Г лобалните продажби на смарт часовници са намалели за първи път, откакто те „завладяха“ света преди десет години.
Това сочат нови данни, като основната причина е рязък спад в популярността на лидера на пазара – Apple. Според пазарната изследователска фирма Counterpoint през 2024 г. са били доставени със 7% по-малко устройства в сравнение с предходната година. Доставките на Apple Watch са намалели с 19% през този период, съобщава Counterpoint.
Разочарование
Компанията приписва спада на липсата на нови функции в последните устройства на Apple, както и на факта, че слуховият висококласен модел Ultra 3 така и не се появи на пазара. "Най-големият фактор за спада беше Северна Америка, където липсата на Ultra 3 и минималните подобрения във функциите на серията S10 доведоха до отлагане на покупките от страна на потребителите", заяви старши изследователският анализатор на Counterpoint Аншика Джейн.
Apple също така бе засегната от забрани за продажби и внос в САЩ в края на 2023 г. и началото на 2024 г. заради спорен патент, свързан с мониторинга на нивата на кислород в кръвта – фактор, който според Джейн също е допринесъл за по-ниските продажби през първата половина на 2024 г. Компанията запази 22% от пазарния дял през последните три месеца на 2024 г., което е спад спрямо 25% година по-рано.
Застой
"Преминахме през период, в който смарт часовникът се разви от нов и вълнуващ уред до продукт, който се стабилизира – функциите не се променят драстично от година на година," каза Лео Геби, главен анализатор в CCS Insight. Въпреки общия спад миналата година бе белязана от значителен ръст в продажбите на китайски смарт часовници от марки като Xiaomi, Huawei и Imoo. Продажбите в Китай също нараснаха от 19% на 25% от пазара през годината, считано от последното тримесечие на 2023 г. За първи път Китай отчете повече продажби на смарт часовници от Индия и Северна Америка според Counterpoint.
Малките
Китайските производители също изглежда са се възползвали от друга тенденция – нарастващата популярност на смарт часовниците за деца, единственият сегмент на пазара, който отбеляза ръст през 2024 г. Imoo, известна в Китай като "Малкият гений", специализира в детски смарт часовници и отчете ръст на доставките с 22%. "Сегментът на детските смарт часовници набира популярност, тъй като родителите се тревожат за безопасността на децата си и искат да ги проследяват и да поддържат постоянна връзка с тях", каза Балбир Сингх от Counterpoint.
Цени
Но Imoo бе засенчена от 135% ръст на доставките на базираната в Пекин технологична компания Xiaomi. Техните Smart Band устройства, които следят кръвно, пулс и скорост на движение и са подходящи за спорт и разходка, се продават на цена, значително под тази на конкурентните продукти на Apple и Samsung. "Виждаме, че големите играчи в потребителската електроника като Apple и Samsung се стремят да поддържат висока печалба и не участват в ценовата война", каза Геби. "Xiaomi се справя много добре с продажбите, особено в региони като Южна и Източна Европа, където достъпността е по-важен фактор за клиентите." Друг голям фактор за глобалния спад в продажбите бе Индия, чийто пазарен дял падна от 30% на 23%. Това отчасти се дължи на "балон" при свръхевтините устройства на индийски производители, който сега се е спукал. "Чухме и видяхме много оплаквания за качеството на тези устройства, като потребителите не бяха доволни", каза Геби. "За тези компании изглежда е дошъл моментът да се насочат към производство и продажба на продукти с по-дълъг живот."
Напред
Counterpoint прогнозира леко възстановяване на глобалния пазар с "едноцифрен ръст на процента през 2025 г." Очаква се това възстановяване да бъде подкрепено от нарастващото внедряване на AI функции и по-широкото предоставяне на здравни данни. Пазарът на смарт часовници със сигурност продължава да се развива, запазвайки своя потенциал за иновации. Интеграцията на AI-базирано здравно наблюдение, удължен живот на батерията и специализирани приложения подсказва, че навлизаме в нова ера на мобилните технологии – ера, в която смарт часовниците вече не са просто придружители на смартфоните, а се превръщат в незаменими инструменти за здраве, безопасност и управление на ежедневието. Независимо дали сте спортист, търсещ анализ на представянето си, родител, който иска да остане свързан с детето си, или просто човек, стремящ се към по-добро здраве, днешният пазар на смарт часовници предлага повече възможности от всякога. Ключът е в това да идентифицирате коя комбинация от функции, дизайн и ценови клас най-добре отговаря на вашите специфични нужди.
