За създаването на култова продукция, независимо дали става въпрос за филм или сериал, има няколко важни съставки. Това са интересен сюжет, силна актьорска игра и обилна доза подходящ гардероб, с чиито модни попълнения да се убедим в стила на даден герой.

„Монитор“ подбра някои от най-впечатляващите тоалети от малкия и големия екран, както и каква част от бюджета на дадена лента е била предназначена за дрехи.

За създаването на култова продукция, независимо дали става въпрос за филм или сериал, има няколко важни съставки. Това са интересен сюжет, силна актьорска игра и обилна доза подходящ гардероб, с чиито модни попълнения да се убедим в стила на даден герой.

„Монитор“ подбра някои от най-впечатляващите тоалети от малкия и големия екран, както и каква част от бюджета на дадена лента е била предназначена за дрехи.

Не можем да не започнем с

най-скъпата рокля в света

Тя е носена от вечния секссимвол Мерилин Монро. Със сигурност в съзнанието ви изниква известната сцена над вентилационната шахта на метрото във филма „Проклетите седем години“ от далечната 1955-а. Точно за този бял тоалет става въпрос. Роклята достигна цената от 5,6 милиона долара на търг през 2011 година и засега е първенец във всяка една класация.

Само шест години по-късно се появява друга култова рокля, която пък е третата най-скъпа в историята. Става въпрос за стилната черна рокля на Givenchy, с която Одри Хепбърн обра овациите в класиката "Закуска в Тифани“. Тоалетът бе продаден за около 1 милион долара на търг.

Докато все още сме хвърлили поглед към лентите от доброто старо време, не можем да пропуснем „Клеопатра“ с Елизабет Тейлър от 1963 година. Бюджетът надхвърля 31 милиона долара, което е внушително за времето си. Голяма част от него отива именно за тоалети и аксесоари. Най-скъпоструваща всъщност е перуката, която слага трикратната носителка на „Оскар“. Тя е направена от човешка коса и вълна, като в нея са вплетени златни нишки.

Друга визия от киното, която датира от миналия век и заслужава внимание, е тази на Барбара Стрейзънд в мюзикъла с комедийни нотки „Здравей, Доли!“ от 1969 година. Героинята й се появява с красива бална рокля на стойност 8 хиляди долара, което, обърнато в днешна валута, се равнява на 55 000 долара. Тоалетът

тежи близо 19 килограма, разполага с бродерия от 14-каратови златни нишки

и е покрита с камъни Сваровски. Интересен факт е, че заради тежестта на дрехата от екипа са се притеснявали как ще може Барбара да изпълнява хореографията по сценарий.

По-пресен пример за впечатляващ бюджет, чието основно перо са модните находки, е „Дяволът носи Прада“ от 2006 година. Според изданието Time стилистката на продукцията Патриша Фийлд е отбелязала, че е вложила над един милион долара в разходи по гардероба, което включва и взимане на аксесоари и дрехи от световноизвестни марки под наем на марки като Christian Louboutin, Gucci, Chanel, Calvin Klein и други.

Година по-късно Патриша Фийлд започва да отговаря за костюмите в друга продукция, която се слави с последните писъци на модата - хитовата тийндрама „Клюкарката“. Благодарение на историята за Блеър, Серена и компания стилистката е имала достъп до тоалети на бутици

от ранга на Dior, Elie Saab, Balenciaga и Oscar de la Renta

и постоянно е разнасяла на снимачния сет дамски чанти за по 30 000 долара. Малко след старта сериалът става толкова популярен, че знаменити дизайнери сами са се свързвали с Патриша с идеята творенията им от плат да бъдат показани на малкия екран. Правилните избори за визията на главните попълнения в каста дори й носят награда „Еми“.

„Първоначално за Серена черпихме вдъхновение от различните визии на Кейт Мос през годините. По-скоро от този удивителен стил, в който изглеждаш невероятно, все едно не се опитваш - слагаш първото, което ти попадне, но все пак изглеждаш страхотно. Блеър, в тежък контраст със Серена, беше много по-педантична. Стилът й напомня за Златната ера в Холивуд с много блясък, подобно на Одри Хепбърн. Усещах, че Блеър като персонаж е педантична относно облеклото си колкото самата Ана Уинтур. Така че Ана има пръст във визията на Блеър“, сподели пред изданието HuffPost дизайнерът Ерик Деймън, който е сред виновниците героините на Блейк Лайвли и Лейтън Мийстър да се превърнат в модни икони.

И докато си мислим за Ню Йорк, няма как да пропуснем „Сексът и градът“. Ясно е, че култовият ситком също се свързва с клюки и мода, но този дух е завещан и във филмите.

Ярък пример е „Сексът и градът“ 2

Според данни на списанието Cosmo в лентата перото за тоалети от бюджета е достигнало 10 милиона долара. За пример - само в една от сцените, в които Кари, Саманта, Шарлът и Миранда са на караоке, тоалетите им струват 50 000 долара.

Любимите на средностатистическата домакиня на средна възраст дами се разхождат на големия екран с тоалети на Alexander McQueen, Pucci, Chanel и прочие. Актрисата Кристин Дейвис пък е споделяла в интервю, че звездите са получили като подарък дрехите след края на снимачния процес. Разбира се, дизайнерските попълнения в шестте сезона на малкия екран не са излезли по-евтино на екипа. Нека си спомним само част от марките от прочутата колекция на Брадшоу с обувки - Manolo Blahnik, Christian Louboutin, Jimmy Choo, Valentino... Интересен факт е, че Патриша Фийлд е работила и по тази ярка поредица.

Друга продукция, която впечатлява с находки от висшата мода, е

романтичната комедия „Безумно богати азиатци“

от 2018 година. Още със заглавието става ясно, че дрехите на основните персонажи ще са скъпи.

Според данни на изданието Page Six “костюмите са били толкова скъпи, че е имало охрана за тях“. Кевин Куан е авторът на книгата, върху която е базирана лентата. Той издаде пред сп. Time, че в една от сцените се вижда най-скъпият часовник в историята - Rolex Daytona на Пол Нюман. Използвани са костюми на Ralph Lauren, Elie Saab, Dolce & Gabbana, Valentino, Christian Dior и други. Самият Куан е работил като моден консултант, преди да напише романа си, поради което е имал връзки във фешън индустрията и лесно е получил достъп до тоалетите.

Един от сериалите с най-голям бюджет в света е „Короната“, а бижуто в гардероба е реплика на сватбената рокля на кралица Елизабет на стойност 35 000 долара.

Изработката й е отнела осем седмици и е дело на няколко човека. Шест от тях са се занимавали само с бродерията. Малко преди заснемането на сцената актрисата Клеър Фой, която се разхождаше в токчетата на кралицата, стана майка. Това затруднило допълнително екипа, тъй като тялото й се променяло ден за ден. За поредицата са използвани над 7000 различни тоалета. Бюджетът на сериала възлиза на около 390 милиона долара и голяма част от него е именно за изработката на дрехи и аксесоари. Почти всяко едно облекло от телевизионната драма е ушито на ръка - от рокли до шапки. Дизайнер към първи сезон на „Короната“ е Мишел Клаптън, а гърба му пази екип от 40 работници. Клаптън е карал всички шивачи постоянно да разглеждат снимки от 40-те и 50-те години на миналия век, за да уловят духа на времето и да го претворят в костюмите за сериала. Най-скъпите тоалети обаче не били за кралица Елизабет, а за принцеса Маргарет. След смъртта на баща им Маргарет започва да се бунтува заради коронацията на Елизабет и визията й става по-дръзка. Затова от екипа са впрегнали повече сили и ресурси за нейния гардероб.

От тази гледна точка

кървавата сага „Игра на тронове“

също е ангажирала редица дизайнери и шивачи, които да правят костюмите на многобройните герои. И тук в екипа фигурира името на Мишел Клаптън. Но в тези два случая не говорим за haute couture, а просто за скъпоструваща изработка. Преди време Клаптън издаде, че най-много време и материали спрямо останалите тоалети във фентъзи епоса е отнела булчинската рокля на Марджъри, която има десетки ръчно направени цветя.