0

З начителни промени в това как работят социалните мрежи в Европа ще настъпят заради новия Регламент за цифровите услуги на ЕС, който вече е в сила.

Основните промени са свързани с това, че за разлика от потребителите в други части на света гражданите на ЕС ще имат значително повече възможности да влияят над това какво им предлагат социалните мрежи като съдържание. Няколко са ключовите промени според анализ на „Евронюз“.

Видео

Вече ще можем да изключим функцията на Facebook, YouTube, ТikTok и другите големи социални мрежи да ни препоръчват видеоклипове, подбрани от анализ на изкуствен интелект за това какво харесваме и ни интересува. От Facebook вече потвърдиха, че потребителите ще могат да изключат системата, която сега сама определя кои Instagram Reels, Facebook Stories и други ще се показват и сред които има много съдържание на хора, които не следват и не познават.

Вместо това потребителите ще могат да изберат да гледат съдържание само от хора, които следват. „Резултатите от търсене пък вече ще бъдат базирани само на думите, които въвеждате, а не персонализирани въз основа на предишна ваша активност или интереси“, каза президентът на Meta по глобалните въпроси Ник Клег.

Вредно

Потребителите вече много по-лесно ще могат да посочват и изключват вредно съдържание като фалшиви новини например. Докладването към администратор на публикации, които не отговарят на правилата на мрежата или на закона, също ще бъде улеснено. Ще има лесен избор между категории като реч на омразата и тормоз, самоубийство и самонараняване, дезинформация или измами.

На трето място, платформите вече ще бъдат по-прозрачни - ако някоя ваша публикация бъде свалена, ще получавате ясно и подробно обяснение защо това е направено. При свалянето на видео или пост, който примерно манипулира общественото мнение преди избори, социалната мрежа ще обяснява това публично.

С новия регламент се въвежда и ограничение дигитални реклами да таргетират деца според техни предишни търсения. Потребителите от 13 до 17 години в ЕС вече ще виждат реклами, подбрани само въз основа на тяхната възраст и местоположение.

Потребителите вече ще могат да избират да виждат съдържание само от хора и компании, които следват и ги интересуват.