С лънцето се е родило със звезда близнак, която в момента се намира в южното съзвездие Паун и се предполага, че тя косвено е виновна за изтреблението на динозаврите на нашата планета.

Изследвания от последните години, правени и с помощта на най-мощните компютри, сочат, че нашата - както и 80 процента от останалите звезди, се е родила с близнак.

Персей

Наскоро американски учени публикуваха сведения, потвърждаващи модела на звездите близнаци. Такива са изучавани при раждането на няколко бинарни (двойки) звезди в съзвездието Персей. „Проучихме редица статистически модели на млади отделни звезди и разпределението на бинарни системи в молекулярния облак в Персей. Оказа се, че единственият съответстващ на данните модел е онзи, при който всички звезди първоначално са били част от бинарни системи. Тези системи впоследствие се свиват или се разпадат на части и така престават да съществуват“, заявява пред агенция ЮПИ астрономът Стивън Сталър от Калифорнийския университет в Бъркли. Получените резултати потвърждават онова, което редица астрономи и физици по-рано теоретизираха, и то е как Слънцето е започнало живота си като двойна звезда.

Все още няма официално становище коя точно звезда е близначката на нашето светило, но тя условно се нарича Немезида. Португалски астрономи оповестиха, че най-големият кандидат за близнак на Слънцето е звездата HD 186302, която в момента се намира в южното съзвездие Паун. По-нататъшни изследвания на европейски и американски учени доказват, че точно тази звезда наистина е двойник на нашата (което обаче не я прави тайнствената близначка). Тя е отдалечена на приблизително 184,1 светлинни години. Всички нейни характеристики съвпадат с тези на нашето светило. HD 186302 е от спектрален клас G2V, големината и възрастта й също са като на Слънцето и тя е жълто джудже. Магнитудът й е от 8,76 звездна величина. Компютърни модели сочат, че HD 186302 наистина може да е била на едно положение със Слънцето. При раждането им преди около 4,57 млрд. години двете звезди са се разбягали една от друга.

Унищожение

Някои учени дори предлагат модели, според които при това разбягване астероидът, който преди 65 млрд. години е унищожил динозаврите на Земята, е отклонен от близначката. При отдалечаването между Немезида и Слънцето двойничката на нашата звезда е тласнала фаталния астероид, който милиарди години по-късно е връхлетял върху нашата планета, пробил е огромен кратер в днешния Мексикански залив и е довел до серия катастрофични събития, унищожили динозаврите, твърди посоченият по-горе Стивън Сталър. Компютърните модели го потвърждавали. А както знаем, господстващата теория за това унищожение твърди, че изчезването на динозаврите е довело до разцвета на бозайниците и съответно до появата на човека.

Тризнаци

Любопитно е, че теориите за звездите близнаци сочат как всъщност повечето от тях се раждат по двойки, но има и доста такива, които се появяват по тройки, четворки и повече накуп. Астрономи смятат, че Слънцето също не се е появило само с Немезида, а и с поне още една звезда.

Преди пет години бе открита първата кандидатка за двойничка на нашето светило. Нейният номер е HD 162826 и се намира в съзвездие Херкулес на около 110 светлинни години. За разлика обаче от Слънцето и Немезида тя е около 15% по-масивна, което навежда голяма част от учените на хипотезата, че тя не е родена заедно с тези две звезди.

Смята се, че и около двете двойнички има планети. „И може би там има и нова земя, намираща се на подходящо разстояние от звездата си, на която има условия за живот, а защо не и разумни същества като нас“, заключава с ентусиазъм Сталър.