М акар феновете да са разочаровани от липсата на Килиън Мърфи, създателите са им оставили малка изненада. Дани Бойл и Алекс Гарланд се завръщат към създадената от тях зомби поредица над 20 години след излизането на първия филм.

Общество

Както самото име подсказва, историята се развива почти три десетилетия след събитията от първия филм и се развива някъде в Шотландия. Главен герой този път е Спайк (Алфи Уилямс): 12-годишно момче, което живее в затворено общество на остров заедно със семейството си. Проследяваме първото му излизане на „голямата суша“ заедно с баща му Джейми (Арън Тейлър-Джонсън), за да научи повече за света, зомбитата и какво ще му коства, за да оцелее и да носи обратно ресурси на селото си. След като едва не губят живота си и успяват да се върнат, Спайк става свидетел на изневяра от страна на баща си. Когато разбира, че някъде в пустошта все още живее лекар, той решава да напусне обществото заедно с болната си майка Исла (Джоди Комър) и да го намерят в опит да я излекуват. Все пак успяват да открият д-р Келсън (Ралф Файнс), който ги спасява, и се оказва, че е може би най-разумният човек в това постапокалиптично време. След бърз преглед обаче става ясно, че може би за Исла вече е твърде късно.

Монумент

Филмът е изпълнен със социални коментари. Например присъства запис на поемата на Ръдиард Киплинг „Ботуши“, на която английски войници маршируват по време на Бурската война, комбиниран също с кадри на рицари и стрелци от Средновековието. Докато човешкото общество се връща назад – използват стрели и лъкове вместо огнестрелни оръжия, нямат ток и основни неща от цивилизования свят, – зомбитата се развиват. Трийсет години по-късно те са си създали йерархия – нарочно или чисто еволюционно. Най-отдолу са „лазещите“ – зомбита, които са бавни, не могат да ходят и се хранят с червеи от земята. След това са най-обикновените „тичащи“, които познаваме от последните два филма, но най-отгоре са „алфите“ – те са много по-силни, бързи, издръжливи и разполагат с интелект – явяват се водачи на всички останали кръвопийци. Присъства кадър и на огромната скулптура „Ангелът на Севера“ – коментар за това как монументи от типа на пирамидите ще останат много след нас. Има и закачки – тъй като Англия е останала без ток и социални мрежи, персонажите ни се натъкват на шведски войник, който притежава смартфон (нещо напълно непонятно за тях). С него той показва снимка на годеницата си – момиче с тежки пластични корекции – и малкият Спайк автоматично си помисля, че тя страда от някаква форма на алергия и се е подула.

Естетика

Феновете на поредицата не са разочаровани за пръв път от липсата на Килиън Мърфи, който играе главната роля в първия филм. Още с излизането на продължението „28 седмици по-късно“ през 2007 г. се появяват спекулации за неговото завръщане, което така и не се осъществява. След това поредицата попада в „продукционен ад“ и именно заради това получаваме „28 години по-късно“ след толкова дълго чакане. Хубавото е, че създателите Бойл и Гарланд се връщат към творението си (след като не участват в направата на втория филм от поредицата) и, изглежда, са чули почитателите си. Макар и Мърфи да не участва в продукцията, присъства кадър на зомби, което изключително много напомня на персонажа му от 2002 г. Ако съдим по края на предишната лента, там ни подсказаха, че заразата е тръгнала към останалата част от Европа, със завършващ кадър на зомбита около Айфеловата кула. Е, тук създателите Бойл и Гарланд казват: „Няма да ни казвате какво да правим със собственото си творение.“