Н овата безпилотна мини-совалка на САЩ Х-37В засне снимка на Земята по време на експериментални маневри на висока орбита. Американските Космически сили публикуваха изображението, направена от камера на борда.
Според тях тя е направена по време на „експериментални „уникални“ аеродинамични маневри, целящи безопасна промяна на орбитата с минимален разход на гориво. За тях е „използвано съпротивлението на земната атмосфера“, а след завършването им седмият космическа полет на X-37B е продължил с останалите си експерименти, преди да навлезе отново в земната атмосфера.
Предходната Мисия 6 завърши през ноември 2022 г., като продължи рекордните 908 дни и бе най-дългата досега.
Орбита
Космическите сили лаконично описаха целите на мисията като „работа в нови орбитални режими и тестване на технологии за бъдещо пространствено наблюдение“. Споменат бе и експеримент на НАСА, включващ излагането на растителни семена на радиация по време на дълги космически полети.
Подобно на оригиналната американска совалка от 80-те години на ХХ век новата совалка Boeing X-37B може да се използва многократно, като излита с помощта на ракета носител и се приземява като самолет.
Космическият самолет може да променя траекторията си и височината на орбита, както и да носи малки полечни товари.
Една от възможните й употреби е за космически шпионаж на китайските и руските спътници на орбита. Освен за подслушване Boeing X-37B може да се използва за заглушаване, хакване или унищожение на спътници.
Според други теории чрез Boeing X-37B се тестват технологии, които да позволят създаването на орбитален космически бомбардировач, който може да остане в орбита около Земята с години и да извършва мигновени нападения над цели по цялата планета.
Мисия 7
На 7 март 2025 г. в 02:22 ч. източно време X-37B Orbital Test Vehicle-7 (OTV-7) успешно напуска околоземната си орбита и кацна в базата на Космическите сили Ванденберг (щата Калифорния). Мисията 7 на X-37B бе първото изстрелване с помощта на ракетата Falcon Heavy Rocket на компанията на Илън Мъск SpaceX до силно елиптична орбита. Докато бе в орбита, OTV-7 отработи набор от тестови и експериментални цели, предназначени да демонстрират стабилната маневрена способност на X-37B.
Успешното завършване на новата маневра за въздушно спиране демонстрира пъргавите и гъвкави способности, които X-37B предоставя на Космическите сили на САЩ. Въз основа на десетилетия научени уроци от предишни космически мисии OTV-7 използва атмосферно съпротивление в хода на множество промени на орбитите, като същевременно изразходва минимално гориво.
Техническите екипи са в защитни облекла, това дава възможност да добием представа за размерите на Х-37В.
„Мисия 7 покори нови висоти, като демонстрира способността гъвкаво да се извършват тестови и експериментални цели в различни орбитални режими. Успешното изпълнение въздушното спиране подчертава ангажимента на Космическите сили на САЩ да разширят границите на новите космически операции по безопасен и отговорен начин“, заяви началникът на космическите операции в космическото командване на САЩ ген. Чанс Залцман.
Екипаж
Най-общо казано, това е безекипажен космически самолет, произведен от Boeing. Досега е извършил 7 космическа полета. Основни потребители на резултати от тези полети са северноамериканската космическа агенция НАСА и DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency - научно-изследователска и развойна агенция) на МО на САЩ, която се занимава с развитието на новите технологии. Досега са построени една мини-совалка X-37A и 2 X-37B.
Първият космически полет бе на 22 април 2010 г., а първият летателен тест бе 4 години по-рано - на 7 април 2006 г.
Вариантът Boeing X-37, известен също като Orbital Test Vehicle (OTV), е роботизиран космически кораб за многократна употреба. Той се изстрелва в Космоса от ракета носител, след което отново навлиза в земната атмосфера и се приземява като космически самолет. X-37 се управлява от ВВС в сътрудничество с Космическите сили на САЩ. OTV-7 е 120% мащабирано копие на произведената преди това Boeing X-40.
Полети
X-37 за първи път летя тестово през 2006 г., а първата му орбитална мисия бе през април 2010 г. Тогава мини-совалката бе изведена на космическа орбита с ракета Atlas V и се върна на Земята през декември 2010 г. Следващите полети постепенно удължиха продължителността на мисията, достигайки 780 дни в орбита по време на 5-ата мисия, първата изстреляна с ракета Falcon 9 на компанията на Илън Мъск Space X. Шестата мисия стартира отново с ракета Atlas V на 17 май 2020 г. и приключи на 12 ноември 2022 г., престоявайки рекордните 908 дни в орбита. Последната засега 7-а мисия стартира на 28 декември 2023 г. с ракета Falcon Heavy, която изведе мини-совалката на силно елиптична висока околоземна орбита.
Boeing
През 1999 г. НАСА избра Boeing Integrated Defense Systems и калифорнийския им клон Phantom Works за проектиране и разработване на орбитално превозно средство. За период от 4 години за проекта бяха изразходвани 192 млн. долара, като НАСА осигури 109 млн. долара, ВВС на САЩ - 16 млн. долара, а Boeing - 67 млн. долара. В края на 2002 г. нов договор за 301 млн. долара бе възложен на Boeing като част от програмата на НАСА за изстрелването на космически кораби.
Аеродинамичният дизайн на X-37 е извлечен от предходната совалка Space Shuttle. X-37 има подобно аеродинамично качество и съпротивление и по-нисък напречен обхват при по-високи числа на Мах в сравнение с Hypersonic Technology Vehicle на DARPA. Първоначално плановете предвиждаха извеждане на космическа орбита с ракета Delta-V със скорост 3,1 km/s.
Ранната цел на програмата бе X-37 доближаване до спътници и извършването на ремонт по тях. Плановете бяха X-37 да бъде извеждана на орбита в товарния отсек на Space Shuttle, но претърпява редизайн за изстрелване на ракети носители Delta V или подобни за постигане на икономическа логика.
Програмата X-37 бе прехвърлена от НАСА на DARPA на 13 септември 2004 г. След това програмата стана силно секретен проект поради широките си военни приложения.
Варианти
X-37A - тестовото превозно средство за подход и кацане (ALTV), бе първоначална версия на НАСА на космическия кораб, използван при тестове за кацане чрез плъзгане през 2005 г. и 2006 г.
X-37B - модифицирана версия на NASA X-37A, създадена за ВВС на САЩ. Двете машини са построени и използвани за множество орбитални мисии.
X-37C - през 2011 г. Boeing обяви планове за увеличен вариант на X-37B. Той трябваше да бъде мащабиран между 165% и 180% от размера на X-37B, което ще му позволи да транспортира до 6 астронавти в обитаемо отделение в товарния отсек. Atlas V бе предвидената ракета носител на този вариант. След 2024 г., когато НАСА избра двойката космически кораби от ново поколение Starliner и SpaceX Crew Dragon, няма повече съобщения за разработване на X-37C.
Тактико-технически характеристики
- Маса 227 kg; дължина 8,92 m; разпереност 4,55 m; височина 2,90 m; максимално тегло при излитане 4990 kg
- Размери на отделението за полезен товар: 2,1 х 1,2 m; орбиталната скорост е 28 044 km/h
- Енергията на борда се осигурява от слънчеви клетки от галиев арсенид с литиево-йонни батерии
- Престой на орбита: 270 дни (по проект); 908 дни (реализирано)
