Т урските сериали изживяват глобален бум от началото на 2000-те години, превръщайки се в културен и комерсиален феномен в целия свят. Според данни на турския Съюз на износителите на услуги през 2023 г. турските сериали са изнесени в 170 държави, генерирайки приходи от 600 милиона долара, а през 2024 г. оборотът е надхвърлил 1 милиард долара. След дългогодишната хегемония на американските и латиноамериканските сериали турските продукции завладяха и италианската аудитория.

Присъствие

Турските сериали стават особено популярни в Италия през 2010 година, измествайки дългогодишната доминация на американските и латиноамериканските сериали. Италианската телевизия Canale 5, водещият канал на Mediaset, собственост на семейство Берлускони, започва да излъчва хитови продукции като „1001 нощ“ и „Великолепният век“, които привличат милиони зрители с драматични сюжети, висококачествена продукция и харизматични актьори. Тези сериали поставят основата за нарастващото присъствие на турски продукции в италианския ефир, превръщайки ги в основен елемент от праймтайма.

Mediaset, под ръководството на Пиер Силвио Берлускони, син на Силвио Берлускони, стратегически залага на турските сериали, за да увеличи гледаемостта в конкурентния телевизионен пазар. Интересът към този жанр е подхранван и от лични предпочитания в семейство Берлускони. В едно свое интервю Пиер Силвио Берлускони споделя: „Казах на моите хора: купувайте всички турски сериали, които можете да намерите. Представете си, когато отида да посетя майка ми, винаги я заварвам да гледа турски сериали.“ Тази страст на Карла Дал’Олио, майката на Пиер Силвио, играе ключова роля в решението на Mediaset да инвестира масирано в турски продукции, което отваря врати за актьори като Джан Яман на италианския пазар. Сериали като Che Dio ci aiuta, Viola come il Mare и Il Turco, излъчени по Canale 5, са пряк резултат от този бум, като привличат широка аудитория и затвърждават мястото на турските звезди в италианската телевизия.

Номер 1

Джан Яман, роден на 8 ноември 1989 г. в Истанбул, е сред турските актьори, които се възползват от нарастващата популярност на турските сериали в Италия. След успехи в Турция с продукции като Erkenci Kus („Ранно пиле“) той се установява в Италия през 2020 г., привлечен от предложението за главната роля в римейка на „Сандокан“, базиран на романите на Емилио Салгари. Забавянията в продукцията, причинени от пандемията и организационни трудности, го насочват към други проекти, което му позволява да се утвърди в италианската телевизия и да се превърне в символ на турския бум.

През 2021 г. Яман участва в епизодична роля в сериала Che Dio ci Aiuti, а по-късно поема главната роля на Франческо Демир във Viola come il Mare заедно с бившата Мис Италия, Франческа Килеми. Излъчен по Canale 5, сериалът постига значителен успех, привличайки средно 3,6-4 милиона зрители на епизод и е подновен за трети сезон, планиран за снимки през пролетта на 2025 г.

Химия

Бумът на турските сериали в Италия се разпростира отвъд телевизионните екрани, като засяга и рекламния сектор. Джан Яман се утвърди като търсен и много добре платен модел, отразявайки нарастващото влияние на турските знаменитости в италианската поп култура. През 2021 г. той снима рекламна кампания за модната марка Dolce&Gabbana, а през 2023 г. участва в реклама на телекомуникационната компания Vodafone Italia, която генерира милиони гледания в социалните мрежи. Особено забележителна е кампанията за пастата De Cecco от 2022 г., режисирана от неговия сънародник Ферзан Йозпетек, турски режисьор с близо 30-годишна кариера в италианското кино и 18 игрални филма, сред които награждаваните „Хамам“ (1997) и „Сатурн в опозиция“ (2007). Тази реклама, съчетаваща италианската кулинарна традиция с турски акцент, е широко коментирана заради химията между Яман и Йозпетек и начина, по който вплитат културни елементи от двете страни.

Il Turco

През зимата на 2022 г. Яман снима Il Turco, историческа драма, базирана на романа на Орхан Йениарас, която разказва за османския яничар Балабан, установил се в Модена, Италия, след битката за Виена през 1683 г. Заснет изцяло на английски език в Унгария, с международен актьорски състав, включващ Грета Феро и Уил Кемп, и режисиран от Улуч Байрактар, сериалът е амбициозен опит да се капитализира върху популярността на турските истории в Италия. Премиерата му в Турция през февруари 2025 г. е успешна, но излъчването по Canale 5 през март 2025 г. предизвиква смесени реакции.

Критиците хвалят Яман за физическото му присъствие и емоционалната дълбочина, отбелязвайки, че „изпълнява ролята с убедителност, сякаш пресъздава собствената си история на преоткриване в чужда страна“. Въпреки това решението на Mediaset да излъчи сериала в национален ефир, вместо в стрийминг платформа като Disney+, е критикувано като „самоубийствено“. Цензурирани сцени, изрязани диалози и липсата на силна промоция водят до разочароващи рейтинги. Някои зрители отбелязват неравномерен ритъм, което показва, че дори в разгара на турския бум успехът на продукциите зависи от правилна маркетингова стратегия и разпространение.

Сандокан

Предстоящият сериал „Сандокан“ (8 епизода по 50 мин.) с премиера, планирана за есента на 2025 г. по Rai 1, е поредното доказателство за влиянието на турските актьори в Италия. Продуциран от Lux Vide в сътрудничество с Rai Fiction, сериалът обещава да бъде мащабна международна продукция, режисирана от Ян Микелини и Никола Абантанджело, с актьори като Ед Уестуик и Алесандро Прециози. Яман, подготвян години за ролята на легендарния пират, демонстрира физическа отдаденост, тренирайки интензивно. Снимките в студиата на Lux Vide във Формело впечатляват с детайлно пресъздадени кораби и 300-метров LED екран за сцени с виртуална реалност, обещавайки визуално зрелище. След многократни отлагания и смесения прием на Il Turco „Сандокан“ носи тежестта на високите очаквания. Успехът му ще покаже дали турските звезди могат да задържат вниманието на италианската публика в мащабни международни проекти и ще затвърди ли позицията на турските сериали в италианската телевизия.

*Автор: Красимир Иванов, Рим