Р умънската марка Dacia представи изцяло обновения си модел Spring. От 2021 г. до момента от електрическия хечбек са продадени над 150 000 автомобила в Европа. През миналата година глобалните продажби бележат рекорд с 61 803 броя и ръст от 26,4% спрямо 2022 г.
Малката Dacia Spring е третият най-популярен електрически автомобил сред частните клиенти в Европа и прави електрическата мобилност достъпна за все повече потребители. С почти 300 продадени екземпляра Dacia Spring е и най-продаваният електрически автомобил в България през 2023 г. Това е единственият изцяло електрически автомобил в Европа, който тежи по-малко от 1 тон.
Пластмасовата облицовка на каросерията и квадратните арки на калниците карат Spring да изглежда като кросоувър.
Сега Dacia Spring се отличава с изцяло нов дизайн на екстериора и интериора.
В салона е поставен 10-инчов сензорен екран на мултимедийната система с камера за заден ход и навигация.
Новата Dacia Spring въплъщава новия дизайн на марката, въведен с новото трето поколение на Duster. Солидният и отличителен стил подсилва привлекателността на модела. Тази впечатляваща трансформация се вижда както в интериора, който е напълно преработен, така и отвън, където покривът е единствената част от каросерията, запазена от предишния модел. Новата Dacia Spring се предлага с гама от шест цвята, включително новия бежов цвят Safari и керемидено червен цвят.
На предните седалки има достатъчно пространство за двама възрастни с нормален ръст, без да е тясно.
Карта
Промените в екстериора на новата Dacia Spring са в съответствие с най-новия дизайнерски език на марката, който се вижда на новия Duster. Предницата и задницата са изцяло променени, хечбекът е изгладен и това се улеснява от по-модерна технология за осветление и нови ъглови брони, които са украсени с орнамент, напомнящ карта на голям град. Има голяма пластмасова облицовка на каросерията и квадратни арки на калниците, за да може малкият електромобил да изглежда по-масивен и здрав. В зависимост от нивото на оборудване, джантите са с размери 15 или 16 инча. С новата версия на Dacia Spring дебютират и нови цветове- бежово Safari и червено Brick. Външните промени правят най-достъпният електромобил в Европа по-модерен в сравнение с оригиналната версия, която изглеждаше доста по-семпло. Дължината на новата Dacia Spring е само 3,70 метра, ширината е 1,77 метра, височината е 1,52 метра, а междуосието е от 2,42 метра.
Трафик
Съществени промени има и в интериора на новата Dacia Spring, където е поставено изцяло ново дигитално табло, което може да се персонализира. Пред погледа на водача е позициониран 7-инчов дигитален инструментален панел, а мултимедийната система се управлява от 10-инчов сензорен екран в центъра на таблото. В салона има преработена климатична система и нови вентилационни отвори. Преработеният волан е с новото фирмено лого DC на марката Dacia и вече може да се регулира на височина. Има и нов селектор на скоростите, а зад него е добавена стойка за смартфон. Стандартно оборудване в ниво Expression включва два високоговорителя, Bluetooth връзка и USB порт. Навигационната система Media Nav Live е стандартно оборудване в ниво Extreme и опция при Expression, като дава информация за трафика в реално време и непрекъснато обновява европейските карти. Тя позволява безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto.
На задните седалки могат да седнат двама възрастни човека със среден ръст, така че до имат място за краката и главите.
Мултимедийната система има два USB-C порта. Въпреки компактните размери Dacia Spring остава колата с най-добрия товарен капацитет в своя сегмент и много полезни функции. Обемът на багажника е 308 литра, което е доста практично за толкова малка кола. Ако сгънете задната седалка, капацитетът на багажника нараства до 1004 литра. Предният багажник може да побере още 35 литра, което е достатъчно за кабелите за зареждане. Има и няколко отделения за съхранение в цялата кабина, които предлагат допълнителни 33 литра.
Магистрала
Новата Dacia Spring е оборудвана с електромотор с мощност 65 к.с. Сега той е по-широко достъпен, защото се предлага в двете нива на оборудване - Expression и Extreme. Досега Dacia Spring имаше ясна ориентация за градско ползване. Изцяло новата версия на модела Extreme 65 с мощност 65 к.с. вече има доста по-разширено предназначение. В града малкият електромобил е в стихията си. Докато моделът с 45 к.с. не беше много подходящ да излизате извън периферията на градовете, тъй като реакцията му е доста забавена и трудно набира скорост от 100 км/ч, с този по-мощен вариант може да се придвижвате доста по-динамично навсякъде. С електромотора с мощност 65 к.с. Spring спринтира от 0 до 50 км/ч само за 3,9 секунди, а от 0 до 100 км/ч ускорява за 13,7 секунди. Времето за ускорение от 80 до 120 км/ч е намалено до 13,5 секунди. Максималната скорост е 125 км/ч, така че е възможно да се движите без проблем и по магистрала. Новата Dacia Spring се чувства отлично в града, където е много пъргава, маневрира чевръсто в тесни пространства и можете да я паркирате практически навсякъде. В синята и зелената зони на столицата Dacia Spring паркира абсолютно безплатно и това е огромно предимство, ако живеете или работите в центъра на града.
Поради големия просвет от 15 см с Dacia Spring можете да се движите без проблеми по черни пътища и по неравни терени, без да опирате дъното.
Зареждане
Новата Dacia Spring е единственият изцяло електрически автомобил в Европа, който тежи под един тон с маса в ненатоварено състояние от 984 кг за най-високото ниво Extreme. Със своята умерена маса и ефективно задвижване новата Dacia Spring консумира едва 14,6 кВтч/100 км, поддържайки експлоатационните разходи сред най-ниските в сегмента. В града при нормално шофиране консумацията е между 10 и 11 кВтч на 100 км. Батерията е с капацитет от 26,8 кВтч и е достатъчна за изминаването на над 220 км автономен пробег в комбиниран цикъл, а в градска среда Spring предлага над 300 км пробег. Основен фактор за това при електромобила е изцяло новата система за регенериране на спирачната и инерционната енергия, с която е оборудвана колата. По-голямата част от клиентите ще презареждат Spring само веднъж седмично, в зависимост от употребата и личните нужди. За зареждането на батерията от 0 до 80% от зарядно устройство DC с мощност 30 кВт е необходимо време по-малко от час. От устройство със 7,4 кВтч трябва да изчакате близо 4 часа за зареждането от 0 до 100%, а от домашен контакт в гаража ще са необходими 11 часа. Една от най-интересните новости при Dacia Spring е интегрирането на системата V2L (Vehicle-to-Load) за двупосочно зареждане, която с помощта на адаптер дава възможност за подаване на електрическа енергия към външни електрически уреди.
Обемът на багажника е 308 литра, но ако сгънете задната седалка, капацитетът нараства до 1004 литра.
Споделяне
Новата Dacia Spring Electric 65 ще се хареса на потребителите, търсещи повече динамика и функционалност. По-мощният електромотор с 65 к.с. има по-висок въртящ момент и позволява по-динамично ускорение както в града, така и при движение на междуселищен път или магистрала. Кормилното управление е леко и не е особено прецизно, окачването е меко и колата се наклонява в завоите, но все пак това е автомобил, създаден да ни вози в града и евентуално до съседното населено място. По-мощният и по-динамичен двигател ви позволява не само да излезете извън града, но дори да предприемете по-дълго пътуване. Новата Dacia Spring още дълго време ще бъде най-популярна като икономично превозно средство за извършване на градски пътувания всеки ден на възможно най-ниската цена, стига да имате къде да го зареждате у дома. Най-малката електрическа кола с 4 врати е налична отново в две версии, насочени към частни и към бизнес клиенти. Версията Car Sharing е предназначена за автопаркове със споделяне на автомобили, а двуместната Dacia Spring Cargo е компактна и с голяма товароносимост. Новата Dacia Spring вече може да се поръча в България, а първите доставки се очакват в началото на есента. Цените на Dacia Spring започват от 38 990 лева, а на версията Extreme - от 40 990 лева.
Технически характеристики
- Dacia Spring Electric 65
- Двигател синхронен електромотор
- Батерия литиево-йонна с капацитет 26,8 кВтч
- Трансмисия/задвижване 1-степенна автоматична/предно
- Максимална мощност 65 к.с. при 4060-6000 об/мин
- Максимален въртящ момент 113 Нм при 500-4060 об/мин
- Ускорение от 0-100 км/ч 13,7 секунди
- Максимална скорост 125 км/ч
- Комбиниран разход на електроенергия 12,5 кВтч/100 км
- Автономен пробег, комбиниран/градски (WLTP) 220 км/300 км
- Емисии на СО2 0 г/км
- Цена на модела 40 990 лева (Extreme)