Ferrari е име, което кара сърцата да бият по-бързо с мисълта за лъскави спортни коли и състезателни писти. 

Но напоследък тази италианска легенда прави нещо неочаквано - завладява света на висшата мода! С колекциите си, представени на Седмицата на модата в Милано, Ferrari не просто създава дрехи - а предлага начин на живот, пропит с адреналина на състезанията и стила на Маранело.

Роко Яноне: Човекът, който облича Ferrari

Зад тази смела промяна стои Роко Яноне, модният магьосник на Ferrari. Роден в Южна Италия през 1984 г., той учи моден дизайн в Милано и работи за големи имена като Dolce&Gabbana и Giorgio Armani, преди да поеме модната линия на Ferrari през 2019 г.

„Искам дрехите ни да имат същата енергия като колите ни - бързи, смели, уникални“, казва Яноне. Той се вдъхновява от меките интериори на стари модели на Ferrari и дори от снимка на папа Йоан Павел II в червен кабриолет. Неговата цел? Да направи дрехи, които се харесват на млади хора и жени, които обичат Ferrari, но искат нещо повече от шапка с логото.

Първото модно шоу: Маранело се превръща в моден подиум

През юни 2021 г. Ferrari шокира всички, като превърна завода си в Маранело - мястото, където се правят колите - в моден подиум. Сред огромни двигатели модели показаха 52 тоалета: якета, тренчкоти, панталони и дори рокли в ярко червено, жълто и синьо - цветовете на Ferrari. Повечето дрехи са унисекс, за да могат да се носят от всички.

Модните експерти бяха впечатлени. Vogue написа, че шоуто е „свързано с историята на Ferrari“, но някои като The Cut се чудеха дали това не е просто „скъп асортимент за фенове“. Дрехите обаче се разпродадоха бързо, което доказа, че хората искат повече от обикновени сувенири.

Какви са дрехите на Ferrari?

Ferrari не спира да изненадва с колекциите си. Пролет/Лято 2025 е мека и елегантна - копринени рокли, леки якета и тънки пуловери, вдъхновени от старите коли на марката. Яноне дори използва специален материал от рециклирани гуми за поли и чанти, които изглеждат като изваяни от мрамор.
Есен/Зима 2025 е по-див: кожени якета с ресни, блестящи рокли и широки панталони. Vogue ги нарече „супер смели и състезателни“. А за Пролет/Лято 2026 Ferrari залага на бяло - чисти, прости дрехи с детайли, напомнящи за части от коли, като катарами за колани. Повечето дрехи са унисекс и са предназначени за млади хора, които искат стил с характер.

Колекциите на Ferrari не са за всеки джоб - те са луксозни! Първият магазин отвори в Милано през 2021 г. в красива галерия, проектирана с много стил. Сега има бутици в Лондон, Ню Йорк, Дубай и Хонконг. Могат да се закупят и от онлайн магазина на марката, но се подгответе: една тениска струва около 500 евро, а яке или рокля може да достигне 5000 евро! Производството е в партньорство с Giorgio Armani, което гарантира топ качество. А в Маранело ресторантът Cavallino, обновен от готвача Масимо Ботура, ви потапя в света на Ferrari с ястия, вдъхновени от състезанията.

Рекламните лица на Ferrari: От спортни звезди до глобални икони като Малума

За да привлече младите и глобалната публика, Ferrari залага на звезди, които съчетават стил и енергия. Сред тях са пилотите от Формула 1 като Шарл Льоклер и Карлос Сайнс, които носят модните колекции на състезанията. Но марката отива по-далеч с поп икони като колумбийската суперзвезда Малума (Juan Luis Londono Arias), който стана неофициално лице на луксозния живот на Ferrari. През 2025 г. Малума получи персонализиран Ferrari Purosangue в уникален зелено-мента цвят - първия SUV на марката, създаден специално за него чрез програмата Tailor Made с помощта на дизайнера Флавио Мандзони. Този ексклузивен модел, струващ над 1,2 млн. евро, с V12 двигател от 725 к.с., се превърна в символ на успеха му, споделен в Instagram с над 64 млн. последователи. Малума, известен с хитовете си и любовта си към луксозните коли (има колекция от над 10 Ferrari, включително F8 Tributo в лилаво), перфектно пасва на модния дух на марката - смел, млад и пълен с адреналин. Той не само кара колите, но и вдъхновява феновете да живеят Ferrari lifestyle чрез своите постове и турнета.

В какво се цели Ferrari?

Ferrari не иска просто да продава дрехи - той мечтае да бъде нещо по-голямо. Според Енрико Галиера, маркетинговия шеф на компанията, модата трябва да носи 10% от печалбите до 2030 г., привличайки милиони фенове. Марката иска да се мери с големи имена като Hermеs и Louis Vuitton, предлагайки не само дрехи, но и електрически коли (от 2025 г.), колекционерски предмети и уникални преживявания. „Искаме да бъдем лидери в лукса до 2031 г.“, казва Карла Лиуни, главният бранд мениджър. А целта им? Да спечелят младите, които искат енергия и стил.

Парите зад успеха

Ferrari има огромни печалби! През 2023 г. компанията спечели 2,28 млрд. евро, а за 2026 г. очакват до 2,8 млрд. Нетната печалба е 1,4 млрд. долара, а стойността на компанията е 80,9 млрд. долара - повече от General Motors! Модата и другите продукти носят над 500-600 млн. евро годишно, понякога повече от колите. Акциите им скочиха от 240 евро през 2023 г. до над 400 евро днес, което показва, че Ferrari е истински луксозен гигант.