С абсолютен триумф на български месни деликатеси отпразнува 30-ата си година “Месомания” в залите на Интер Експо Център в София по време на традиционното изложение на храни в началото на ноември.
На щандовете на преработватели от различни части на страната бяха изложени за дегустация месни продукти от най-висока класа. Като се започне от кренвирша, та се стигне до шунка и пастети и суджуци с благороден вкус на зряло месо. Без най-малък намек за присъствие на глутен, соя или маскиран заместител под каквато и да е форма.
Метаморфоза
Практически посетителите със сетивата си можеха да оценят пълната метаморфоза, която браншът е преживял за тези 30 години на прехода. От времето, когато повечето от производителите започнаха бизнеса си с кюфтета и кебапчета, минаха през етапа на долнопробните ментета с обрезки от чужди кланици, за да стигнат днес до качествени продукти, от които като опиташ, да не се сгърчиш от сол, несъвместими подправки и неидентифицирани съставки в нещо, което само външно напомня на суджук.
Тук поставям уговорката, че фалшиви производители все още съществуват.
Дизайн
Освен изисканите вкусове и разнообразен асортимент особено приятно впечатление остави изчистеният дизайн на опаковките. Видно, мнозина вече се доверяват на професионални художници в етикетирането, при което вече няма кич и недомислие. Повечето от опаковките са от екологични материали, естествено черво, стъкло, специфично пакетиране, така че да се избегне евтиният ефект на найлона, който разваля не само вкуса, но и външния вид.
Затворен цикъл
На изложението освен известни във времето компании имаше фирми, които за първи път показваха продуктите си. Най-общо това, което ги обединяваше, е, че са затворили цикъла на производство. Практически те преработваха собствено произведено месо, което гарантира високото качество на продуктите им. Независимо дали става за свинско, телешко, биволско. Имаше и щандове с продукти от елитното говеждо Блек Ангъс, Лимузини и пр. Става дума за български стада, които са на пасищно отглеждане. Любопитно е да се види как само преди четири години собствениците на такива животни се оплакваха, че в България е трудно да продадат луксозното месо заради различната култура на хранене у нас. В крайна сметка се оказа, че някои от фермерите, които рискуваха да гледат Блек Ангъс, са намерили вярната ниша с колбаси, меса в буркан и невероятно вкусни пастети, които са признати от агенцията по храните за полезни и за бебета на 6 месеца.
Пазар
Повечето от тези преработватели са представени с продуктите си основно в български търговски вериги, в собствени магазини, но могат да бъдат поръчани през интернет сайтове. Това е поредното доказателство за тяхната гъвкавост, при това са изцяло на светло.
В заключение може да се каже, че секторът на месопреработвателите се оказа най-борбен и конкурентен и единен в сравнение с останалите браншове на хранителната ни индустрия. И единствен, който не се разцепи на отделни асоциации през всички бурни години на прехода. Независимо от скандалите, греховете, в които бяха обвинявани, производителите на салами останаха единни и непоклатими. Което вероятно е и един от зaлозите за успех.
Светлана Трифоновска