0

С лучаят с мистериозния дрон, който летя над Летище-София, провокира небивала бърза реакция на държавата. 

Полетът на 30-килограмовия дрон над летище София бил провокация!

ДРАМА НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ: Самолет не успя да кацне! (СХЕМА)

Още на следващия ден вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов на среща с генералния директор на ДП РВД Георги Пеев поиска подходящи антидрон системи за всички български летища. Той разпореди на ДП РВД да предложат техническо решение за ранно установяване и проследяване на дронове, навлизащи в зоната на подходите и зоните за излитане и кацане на българските летища. 

Хронология

В първия работен ден – понеделник, 10 февруари, в МТС се проведе работно съвещание по темата за дрона. Участваха МТС, МВР, ДП РВД, ДАНС, ГД ГВА, КРС и оператора на летище София „СОФ Кънект“. Мерките, които вицепремиерът представи, включват внедряването на 2 системи. Едната ще бъде изграждана от летищните оператори и ще неутрализира дронове при навлизането им в зоната на летищата. Втората система ще обхване по-голям периметър около международните летища и ще е ангажимент на държавата.

От ГД ГВА съобщиха, че са в процес на инсталиране и до края на февруари 2025 г. ще има антена, която ще открива на територията на София над 80% от дроновете, които оперират в страната. 

На 11 септември на среща на вицепремиера Караджов с летищните оператори от София, Варна, Бургас, Пловдив и Горна Оряховица; ДП РВД и ГД ГВА бе решено всички международни летища в България да бъдат оборудвани с антидрон системи. „Ще бъдат проучени различни технологични варианти, които да са ефективни, но и да не оказват негативно въздействие върху съществуващите електронни системи на летищата. Бързо ще бъдат подготвени необходимите законодателни промени за усъвършенстване на нормативната уредба за контрола и санкциите за използването на дронове. Ще се разработят правилници и протоколи за действие при нерегламентирано навлизане на дронове в района на летищата“, заяви министър Караджов.

На 12 февруари се проведе експертна работна среща за начертаване на план за действие, а в петък, 14 февруари, бе готов докладът с резултатите от нея.
Така само за 1 СЕДМИЦА държавата взе мерки да разреши проблема с навлизането на дронове над летищата.

Самолетните дронове изискват катапулт за старт и опитен пилот за управление.

 Самолетните дронове изискват катапулт за старт и опитен пилот за управление.

Въпроси 

Случаят изкара на дневен ред четири основни въпроса. 

Въпрос 1 - как дежурният ръководител полети откри ВИЗУАЛНО през нощта дрон, дори с размах на крилата от 1,5 m (до думите на министър Караджов)? Разстоянието от Кулата на РВД до оградата на летище София откъм кв. „Христо Ботев“ е поне 2,5 km. По думите на опитни оператори на дронове те ги губят през деня от визуален поглед на височина от 200 m. И кой и как определи, че дронът е с тегло 30 kg?

Въпрос 2 - дрон тип „крило“ (по думите на министър Караджов) не може да зависне нито над прага на ПИК 09, нито никъде. Той се нуждае от непрекъснато постъпателно движение. Зависват само дроновете тип мултикоптер.

Въпрос 3 - как държавните институции се задействаха светкавично за разрешаването на един сериозен проблем, а над 10 години не могат да разрешат друг сериозен проблем с т.нар. „зелени“ лазери, с които безотговорни жители на жк „Сухата река“, жк „Левски“, жк „Подуяне“ и жк „Редута“ заслепяват пилотите на кацащите самолети?
Въпрос 4 - кой контролира вноса и продажбата на дронове в България? Те в последните 2-3 години изживяват истински бум. В същото време регистрацията им в ГД ГВА е пожелателна, а не задължителна. Въпросът може да бъде решен много лесно, по аналогия с продажбата на огнестрелно оръжие - трябва да имате завършен курс за управление на дрон, за да го закупите от лицензиран търговец и в срок от 1 седмица от покупката да трябва да го регистрирате в ГД ГВА.

Хипотези 

Първата версия е на министър Караджов, а именно, че инцидентът с дрона е провокация на външен фактор с цел да се види реакцията на властите. Така обаче според експерти провокаторът губи възможност в нужния момент да се възползва от тези пропуски на системата. И още - в момента няма остра международна ситуация, „налагаща“ дискредитирането на българските власти.

Схема на полета на един от изчакващите самолети

 Схема на полета на един от изчакващите самолети
NOVA

Втората версия засяга директния маркетинг. Създава се силен шум в обществото по тема, засягаща живота на мнозина, при това с международен отзвук. Така се принуждава държавата и летищните оператори в спешен порядък и без много време за проучване да закупят антидрон системи. Търговски структури вероятно вече са подготвили антидрон системи, които ще могат да предложат на държавата и на летищните оператори в много по-кратки срокове спрямо конкурентите си и така ще отговорят 100% на критерия „срок на доставката“. Ще е интересно да се проследи кои ще са избраните доставчици и каква е тяхната връзка с властта.

Третата версия е - отчаяна акция на жители, живеещи в полосата от жк „Люлин“ до кв. „Христо Ботев“, несъгласни да търпят шума от прелитащите от запад на изток на малка височина самолети за кацане през нощта. Номинално летище София не обслужва редовни полети от 00,00 до 5,00 часа, но това ограничение не важи за чартърни, както и закъсняващите полети. А полетите на нискотарифните авиокомпании, които са доминиращи на летище София, във вечерните часове акумулират закъсненията от деня и често кацат и след полунощ. 

*Източници: МТС/NOVA/Фокус/БНТ