Българското кино определено не страда от липса на силни женски персонажи.
Пълно е с примери, които крещят за силата и характера на жената. От стари филми като „Да обичаш на инат“ (1985) и „Майка“ (1976), до по-съвременни попадения като „Петя на моята Петя“ (2021) и „Майка“ (2022). По случай международния празник на жената потърсихме някои от изявените актриси и майки.
Игла
Сред тях е Деси Тенекеджиева, която в последния си филм „Дяволски игри“ е майка на момиченце, а в живота сама отгледа сина си Йосиф Камбарев след загубата на съпруга си – големия режисьор Стоян Камбарев. „Аз имам много силна и истинска връзка със сина ми Йосиф. Той остана без баща на 4 годинки и персонажът на Ива (Елеонора Иванова) също няма истински баща. В този смисъл пренесох малко от реалния си живот към ролята. Но аз се радвам, че научих сина си на малки, но важни неща като тенис, ски и плуване. Изключително се радвам, че ги правим заедно и това прави връзката ни още по-силна!“, коментира пред „Телеграф“ актрисата. Филмът „Дяволски игри“ засяга дълбоки теми за доброто, злото, религия и оставя зрителя с едно чувство, че в крайна сметка всичко зависи от него и му предстои някакъв избор. „Ролята беше изключително трудна и тежка. Мария е глуха, но освен това е и наркоманка. За да се получи дадена роля, трябва да си максимално автентичен и както се казва - „Трябва да знаеш как да хванеш иглата“ (смее се). Благодарение на Борис Бъндев научих жестов език, макар и още доста да ми предстои. Посетих комуна в центъра на София, за да се запозная отблизо с наркозависимите и хората, които вече са превъзмогнали този порок. Мария също е татуист, така че трябваше да мина и курс за това освен всичко останало“, смее се звездата. А какво пожела на останалите жени и майки за празника? „Майчинството е съкровено нещо, дадено от Бог. Животът е изключително кратък и винаги трябва да се стремим към светлината! Използвайте всяка година, ден, час и минута, за да живеете пълноценно, и се освободете от всичко, което ви дърпа назад!“, каза Деси Тенекеджиева.
Психолог
„О, много по-трудно е да си майка в живота, отговорът е кратък“, засмя се на въпроса и актрисата Ани Пападопулу. „Няма по-сериозно и отговорно начинание от това човек да бъде родител. Но още по-трудно и може би най-трудно е да бъде добър родител!“, категорична е тя. В последната си изява на малкия екран в сериала на БНТ „Тревожност“ тя също е майка на пораснала дъщеря. Там тя играе детско-юношески психолог. Сериалът ни напомня, че понякога хората, от които търсим съвети и решения, също имат нужда от помощ. „Много репетиции, в продължение на два месеца с Илиян Джевелеков (режисьор), както и с децата актьори, а и с възрастните професионални такива. За автентичното пресъздаване на професията психолог се свързахме с Иван Игов и д-р Огнян Димов. Заедно с Пенко Господинов, който е другият психолог в сериала, си „крадяхме“ по малко от историите им, за да може максимално да представим този образ на екрана“, разказа пред „Телеграф“ за подготовката Пападопулу. Ето и нейното пожелание към дамите: „На първо място да бъдат здрави, да бъдат обичани и да се чувстват обичани. Да имат търпение, за да понасят всички трудности, пред които се изправя жената в съвременния свят. А и по принцип. Архетипът на жената е изправен пред доста повече трудности, отколкото този на мъжа!“.
Ябълка
Пълно е с примери на актриси, чиито деца също се занимават с изкуство. Понякога ябълката не пада толкова далеч от дървото. „Династиите“ на хора от изкуството не са никак малко и ето и няколко примера: Йоана Буковска – децата й участват в театрални и екранни проекти. Катерина Евро – синът й Александър Кадиев е актьор и телевизионен водещ. Анета Сотирова – дъщеря й е известната певица Белослава. Илиана Балийска – дъщеря й Цвета Балийска също е актриса, направи си собствен „Плейбек театър“.
Меглена Караламбова е майка на Невена Белева, художник-сценограф. Рени Врангова и Сашо Морфов имат дъщеря – Неда Морфова, също режисьор. Наследницата на Марта Вачкова – Рада Миладинова, пък се занимава с изобразително изкуство и рисува много плакати за театрални постановки.
Тютюн
Безспорно в историята на българското кино Невена Коканова завинаги ще остане първа дама! Тя неведнъж пресъздава майчинството в различни роли и различни измерения, благодарение на своята емоционалност и дълбочина на образите си. Персонажът на Коканова във филма „Всичко е любов“ (1979) запознава зрителя с вината и болката, която носи едно разделено семейство. Там тя играе майката на Радо (Иван Иванов) – момче, което е израснало в поправителен дом. Във филма „Маргарит и Маргарита“ (1989) Коканова отново влиза в майчина роля, този път обаче на младо момиче, което се бунтува срещу обществото и несправедливостта. Образът на Коканова по всякакъв начин крещи за безсилието и неспособността на една майка да предпази детето си. Макар и най-известните й филми да са „Тютюн“ (1962) и „Козият рог“ (1972), в които играе малко по-различни роли, в тях отново се забелязват елементи на майчинската жертва. Накратко казано – майчинството в ролите на Невена Коканова никога не е едностранно, то винаги е белязано от болка, саможертва и нежност. Тя успява да предаде онази безсловесна любов, която само истински великите актриси могат да изразят само с поглед и тишина. В живота Коканова и съпругът й - режисьорът Любомир Шарланджиев, нямат щастието да имат свое дете, но окуражена от Ванга, голямата актриса осиновява своята дъщеря Теодора, която галено нарича Тейка. Родът на артистичното семейство продължава внукът Калоян. Двамата се щракнаха за спомен с восъчната фигура на прочутата звезда в Музея във Варна.
Невена Коканова в един от емблематичните си филми
