Е ли Маринова e един от най-популярните нумеролози и кабалисти в България. Изготвя рождени нумерологични карти и прогнози за периодите в живота и за текущите 12 месеца. Наред с това дава гадателски консултации за всякакви проблеми чрез Кабала, карти таро, астрология и китайската система И-Дзин. Тя е специалист и по етнорелигиозни и окултни практики.
Змеят, наричан още дракон, присъства в митологиите на всички народи по света. Понякога той е добър, понякога е лош, но винаги е вълшебен, магически, очарователен.
Произходът на змея е неясен и легендарен, но във всички митологии по света змейовете и драконите имат силно и знаково присъствие. Има теории, че тези същества наистина са бродили по нашата земя, а споменът за тях е останал само в приказките и въобще фолклора. Според възрастни хора обаче те още са тук, защото владеят трансформацията - могат да се превръщат в хора или животни.
Според нашата народна митология в змей се превръща 40-годишен шаран или гущер, невидян никога от човешко око; в змей се превръща и недоубит или вдигнат от вихрушка смок; в змей се превръща яйцето, снесено и излюпено скришом от кокошка. Змеят има златни крила и е покрит със златни люспи, опашката му е като на змия или риба, а главите му може да са три, пет, седем или девет. Той може да е благосклонен към хората, но може и да им е лют враг.
Видове
Халата и ламята представляват женския вариант на змея. Приказката за тримата братя и златната ябълка, в която царските синове се борят с крадливата ламя, е една от най-популярните в българското народно творчество, а за Змеица-Златокрилица се пее и разказва по цяла България. Прочут по целия християнски свят е свети Георги Победоносец, който предизвиква на двубой и побеждава злата хала, заключила за хората небесните и земните води и чийто празник се чества малко след Лазаровден и Цветница.
Змеят живее в пещерите на високите и непристъпни планини. Напролет, преди да слезе при хората, той се изкъпва в планински поток или извор и сменя люспите си. Навсякъде вярват, че тези люспи са лековити. Те се използват за отвара при змейчевата, любовната болест. Когато е готов, змеят прелита над селата и каца на клоните на големи стари дървета, наречени змейчеви, настанява се при змейови кладенци или извори, над които растат вековни дървета, а когато е сред хората, се прикрива по различен начин: превръща се в левент момък с руси коси, в огън, в златен наниз, в пауново перо, във въглен или в животно. Ако девойка намери златен наниз, пауново перо или въглен и ги вземе за себе си, тя се влюбва в змея. Създалата се връзка трудно може бъде разкъсана, защото момата вече е попаднала под влиянието на змеевата магия.
През комина
змеят и халата крадат моми и ергени, за да ги любят. Омагьосаните от змей хора се наричат змейчеви. Те са изпити и бледи, с болнав вид. Змеят идва при тях нощем, като влиза през комина, а през деня се превръща в левент момък с руси коси.
Когато мома или момък биват омагьосани от змейчевата магия, любовната болест може да се лекува само от баячки и билкарки чрез опушване с лековити треви или с поливки. Използват се главно чемерика и вратига. За да не бъдат грабнати от змей, момите носят скрито в дрехите си “змейово око” - камък, който по време на буря се е забил в земята; извършват пролетните обичаи боенец, лазаруване и кумичене, а на Еремия (1 май) моми и невести ритуално месят глина за подница и връшник. Народната игра Мара Лишанка на Светла сряда пък се играе, за да бъдат предпазени ергените от змеиците и самодивите.
Кобилица
Кобилицата също пази моми и невести от змейове, особено ако е изработена от габър, дъб, ясен или явор. В миналото всяка жена или мома е имала пълното право да използва кобилицата си като оръжие не само срещу змея, но и срещу досадни мъже. И до днес се помни изразът: ”Я да ми се махаш от пътя, че ти строшавам краката с кобилицата!”
Освен с любов и любовна магия хората свързват змея и с бурите и мълниите. Змеят може да бъде победен само с парче от подница (глинена тава с капак за печене на хляб и месо). За това по време на буря жените прибират подницата и връшника (капака на подницата) вкъщи. При такава битка винаги има победени и победители. Ако е победен, змеят пада на земята във вид на човек или смок. Когато стопаните намерят този змей, те го хранят с мляко и мед в продължение на 40 дни и тогава той отново се вдига на небето и остава верен приятел и закрилник на спасителите си, а нивата, в която е паднал, става много плодовита.
Носят суша
Има поверие, че ако се сбият 40-годишен смок и 40-годишен шаран, на земята ще настъпи страшна суша. За да прогонят биещите със змейове и да се преборят със сушата, ергените от пострадалото село се събират посред нощ, събличат се голи и обикалят землището, като удрят навсякъде със сопи и дрънчат с тенекии.
Голи вдовици ги гонят
В Сакар планина има следната практика за умилостивяване на халата и градушката, която предизвиква - посред нощ три вдовици, съблечени голи, при пълно мълчание приготвят три кравайчета, намазват ги с мед и на сутринта ги занасят под змейчево дърво. До корена на дървото принасят в жертва черна кокошка.
За контакти: eli-taro.com, телефон: 0896 530 106.