0

М ладата корейка Витория Йео взима ролите на именитата ни прима Райна Кабаиванска в Софийската опера.

Освен в „Мадам Бътерфлай“ от Пучини и „Аида“ от Верди тя ще изпълни главната роля и в „Адриана Лекуврьор“ от Франческо Чилеа. Спектакълът за последно е игран през 80-те години, а премиерата на новата му версия е на 17 януари.

Уроци

Южнокорейското сопрано завършва оперно пеене в Сеул и се усъвършенства в майсторските класове на госпожа Кабаиванска, в Сиена, академия „Киджана“, Модена – института „Веки-Тонели“ и в Нов български университет. През 2017 г. Витория прави впечатляващ дебют в „Аида“ на музикалния фестивал в Залцбург, под диригентството на Рикардо Мути, който преди дни за последен път дирижира Новогодишния концерт на Виенската филхармония.

На въпроса кои са най-ценните уроци, които Витория е получила от Райна Кабаиванска, тя отговаря: „Преди всичко техниката на пеенето, а тя не е никак проста. Например, когато се подготвих за ролята си в „Мадам Бътерфлай“, госпожа Кабаиванска знаеше тайните капани на тази роля. Тогава тя често ми казваше да не се изхвърлям и да давам 100 % от себе си, за да пазя сили за кулминацията на ролята си. През 2010 г. участвах в майсторския клас на Райна Кабаиванска в Нов български университет и после никога няма да забравя великолепния концерт на българския симфоничен оркестър“. Според Витория Йео, щом си певец, винаги трябва да имаш куража да се изправиш лице в лице с публиката. Задължително е да знаеш италиански, езика на Верди и Пучини, да си уверен в себе си, но често и да се съмняваш във възможностите си. Това е начинът да провериш доколко си овладял ролята, която ще изпълняваш.

Интриги

Спектакълът на операта "Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа се посвещава на 90-годишнината на голямата оперна звезда Райна Кабаиванска. Диригент-постановчик е Франческо Роза, режисьор – Юлия Кръстева, сценограф - Алфредо Троизи, хореограф –Людмила Илиева, диригент на хора – Виолета Димитрова. Според сюжета актрисата Адриана Лекуврьор става жертва на любовни интриги, в които са замесени семейство аристократи, саксонски офицер, френски абат и театрален режисьор от „Комеди Франсез“ – достатъчно силни доводи, за да може тази полуреална, полулегендарна история да прикове вниманието на драматурзи, поети и композитори. Обречената любов на театралната дива Адриана поставя въпроса възможен ли е истинският живот на артиста извън сцената.