5

М ечтите са навсякъде. Но за всеки от нас те са различни. Мечтата на Ахмед Мерчев се ражда преди години в село Слащен, община Сатовча. На място, където допреди няколко десетилетия е имало телена ограда на граничната бразда с Гърция и стотици декари ниви с тютюн.

.

 .
Телеграф

Мечтата на Ахмед няма нищо общо с битието и ежедневието на неговото семейство и съселяни. Запаленият по роботиката и електрониката младеж мечтае да направи свой хиперавтомобил. И мечтата му не спира дотам, а продължава да лети смело нагоре - към Космоса. Но през септември предстои да бъде представен първият прототип на електрически хиперавтомобил, конструиран и изработен в България.

Но това няма да е в София, нито пък в някой от другите големи градове на страната ни. Мощната суперкола, която прилича на тези от фентъзи филмите, ще може да се види в село Слащен. Звучи почти невероятно, но не и за 40-годишния инженер Ахмед Мерчев. Той е на път да сбъдне една от мечтите си - да конструира собствен електрически хиперавтомобил, който ще се казва Алиено.

Личен архив

Старт

Началото на проекта инженерът поставя през 2015 година, когато той иска да си купи бърза спортна кола, но не открива модел, който да отговаря на неговите критерии. Затова решава сам да създаде собствен автомобил. Така започва неговата история, която за мнозина скептици звучи наивно, но не и за младия изобретател. Съвсем скоро, през септември, той ще представи своя първи прототип на хиперавтомобил. Ахмед купува преди 5-6 години старата гранична застава в съседното село Туховища, която превръща в модерна фабрика за автомобилостроене.

Личен архив

„През 2015 година останалите ми бизнеси - аз се занимавам професионално с роботика и електроника, се развиваха доста добре и се бяха разраснали вече. Започнах да обмислям да си купя спортна кола за себе си и да проучвам какви варианти има на пазара. Фен съм на „Ламборгини“ и търсех кола, която да бъде с дизайна на тази марка, но с електрическо задвижване. Причината за това бе, че съм фен на електрическото задвижване и се оказа, че такава кола не се предлага на пазара. И така се роди идеята“, разказва вдъхновеният инженер от село Слащен, който има партньори на мащабния и невиждан у нас проект в София и Пловдив. Първоначално мислел да направи една електрическа кола за себе си, но след това идеята прераснала в цял бранд за електрически коли. Така се ражда „Алиено“ - от идеята да направи бърза спортна кола с електрическо задвижване.

Портал

Според него „Алиено“ е портал към бъдещето, тъй като създава най-върховите технологии, които ще станат масово производство след 10-15 години. Базовите технологии, които са при колата, като електромотори, контролери за тях, батерия, системата, която управлява батерията, олекотеното и здраво шаси, активната аеродинамика, която си променя формата, всичко това е част от процеса.

.

 .

Самият софтуер, който управлява колата, всичко това са върхови технологии, които не са прилагани до момента в автомобилостроенето, особено пък масово. От тази гледна точка тази кола е особена и като дизайн - остър, агресивен и прилича на извънземен робот. Оттам дойде името Алиено - извънземно на колела, което да развива скорост до 400 километра в час.

Около 20 души е целият екип - инженерният, производственият и строителният. Част от тях са в Пловдив и в София. Другите са в село Туховища. По-голямата част са местни хора, които са обучени. Всичко по проекта се движи със собствени средства - на Ахмед и неговите 4-5 партньори, с които са се обединили. Засега инициативата е изцяло частна. Това го правят умишлено, за да няма спекулации. Не са използвали нито стотинка държавни или европейски средства.

Амбиции

„И тук, както в България, хората са скептици за всичко ново. От друга страна, те се надяват да се развие едно такова производство в община Сатовча, тъй като това ще отвори нови работни места. След време фабриката ще има между 40 и 100 служители. Така се вдига имиджът и на България, защото не всеки може да произвежда хиперколи“, смята инженерът от Слащен.

Тези първи коли са нещо като изследователски работни мулета, върху тях ще тестват по-големи и по-оптимизирани електромотори, контролери, за да се стигне до нивото на хиперколите. Сега се правят три автомобила. Идеята на тези три първи прототипа, които са по-прости и не са финалният етап на хиперколите, е при пускането на дребно, серийно производство едноместен хиперспортен болид за писта да бъде на по-поносима цена от порядъка на 150 000 до 400 0000 лева.

„За да си дофинансираме разрастването на проекта и в представянето после на хиперколите, които ще са с огромна мощност от порядъка на 5000 конски сили, правим бутикови коли. В един момент, ако имаме възможност, можем да пуснем и по-достъпни версии. Но плановете не са ни да правим милиони коли на година, които да са на ниска цена. А в началото такава кола може да струва между 2 и 4 милиона евро“, допълва Ахмед Мерчев.

Той е категоричен, че фабриката е на високо ниво, притежава над 100 специализирани високотехнологични машини за автомобилостроенето, но те могат да имат приложение и в други отрасли. Така че в по-широк период от време дейността на „Алиено“ ще се разрасне до разработка на хуманоидни роботи, с които Ахмед има опит още от 2002 година. След това ще се произвеждат и някои елементи за космическата индустрия.

Бъдещето принадлежи на тези, които вярват в красотата на мечтите си, думите са на Елинор Рузвелт. Ахмед Мерчев е сред тези, на които принадлежи бъдещето. Защото не само вярва, но и сбъдва своята мечта, която стига чак до Космоса.