П роизводители на зехтин в Испания обвиниха местните вериги, че правят огромна печалба на гърба на потребителите, като надуват цената на маслиненото олио с 59% спрямо доставната му стойност.
Горещите вълни и сушата се отразиха много негативно на производството на зехтин в последните години, съобщава „Евронюз“. Испания – най-големият доставчик на маслинено олио в света – очаква тази година производството да спадне с 50%.
Освен че създаде идеална среда за разпространяване на фалшиви продукти, недостигът вдигна цените нагоре. Фермерите твърдят, че супермаркетите се възползват от тази ситуация, за да увеличат печалбите си на гърба на производителите.
Нагоре
„Доставната цена на нашите продукти се вдигна само с 3%“, коментира Карл Перис Рамос, главен секретар на фермерската асоциация La Unio. „А в същото време потребителите плащат с 59% повече, когато купуват от големите супермаркети“, добавя той.
Самите вериги обаче отхвърлят обвиненията. Педро Риг, директор на Асоциацията на супермаркетите в провинция Валенсия, подчертава, че цената на зехтина остава под 10 евро през цялата 2024 г.
Въпреки това потребителските организации коментират, че цените са все още твърде високи, независимо от премахването на ДДС върху маслиненото олио в Испания от 1 юли. Реакцията на клиентите е да минат на по-евтини продукти, като слънчогледовото олио, което изненадващо се превърна в най-популярния избор в страна, където зехтинът е в основата на средиземноморската диета. През първата половина на тази година испанците са закупили 179 милиона литра слънчогледовото олио спрямо 107 литра зехтин. Миналата година обаче маслиненото масло е доминирало с дял 62%, докато делът на слънчогледовото олио е бил 34%.