А лександър Морфов не съумя да намери диалог със своите колеги и да се ангажира трайно с ръководните процеси в институцията, съгласно предоставената му позиция. За сметка на това непрекъснато провокираше конфронтации с различни членове на трупата, осъществявайки непрестанен натиск, отправяйки нападки и обиди към актьори и ръководство. Това се казва в позиция на Народния театър „Иван Вазов“ по повод дисциплинарното уволнение на режисьора.
Със заповедта за дисциплинарно освобождаване Морфов обаче е подписал договори, касаещи творческите му ангажименти към Народен театър „Иван Вазов“, свързани с възстановените негови постановки на спектаклите „Хъшове“ и „Животът е прекрасен“, които остават част от репертоара на театъра.
Диана Добрева и Явор Гърдев остават щатни режисьори в театъра.
В позицията си от Народния театър се оплакаха още, че са били подложени на системен натиск с тенденциозно провокирани конфликти, които са имали за цел отстраняването на директора Васил Василев и назначаването на нов ръководител от бившия културен министър Венцислав Минеков.
“Въвличането на най-престижната национална театрална институция в скандали, без връзка с естеството на творческия процес, измести фокуса на публичното внимание в опит да бъде подкопано доверието на публиката. Огромните усилия на Народния театър да създаде максимално добри условия за работа в трупата, да отвори дейността си към нови партньорства с български и чужди творци, да влезе в диалог с високите образци на световния театър бяха помрачени от медиен шум, провокиран от действията на няколко личности. Саботирането на новото ръководство на театъра и персоналните атаки към директора Васил Василев с несъстоятелни обвинения имаха за цел неговото отстраняване, за да се извърши служебно, политическо назначение от бившия министър Минеков. Такова намерение г-н Минеков декларира нееднократно в свои медийни участия”, заявяват от институцията.
За да бъде потушено създалото се напрежение и се наложило да бъдат взети решение по административен ред – Морфов бе дисциплинарно уволнен, а пиарката Велислава Кръстева напусна поста си в театъра.
“Позицията „Главен режисьор“ беше създадена от настоящото ръководство на театъра специално за г-н Морфов, чието завръщане в българския театър след дългогодишна пауза беше подготвено именно от директора на театъра г-н Васил Василев. Това беше част от концепцията му, както и включването в репертоара на други водещи национални и международни имена, програми и инициативи”, посочват от Народния.
“„Главен режисьор“ е административна функция, която предполага управление на целия художествено-творчески екип на театъра, като фигурата на главния режисьор има за задача да се грижи и обединява актьорския състав, да участва в избора на заглавия и творчески екипи, да консултира дългосрочния репертоарен план, да съдейства за планирането и изпълнението на творчески дейности, които изграждат и развиват трупата на театъра. За сметка на това непрекъснато провокираше конфронтации с различни членове на трупата, осъществявайки непрестанен натиск, отправяйки нападки и обиди към актьори и ръководство”, заключват от Народния театър.