Tри грешки в съвкупност водят дотам вагоните да дерайлират. Това казаха за „Телеграф“ експерти, след като в рамките на по-малко от седмица първо товарен, а после и пътнически влак излязоха от релсите, което доведе до материални щети и огромни закъснения на стотици пътници. За щастие този път жертви няма, а пътници и персонал са се разминали само с шок и уплаха.
Произшествия
Първо миналата сряда товарен влак със седем вагона пясък дерайлира край варненското село Юнак, като доведе до блокиране на главната линия от Варна за Южна България и закъснение на ключови влакове от и за морето в пиковия туристически сезон. Във вторник срещу сряда пък нощният бърз влак от София за Варна дерайлира при влизане в гара Своге. Инцидентът обърка движението по линията, доведе до закъснение на много влакове, а пътниците в дерайлиралия влак пристигнаха на морето с три часа закъснение след прехвърляне през още два влака. Пътници от задните вагони разказаха, че са били събудени от рязко спиране на влака. Пасажерите в дерайлиралия първи вагон на композицията обаче усетили силно раздрусване и вибрация, преди вагонът застрашително да се наклони и рязко да спре.
Дерайлиранията в жп транспорта у нас са редовно произшествие, като повечето се случват с товарни влакове и затова рядко намират сериозен отзвук в медиите. Поне 3-4 пъти годишно обаче дерайлират и пътнически влакове, като това най-често се случва при входни стрелки на гари, където скоростта е намалена. Това според експерти е основната причина да се разминаваме без пострадали.
Пропуск
„За да се случи произшествие, трябва поне на три звена да се е случила грешка. Така е изградена системата, че беля не може да стане, ако грешка има само на едно или две места. Винаги е комплекс от грешки“, обяснява за „Телеграф“ Симеон Ананиев, инженер, жп експерт и бивш началник на Изпълнителна агенция „ЖП Администрация“. Според него, за да падне влак от релсите, обикновено причината е комбинация от няколко обстоятелства. На първо място е подвижният състав и конкретната колоос на вагона, която първа е паднала от железния път. „Въпросът е минавала ли е тази колоос на проверка за износване на метала, кога е минавала. Видимо вагонът не е първа младост, затова тези проверки са ключови“, посочва Ананиев.
Стрелка
На второ място е инфраструктурата и конкретно стрелката, при която е паднал вагонът. Тук ключово е да се провери дали стрелката се е обърнала в момента на минаването, което е довело до това предната колоос да тръгне по един коловоз, а задната – по друг, след което следва дерайлиране. „Ако се е обърнала стрелката, се пита защо това се е случило. Дали е по технически причини? Дали е работила автоматиката или стрелката е била на ръчен режим. Ако не е работила, защо не е работила, след като се плащат пари за поддръжка и ремонти? И вече на трето място, ако е била на ръчен режим, заключена ли е била от съответното длъжностно лице в определена посока или е имало пропуск“, изрежда факторите Ананиев. В случаите с товарни влакове пък има и още един фактор – дали вагоните са претоварени или неравномерно натоварени. Във всички случаи се прави и проверка дали машинистите са спазили ограничението на скоростта, валидно в района. През лятото е важно да се провери дали в района е имало допълнително ограничение заради нагретите от жегата релси и дали машинистът е бил уведомен за такова.
Закон
Във всеки случай на произшествие винаги има човешка грешка, гласи законът на големите управляеми системи. Причината е, че зад всяко действие стои човек, отговорен за извършването му, който в българския жп транспорт, независимо дали в превозвача или в инфраструктурното дружество, слага името и подписа си, удостоверявайки какво и кога е свършил. Така винаги се знае кой служител конкретно е инспектирал конкретната колоос, кой служител е отговорен за поддръжката на стрелката, кой я е управлявал в конкретния момент... „За съжаление обаче у нас често се оказва, че въпреки всичко това виновен винаги е някой друг, някой неизвестен“, продължава Ананиев. Честите инциденти и цялостното свличане на качеството на транспортната услуга го карат да бъде крайно скептичен след десетилетния си опит в системата. „Моята оценка е, че железниците ни никога не са били в по-лошо и по-тежко състояние от това в момента. Произшествията са почти всеки ден, а пътниците дори и не смеят да се надяват, че могат въобще да пристигнат навреме. Натрупват се много системни грешки и железницата буквално се разпада пред очите ни“, тъжно обобщава Ананиев.
За малко избегнали челен удар
Шест часа преди дерайлирането на гара Своге пътници са се разминали на косъм от много по-сериозен инцидент. По същата линия бързите влакове от София за Видин и от Варна за София са се движили един срещу друг по един железен път и е имало опасност от челен удар. Пътуващи разказаха, че влакът спрял малко преди гара Реброво и след кратък престой тръгнал назад. Влакът за Видин е бил пуснат срещу този за София от ръководител движение в гара Своге. По случая тече проверка.
Деян Дянков