П реди Великден лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов подрани малко според църковния календар, като разтълкува в свой колоритен стил Възкресението на Христос и после явлението му в плът пред Тома Неверни, който бръкнал с пръст в раните Му. Църквата възпоменава този библейски момент в първата Неделя след Пасхата (27 април), наричана още Томина.
Докосване
Свети Тома не се задоволявал със свидетелствата на другите Христови апостоли. Той искал самият да бъде очевидец и свидетел на Христовото Възкресение, и така словото и проповедта му да имат повече сила. Затова Тома поискал да докосне Господа, да се допре до Него, за да може да казва на другите: „Видях Го, вкусих Го, докоснах Го. Не може никой да ме осмива. Казвам истината”.
Търсачите на библейски загадки обаче поставят един друг въпрос - защо точно Тома е бръкнал с пръст в подребрената рана на Христос. Вероятно точно там, където стотникът Лонгин Го пробол с копието си, за да удостовери смъртта Му на Кръста. Според някои хипотези отговорът се крие в прозвището на Тома, наричан Близнака. Чисто физически той приличал толкова на Месията, че бил считан едва ли не за негов двойник. Оттук явяването на Исус (който знаел миналото и бъдещето до свършека на света) би пресякло всякакви настоящи и бъдещи спекулации относно реалността на Възкресението. Защото още тогава, век-два по-късно или днес, някой би казал, че свидетелстващите за Възкресението сигурно са видели двойника Му Тома и са се объркали.
Тибет
През вековете Възкресението е сравнявано с необясними явления, извършвани от духовни учители в различните религии по света. Например в Индия или Тибет йоги и факири и днес правят изумителни неща като левитация (летене във въздуха), материализация на вещи, бижута, четене на мисли, пророкуване, дългомесечен пост, изпадане в летаргия. Ала никой все още не се е връщал в плът от света на мъртвите. Напразно чакали и водача на дъновистите Петър Дънов да възкръсне след кончината му, въпреки че във философското си учение той все пак признава водещата роля на Христос в еволюцията на света и човека.
Разказ
Според библейския разказ на 8-ия ден (Томина Неделя) след отлитането си в Небесата Божият син отново се явява навред. Решава да посети и своя ученик и му казва: "Дай си пръста тук и виж ръцете ми, дай ръката си и я сложи на ребрата ми. И не бъди невярващ, а вярващ. Понеже ме видя, повярва ли? Блажени са тези, които без да видят, са повярвали" (Йоан, 20:29).
Свидетелство
Според едно богословско тълкувание Църквата свидетелства за това докосване на Тома до Христос, за да ни каже, че има неверие, което не е „лошо”. Това е „благото неверие”, когато човекът има благ помисъл и иска Христос да стане живата реалност на неговия живот. Но за да стане нещо подобно, трябва да Го последва не само във Възкресението, но и на Голгота и в сърцето си. Трябва съвременният хомосапиенс да е готов да разпне волята си и да види дали онова, което иска да постигне, или да му се даде, е угодно на Бога, дали е според Неговите повели и закони. И ако не е, то със сигурност би скъсало тази материално-духовна връзка, която е изградил Тома Неверни с Бога в онзи момент, би го отдалечила от Христос и душеспасителния живот.
Мрежата
А във всеки един от нас дреме по един Тома Неверни. Неслучайно българският народ е съхранил евангелският разказ в поговорката „Око да види, ръка да пипне“. От чисто светска гледна точка неверието на Тома може да се окаже, че е полезно в XXI век. Защото за съжаление има много хора и на другия полюс, вярват безрезервно на всичко видяно и чуто. Свидетели сме как все повече нашенци стават жертва на ало-измамници и хвърлят от балконите спестяванията от целия си живот. Или ги влагат във всевъзможни финансови пирамиди, обещаващи дивиденти в четири- и петцифрени суми. Социалните мрежи пък са залети от трогателни постове, в които бездетен милионер/ка от другия край на света ни е харесал и иска да остави наследството си – трябва само да си продиктуваме номерата на банковата карта, че да ни преведе парите. Да не говорим за фалшивите новини, заливащи интернет с пропаганда, или кухите обещания и плиткоскроените обяснения на политиците по един или друг скандален въпрос. Тях не можем да ги проверим просто като Тома Неверни, който бръкнал в раните Христови. Но освен Христови рани има и обществени рани, от които обществото ни страда. В тях трябва да се бърка смело, дорде се прочистят. Иначе никога няма да се затворят и ще тормозят още поколение наред българи или до Второто пришествие на Христос.
Да не оставяме всичко на сетивата си
Духовници тълкуват, че Христос не обвинява Тома за неговото желание, че е поискал и той да стане личен участник в Неговото Възкресение. А го обвинява за равнището, на което избрал да Го срещне, най-ниското равнище - това на сетивата. „Да се допра, за да се уверя. Да поставя пръста в раните от гвоздеите”.
Вярата е Божий дар. И Бог не се познава чрез нашето откритие, а чрез Неговото откровение. Нужно е Бог да снизходи в сърцето ни. За да може да стане това, е нужна вътрешна подготовка, нужно е това плодотворно вътрешно състояние, с което да направим място за Бога.