К ъщурката на Тюркян е умилителна – винтидж перденца на рози, плетени покривчици, пейзаж на стената.

Разбира се, селската идилия няма да е същата, ако в стаята няма печка на дърва, които незнайно кой е насякъл, защото бременната принцеса не държи топор в антрето, където се събуват гостите. На такива интериорни решения се любуват зрителите на сериала „Три сестри“, защото трябва да има контраст между студения лукс на имението и топлата атмосфера на схлупената къщурка в гетото.

Този контраст често избива на пародия – когато е лоша, свекървата Рючхан е с тежък вечерен грим. Когато зрителите трябва да я съжаляват, е като измита и със сенки под очите, а не на клепачите. Но неизменно свекървата е с най-късата поличка от всички и с най-дълбокото деколте.

Тюркян наднича от колибката си.

златно време
Kanal D

Същата работа и с майката на Тюркян – Несрин Календер. Сериалът е базиран на роман на Иджлял Айдън, което оправдава да играе в него и като актриса, но представянето й е изключително слабо. Плетените жилетчици подчертават, че Несрин е народен човек. Къщата на семейството на трите сестри е кокетна, гледа към морето и е с голям двор. Но сценаристите забравиха за навика на Дьонюш да каца на дървото с дневничето в ръка. В същото време има нещо неизменно в турските сериали – богатите са богати, без да им се налага да работят.

Нюанси

Веднъж на трийсетина серии виждаме някой от тузарите Корман в работна атмосфера в кабинет, в който има папки, но не и компютър. А въпреки подчертаването, че бедните работят усилено, и на тях се налага да им помагат. Така лелята на сестрите постоянно завива сърмички или чисти дома им, но нея никой не я отменя в къщната работа. В същото време в богаташката къща на семейство Корман има една прислужница за всичко – да чисти, да готви, да отваря вратата, а при нужда и да бави извънбрачното дете на младия господар. Но най-неприятното задължение тези дни е да носи каничка с мляко на новата господарка Севиляй, която се е настанила в къщата на бившия си любовник, прави му компания на масата с перлена огърлица и си поръчва млекце, за да омекоти с него вкуса на чая, докато чака края на дните си. Разбира се, това е дълбока тайна и оправдава присъствието й до човека, към когото уж няма чувства, освен когато не го гали по ръката с блажен кравешки поглед.

Гардеробите на богаташите са магически – когато се наложи да се изпразнят, всичко се побира в два куфара. Но в същото време сменят толкова тоалети, че да се чуди човек кога прислужницата успява да ги изпере и оглади, съвместявайки всички останали задължения. Това е правило в турските сериали, където няма и един чорап, хвърлен на пода. Стаите винаги са безупречно подредени, а масите – отрупани с храна. И има неизчерпаем ресурс от чинии и чаши, ако на някоя полудяла дама й хрумне да събере покривката с все посудата.

Клишета

Като заговорихме за стереотипи, абсолютно клише в турските сериали е, че добрите герои са наивни и дразнещо глупави. На моменти манджата е толкова пресолена, че на зрителя му се ще да я изплюе в лицето на главния готвач и да нахока келнерите. Но ще се съгласите, че това също е провокация, а и си трябва пълнеж. Затова още дълго ще гледаме как Тюркян и Сомер са на приливи и отливи и продължават да късат листенцата на маргаритката с реплики „Обича ме, не ме обича...“. Това ще продължи и след развода, който престои.

Глупавото изражение на Сомер си заслужава провокацията от страна на Мине.

златно време
Kanal D

В близките епизоди Тюркян няма да е като манекенка – сложи ли развлечен плетен пуловер и дебели чорапи, значи трябва да я съжалявате. Но тъпото изражение на героинята е изпитание за нервите на зрителите, които си задават въпроса дали е толкова очарователна или е просто ограничена, както впрочем я представяха в самото начало на сериала, когато за заблуда се случваше да чете книжки. За любовните романи няма място в схлупената къщурка, където заниманията на домакинята, когато не въздиша тежко и не се кахъри, се ограничават до това да застила диванчето и да сгъва вълненото одеяло или покривалото от бабини квадратчета на една кука. Но принцесата, която мечтаеше за юнака на бял кон, се раздаде, когато свекърва й се настани при нея. И въпреки че уважително започна да й говори на „вие“, тя даже й отстъпи диванчето си. И започна да готви – нещо, което преди това май не умееше много.

Тюркян и Сомер, когато не се гледат с присвити вежди и не се репчат един на друг.

златно време
Kanal D

Ето я нея, работливката, готова да сервира в ресторант, в който не стъпват клиенти, или да мие прозорци в чужди къщи – това наистина й се отдава повече от идеята да демонстрира изтънченост и висок стил. Видяхме я първо като модел от списание в бонбонени нюанси, които могат да докарат диабет. А след това се превъплъти и в скромна и бедна женица, готова да вкара домашен уют в съборетината, като боядиса старата дограма с ярка боя и избърше пода. Но многоликата Пепеляшка – една на бала, друга в скромното си убежище, няма цяла колекция от стъклени пантофки на висок ток. Поне не и в коридора на къщурката, където обикновено се държат обувките. Вместо елегантни чепици сега има цял набор от чехли, които се поднасят на гостите, които прииждат. Най-умилително е, когато принцът Сомер, който носи обувки на бос крак по последна мода, ги изуе, за да не цапа пода на жената, която скоро ще му е бивша.

Тюркян и Мине се ежат една на друга в сериала, но в почивките актрисите преливат от любов.

златно време
Kanal D

Тюркян и Мине се ежат една на друга в сериала, но в почивките актрисите преливат от любов.

златно време
Kanal D

Тя пък е изтъкана от доброта и не може да се развика на бившата си съдружничка – шивачка от сой, а да се репчи единствено на мъжа си. Не й стиска да хване за косата съперничката си Мине и да я постави на място. А ролята на „другата жена“ в сериала е сред най-противните. Така Мине и Севиляй са огледални образи – на пренебрегнатите любовници, които ламтят за луксозен живот и пари, като отгоре на всичко смятат, че това им се полага. Абсолютни гадини!

След лукса в имението подредбата с плетените покривчици и винтидж перденца умилява.

златно време
Kanal D

Бившата секретарка и шивачката, родили извънбрачни деца от богаташи, дразнят с претенциите си и се ширят в къщи като прогимназия, но никога не им стига и искат още и още. И ако едната – Мине, поне е изобретателна в стремежа си да провокира и дразни, то другата – Севиляй, уж беше достойна и праволинейна жена, подлъгана от коварен любовник, но й хареса да се изживява като дама (с визия на застаряваща съдържателка на публичен дом) в големия град.

Неблагодарност

Севиляй, която отначало го играеше силна и независима жена, свикнала да се справя с трудностите и нагърбила се с това да отгледа сина си сама, играе все по-неприятна роля – на жена, на която всички са й длъжни, не цени добротата (на Тюркян), неблагодарна е за проявените жестове, тръшка се пред сина си, че ще умре, ако поеме по свой път с момичето, което обича, а освен това шивачката се има най-малко за моден дизайнер и има претенции за собствен бизнес, но ако може, с чужди пари.

Севиляй (вляво) уж щеше да подкрепя сина си, но само ламти за пари.

златно време
Kanal D

Другият дразнещ тандем са Сомер и Мустафа – мамини синчета, безхарактерни и зависими от жените, които са ги родили, дори когато се опитват да се месят в живота им по недопустим начин.

Ще намери ли сили Мустафа да се опълчи на волята на майка си?

златно време
Kanal D

Неизбежното е, че накрая всеки си получава заслуженото. Има обаче доста време до този финал, който обикновено е бърз и претупан.