0

В началото на XXI век военните бюджети на повечето държави по света се свиваха. Франция, една от 5-те страни, способни да произвеждат собствени атомни подводници, също бе засегната от тази тенденция. За да може новото поколение ударни атомни подводници тип „Баракуда“ да е на икономически приемлива цена, бяха потърсени нови пазари. 

Разбира се, като част от Договора за неразпространение на атомното оръжие Франция трябваше да създаде неатомен вариант на атомните си подводници, за да намери експортни клиенти. Да видим какво излезе от това противоречиво изискване.

Адмирал

Новото поколение френски атомни ударни подводници традиционно са  проектирани от френската компания Naval Group. През октомври 1998 г. DGA, френската агенция за обществени поръчки на МО, създаде интегриран проектен екип от ВМС, DCN (сега Naval Group), Technicatome и Commissariat a l'Énergie Atomique (регулаторен орган, който контролира ядрените съоръжения). В него Naval Group отговаря за проектирането и строителството на подводницата, а Technicatome за ядрения двигател. Двете компании трябваше да действат съвместно като единен главен изпълнител, за да споделят индустриалните рискове, да управляват графика и да отговарят за проекта и разходите от 4,9 млрд. щатски долара.

На 22 декември 2006 г. френското правителство поръча 6 подводници тип Barracuda на стойност 7,9 млрд. евро. Според договора първата подводница трябваше да започне морски изпитания в началото на 2016 г., да бъде доставена в края на 2016-началото на 2017 г., да бъде приета на въоръжение в края на 2017 г. Различни технически трудности удължиха процесите и предаването на първата подводница бе в началото на 2020 г. Типът носи името на лидерната подводница Suffren, кръстена на прославен френски адмирал от 18 век. Suffren ще заменят подводниците тип Rubis. 

Кенгуруто 

Naval Group потърси възможност да осребри огромните разходи за проектиране и разработване на подводниците тип Barracuda, като разработи конвенционален неатомен вариант SMX-Ocean. Вариантът с въздушно независим двигател с горивни клетки и вертикални пускови установки за ракетното въоръжение бе представен на военноморското изложение Euronaval 2014 в Париж. През 2016 г. нейният вариант Shortfin Barracuda Block 1A с дизел-електрически двигател и намалени ракетни способности бе представен в конкурентния процес на оценка (CEP) на програмата за замяната на 6 подводници тип Collins на Кралските австралийски ВМС (RAN). Те трябваше да получат 12 подводници от 2032 г. Naval Group Australia бе избрана от австралийското правителство на 26 април 2016 г. да построи 12 подводници Shortfin Barracuda Block 1A за 37,6 млрд. долара. Очакваше се строителството да започне през 2023 г. Типът бе кръстен Attack на лидерната подводница HMAS Attack. Във Франция и Австралия започна мащабна подготовка за реализирането на проекта. Най-неочаквано на 16 септември 2021 г. премиерът на Австралия Скот Морисън анулира договора с Naval Group и обяви началото на AUKUS, тристранен пакт за сигурност със САЩ и Обединеното кралство, с цел страната му да получи атомни подводници.

Тюлени 

Подводниците тип Suffren интегрират технологиите от атомните подводници с балистични ракети тип Triomphant, които генерират една хилядна от шума на предшественичките им тип Redoutable и са 10 пъти по-чувствителни при откриването на други подводници. Suffren-ите ще изстрелват от торпедните си тръби крилати ракети MdCN за удари по стратегически цели на разстояние над 1100 km. Мисиите им включват борба с надводни и подводни противници, удари по земни цели, събиране на разузнавателна информация и провеждане на специални операции. За целта тип Suffren може да подслони 15 „тюлени“ в сухо отделение, което се прикачва зад надстройката. От него подводните командоси могат да се прехвърлят на новия апарат за подводно придвижване PSM3G Swimmer Delivery Vehicle. Ядреният реактор на тип Suffren има няколко подобрения в сравнение с този на предходния тип Rubis - увеличено е времето за пререждане с гориво и комплексни ремонти (RCOH) от 7 на 10 години, което позволява по-голяма оперативна наличност.

Зъбите и сърце

Въоръжението на подводниците тип Barracuda/Suffren включва 4 торпедни тръби и 20 стелажа за оръжия. Това може да бъдат тежки торпеда F21 Artémis; крилати ракети MdCN (SCALP Naval); противокорабни ракети Exocet SM39 mod2; ракети „повърхност-въздух“ A3SM (VL MICA); многосензорни мини FG29. Ракетите Exocet и VL MICA ще бъдат заменени съответно от FMAN/FMC и VL MICA NG.

Задвижването е с един ядрен реактор TechnicAtome K15 с мощност 150 MW; 2 турбогенераторни групи с мощност 10 MW всяка; 2 аварийни дизелови генератора с мощност 480 kW всеки и 1 водомет с електрическо управление.

Подводниците тип Suffren имат надводно водоизместване 4765 t и подводно 5300 t. Дължината им е 99,5 m, широчината е 8,8 m. Газенето е 7,3 m. Скоростта им е 14 възела надводна и над 25 възела подводна. Разчетната дълбочина на потапяне е на 350 m. Имат неограничен район на плаване, лимитиран от наличните на борда хранителни запаси. За френските ВМС стандартната мисия е 70 дни. Екипажът е 12 офицери и 48 старшини.

Орки

През ноември 2014 г. нидерландският министър на отбраната Жанин Хенис-Пласхарт обяви планове за замяна на подводниците тип Walrus с 4 нови през 2025 г. Последваха 7 години политически и лобистки борби. Едната група искаше замяна на тип Walrus с подобни океански подводници с разширени способности, другата група настояваше за избор на малки подводници с въздушно независими двигатели подобно на Германия и Швеция. Най-накрая през април 2022 г. бе обявено, че новият график предвижда първите 2 подводници да са готови между 2034 и 2037 г. На 16 ноември 2022 г. стартира следващата фаза с изпращането на RfP (искане за оферта) до 3 компании. Те трябваше да отговорят до лятото на 2023 г., а окончателното решение да бъде взето от ВМС в началото на 2024 г.

Претендентите

На 28 юли 2023 г. Damen и Saab представиха своя проект C718 на база шведската подводница тип A26 с дължина 73 m, широчина  8 m, водоизместване 2900 t и екипаж от 34 до 42 души. Въоръжението включваше 6 торпедни апарата и един многоцелеви шлюз за разполагане на специални сили. Офертата предвиждаше трансфер на ноу-хау, за да може ВМС на Нидерландия сами да подържат и модернизират подводниците през жизнения им цикъл.

Naval Group предложи новия тип подводници Shortfin Barracuda, дизелово-електрически вариант на атомните тип Suffren, строени серийно за френските ВМС.
ThyssenKrupp Marine Systems предложи подводница тип 212CD.

Ято морски зверове

На 15 март 2024 г. държавният секретар по отбраната на Нидерландия Кристоф ван дер Маат официално обяви, че Naval Group е избрана за печеливша оферта. Секретарят обяви, че типът ще се казва Orka на името на лидерната подводница Orka (Орка), която ще бъде последвана от Zwaardvis (Риба меч), Barracuda (Баракуда) и Tijgerhaai (Тигрова акула). Първите две ще бъдат доставени в рамките на 10 години след подписването на договора с цена от 5,6 млрд. евро за 4 подводници. 

Основните характеристики на Orka - надводно водоизместване 3300 t, дължина 82 m, широчина 8,2 m. Задвижването е дизел-електрическо с литиево-йонни батерии. Далечината на плаване е 15 000 морски мили, а екипажът е от 35 до 43 души (плюс 16 допълнителни места за специални части). Въоръжението е 6х533 mm торпедни тръби, от които се изстрелват торпеда и крилати ракети.