г-жа Кардашиян е доволна, че е разрешила този въпрос със SEC (Комисия по ценни книжа и фондови борси - б.р.). Кардашиян сътрудничи напълно на комисията от самото начало и остава готова да направи всичко възможно, за да помогне по този въпрос. Тя искаше да остави този въпрос зад гърба си, за да избегне продължителен спор.”

Ким Кардашиян, боксьорът Флойд Мейуедър, баскетболистът Пол Пиърс и създателите на EthereumMax бяха съдени от подведени инвеститори през януари. Съдебният иск твърди, че те са си сътрудничили за „подвеждащо популяризиране и продажба“ на крипто валутата в схема „изпомпване и изхвърляне“, предназначена да надуе цената преди продажба на инвеститори.

Създаване

EthereumMax оспори обвиненията. Въпреки името си EthereumMax няма правна или бизнес връзка с криптовалутата Ethereum. На практика всеки може да създаде крипто валута. Всичко, от което се нуждаете, са няколко урока в YouTube и оригинално име. Само този месец ще бъдат пуснати десетки нови крипто валути, като създателите обещават, че тяхната валута ще бъде следващото голямо нещо.

С малка себестойност на продукта, маркетингът е от ключово значение - и както в много съвременни индустрии знаменитостите могат да бъдат успехът или пробивът за продукта.

EthereumMax вложи огромна сума пари в привличането на знаменитости като Ким Кардашиян - и в началото изглеждаше, че се получава. Но както при много крипто активи, спадът беше толкова драматичен, колкото и покачването.

Дори ако EthereumMax беше запазил стойността, която спечели след „помощта“ на знаменитостите, регулаторите както в САЩ, така и в Обединеното кралство бяха изключително критични относно маркетинга на валутата.

Глоби

Крипто индустрията все още е до голяма степен нерегулирана, но Ким Кардашиян се присъединява към нарастващ списък от хора и компании, наказвани за популяризирането на тези изключително рискови продукти. Санкции отнесе и английският футболен клуб Арсенал. „Артилеристите” пуснаха свой продукт, който за отрицателно време придоби огромна популярност сред феновете. От клуба обаче „забравили” да споменат, че привържениците не просто купуват виртуален фен артикул, а влизат в инвестиционна схема, от която може да се спечели, но може и да се фалира. 

Общо 24 британски футболни клубове са пуснали в обращение токени за феновете. Осем от отборите играят във Висшата лига. По оценка на ВВС само за миналата година футболните фенове са похарчили над 262 млн. паунда за крипто активи. Обикновено в началото на търговията с такива активи има скок на котировките, но после идва време за тъжната реалност. Популярните валути на Манчестър Сити и на италианския Лацио се сринаха с над 70 процента от стойността си. В момента валутите на водещите футболни клубове в света се оценяват на почти два милиарда долара. 80 на сто от активите са купени от обикновени фенове.

Звезди 

Футболните клубове и футболистите не са единствените замесени. ММА звездата Конър Макгрегър е ангажиран с крипто борсата tiger.trade. Маршал Матърс, по-известен като Еминем, вече е заровил солидна сума в колекция от NFT. Това са уникални крипто произведения на изкуството. Най-известната еднократна инвестиция на рапъра е NFT, известно като скучаещата маймуна. Тя представлява виртуална рисунка на макак с войнишка шапка. Рапърът е дал почти половин милион долара за удоволствието да притежава виртуалната маймуна. 

Бившата тенисистка Мария Шарапова и певецът Джъстин Бийбър са двете най-популярни звезди, които промотираха старта на поредната платформа за крипто разплащания Moonpay. Бюджетът на дигиталната инициатива се оценява на 87 млн. долара. 

Снууп Дог е една от личностите, които активно се ангажират с кампания срещу нерегламентираното използване на известни лица за реклама на крипто инвестиции. Доскоро имаше десетки фалшиви профили на рапъра, които рекламираха съмнителни схеми. Само да не си помислите, че Снууп го е направил от филантропия. Рапърът се е ядосал, че не му отчисляват приходи. След заличаването на фалшивите профили, Снууп на свой ред станал крипто рекламно лице.

Риск

Популярният актьор Мат Деймън си навлече гнева на огромен брой актьори и обикновени фенове. Той се ангажира с crypto.com. Първоначално идеята била да се наберат средства за фондацията на актьора, която е ангажирана с опазването на чистотата на водата на планетата. При старта на кампанията Деймън прибрал около един милион долара. С надуването на котировките Деймън атакувал колебаещите се инвеститори с девиза на Александър Македонски „Съдбата обича смелите!”. След първоначалния скок обаче дошло обаче времето и за ужасяващ срив, за който лековерните вложители обвинили Деймън. Инвеститорите загубили по 60% от парите си.

По сходна схема с огромно количество обвинения се сдоби и Рийз Уидърспун, която също за кратко бе на гребена на крипто вълната, но понесе много негативи от излъгани инвеститори. Инвеститорите, които я послушаха, само през 2021 г. загубиха 75 на сто от парите си. 

Майк Тайсън привлече инвеститори да купуват от NFT колекцията му. Впоследствие цените се сринаха с 90%. Вокалът на момчешката банда от 90-те „Бекстрийт бойс” Ник Картър промотира свой токен. Инвеститорите се простиха с 99% от парите си.