0

С тила на мутрите и новобогаташите от 90-те години на прехода нарисува младият американски художник Аарон Рот.

Той ще покаже картините си в изложбата „Бейдж“, която се открива днес в Пловдив в галерия „Сариева“. Творбите му изобилстват от вериги, тигрови кожи, мобилни телефони, злато, уиски, мерцедеси, звезди на европейското знаме, луксозни брандове дрехи, марки цигари, машини за броене на пари и др.

Схеми

Акцент в експозицията е първата творба, която е сътворил за серията живопис - „Диванът на Боби“ (170 х 170 см, масло върху платно). Диванът, който бившият премиер на България Бойко Борисов е имал в кабинета си, тук е нарисуван в близък план, твърде близък, за да се види какво представлява в неговата цялост. Художникът споделя, че за него този диван символизира мафията в политиката и наскоро разкритите корупционни схеми, свързани с инвестициите в инфраструктура на бившето правителство. Същевременно такива дивани има много често в офисите на шефове на малки фирми, презентирайки доверие и устойчивост. “Тази картина я рисувах най-дълго – година и нещо, но това, разбира се, не е всеки ден по 8 часа. Някои картини изискват повече, други – по-малко“, сподели пред „Телеграф“ Аарон Рот.

Пистолети

Други творби в същата серия са живописните „Два пистолета в маркова дамска чанта“, портрет на известния дизайнер „Филип Плейн“, фотографиите „Балкони (бейж)” и „Йога (бейж)“, както и мащабната творба за стена в смесена техника „Кожена стелка за Mercedes Actros (след 2013) равна кабина“ (2023). В последната творба, която реално представлява стелка за ТИР, Рот отново се занимава с медиативните пространства – граници, КПП-та, и с медиаторите, които преминават през тях и ги обслужват. Гигантската стелка за автора става абстрактна форма за стената, подложка за колажиране на символи, чрез които се разиграва почти ренесансов сюжет със скрити играчи. Върху нея дупката на седалката за шофьора е заменена от живописна картина на болна уста – прерисувана от предупрежденията по цигарените кутии, а дупката на другата седалка е заменена с метална гравирана плоча с надпис – „Работя, за да печеля, печеля, за да харча“ – изказване на бургаския бизнесмен и политик Бенчо Бенчев. ТИР кабината става мястото за среща между престъпното и легалното, предупреждението и наказанието, заверата и споразумението. Изложбата ще може да се види до 31 март 2023 г.

Дипломира се с попфолк

Аарон Рот е роден в Лос Анджелис през 1998 г. От 12-годишната си възраст живее в България. През 2021 г. получава бакалавърска степен по живопис от Училището за изящни изкуства Slade, Лондон, с дипломен проект на тема, свързана с визуалната култура на поп-фолк музиката в България. Оттогава има реализирани три самостоятелни изложби в независими пространства в страната. С Веселина Сариева сътрудничи от втората си самостоятелна изложба през 2021 г. „Със свободна времева рамка“, реализирана по покана на фондация „Отворени изкуства“ на Fluca – Austrian Cultural Pavilion, курирана от Вълко Чобанов. Изложбата „Бейж“ продължава търсенията на автора към съвременната битова и политическа реалност в България и на Балканите. С фокус върху народопсихологията на „богатите бедни“ и „бедните богати“ натъкмяването в пространствата, „връзването на двата края“, замаскирано с евтини статус символи.