Е вропейската комисия наскоро представи мерки за засилване на конкурентоспособността на лозарския сектор, включително популяризирането на безалкохолното вино, съобщава „Евронюз“.

Според Световната здравна организация (СЗО) опасения за здравето, мерки срещу шофирането в нетрезво състояние, променящи се навици сред по-младото поколение – всички тези фактори се считат за причини, поради които консумацията на алкохол на глава от населението в Европа е спаднала с 20% между 2000 и 2019 г.

Изправени пред намаляващото търсене, някои винопроизводители залагат на безалкохолно вино и избират иновации, за да диверсифицират продажбите.

Процес

Близо до град Шарлероа Associated Beverage Solutions произвежда безалкохолно вино от 2018 г., използвайки вакуумна дестилация – процес, за който се твърди, че запазва вкусовете и ароматите по-добре от други методи.

Тази техника включва нагряване на виното във вакуум, за да се понижи температурата на кипене на алкохола до 35°C вместо около 90°C.

Деалкохолизацията обаче променя вкуса на виното, така че други съставки и аромати се добавят впоследствие.
„Вкусът и качеството на безалкохолното вино очевидно се подобряват“, казва Беноа Поасон, мениджър производство в Associated Beverage Solutions.

Компанията произвежда безалкохолни бели и пенливи вина в по-големи количества от червените и розе.

Баланс

„По-трудно е да се направи червено вино без алкохол, защото балансът е по-труден за постигане, след като алкохолът е премахнат“, обясни Поасон.
Производството на безалкохолно вино на компанията се е увеличило от 1,2 милиона литра през 2019 г. до 5,3 милиона литра през 2024 г.

Доставчиците на вино са главно от Франция, Испания и Италия. По-голямата част от производството на безалкохолно вино се продава в скандинавските страни, Нидерландия, Белгия и Англия, „исторически по-отворени към новости“ по отношение на вината според Франсис Агилар, управляващ директор на Associated Beverage Solutions.

План

На 28 март Европейската комисия представи план за повишаване на конкурентоспособността и устойчивостта на лозарския сектор в условията на променящи се потребителски навици, изменение на климата и пазарна несигурност.

По-специално тя предлага да се подкрепи предлагането на пазара на вина с 0% или нискоалкохолно съдържание чрез изясняване на правилата и стандартизиране на определенията в рамките на единния пазар.

Понастоящем термините „нулев алкохол“, „0,0%“, „безалкохолен“ и „нискоалкохолен“ се регулират по различен начин в рамките на ЕС и нямат еднакво алкохолно съдържание в различните държави членки.

Съдържание

Комисията подкрепя използването на термина „безалкохолен“ за обозначаване на вино с действително алкохолно съдържание (ABV), което не надвишава 0,5% обемни единици. Терминът „0,0%“ ще бъде добавен, ако то не надвишава 0,05% обемни единици. И накрая – терминът „нискоалкохолно съдържание“ ще обозначава вино с ABV, по-голямо от 0,5% обемни единици и с 30% по-малко от минималното ABV, определено за категорията преди деалкохолизация.

„Избрахме процес, който произвежда вино с 0,0% алкохол. Важно е нещата да са ясни за потребителите, така че да знаят какво купуват с пълно познаване на фактите“, каза Беноа Поасон.

Комисията също така иска етикетирането на нискоалкохолните или безалкохолните вина да предоставя на потребителите по-добра информация за съставките и методите за деалкохолизация.