Р одом от Дупница, тя създаде над 50 незабравими образа и накара цяла България да я заобича. В навечерието на Цветница си спомняме с много обич за Невена Коканова, неувяхващото, безсмъртно цвете на екрана, която си спечели безапелационно титлата Първа дама на българското кино.
Фини черти, красота, женственост, сексапил, грация, мекота, дълбочина, талант, интелигентност – няма друга българска актриса с такова царствено излъчване. В някой предишен живот тя е била, ако не богиня, то поне царица. Но избра да се превъплъти в актриса.
В жилите на тази невероятна жена и феноменална актриса наистина тече специална кръв - майка ѝ е от австрийска аристократична фамилия Фон Хелденберг, баща ѝ е офицер от Царската армия, служещ в българския корпус в Македония. Малко след идването на новата власт през 1947 г. той е арестуван и пратен като политически затворник в Белене.
Мишка
Въпреки че малцина биха го предположили, докато гледат филмите с нейно участие, тя е скъсана на изпита във ВИТИЗ през 1956 г. Пада й се да изиграе етюд с мишка. Докато глади роклята си, тя съзира малкото същество, което в реалния живот може да предизвика сърцебиене у повечето жени и да ги накара да скочат пъргаво върху дъската за гладене. Но студент по режисура я съветва да не разиграва сцената, която се очаква от нея. Така Невена решава да прояви безразличие към малката твар. Но комисията не очаква нетрадиционен подход у бъдещата актриса и я реже директно. Въпреки това нищо не е изгубено – директорът на ямболския театър Янаки Стоянов е впечатлен от Невена и я кани да играе на сцена, като я вижда като брилянтна Жулиета, а Коканова оправдава, че и надминава очакванията му. В следващите години тя гастролира на театрална сцена в Габрово, Русе, а от 1961 г. е в трупата на Сатиричен театър „Алеко Константинов“. Първата й роля там е на Анжелика Арно в „Балът на манекените“ от Бруно Ясенски, реж. Гр. Островски. Последната – Красавицата от хълма на младите вдовици от „Преди последния спектакъл“ от Л. Пеевски, реж. Илия Добрев. Незабравими остават изпълненията й в постановките „Михал Мишкоед“, „Мачово бърдо“, „Ревизор“, „Щръклица“, „Ромео, Жулиета и петрол“ и мн. други.
Роли
На екрана е блестяща като Ирина („Тютюн”), Елисавета/Лиза („Крадецът на праскови”), Ана („Карамбол”), Герда („С дъх на бадеми”), Ани („Бъди щастлива, Ани“), лекарката („Най-дългата нощ”), Мария („Обич”), учителката по български Николина Георгиева („Най-добрият човек, когото познавам”), Невена („Спомен за близначката”), Андреева („Баща ми, бояджията“), баба Петрунка („Чуй петела”), Жана от „Инспекторът и нощта“, майката на Елеонора („Търновската царица”), ханджийката („Горски хора”), голямата етърва („Дами канят“), Боряна („Опасен чар“), Мария (монахиня Алисия от „Сватбите на Йоан Асен“) и мн. др.
Тя е също Бианка, цирковата акробатка от трио „Салвини“ в сериала „Нако, Дако, Цако“, Данева в „Изгори, за да светиш“, вдовицата Балабаница в „Приключенията на Авакум Захов“, Терезия в „Сами сред вълци“, Вероника в „Дом за нашите деца“.
„Киното ме дари с популярност, а театърът с живот“, споделя актрисата. За свои най-големи учители посочва Любомир Шарланджиев, Апостол Карамитев и Григор Вачков.
Като всяка красива жена и тя е обект на одумване и интриги, приписват й многобройни любовни връзки, но е факт, че тя е до съпруга си Любомир Шарланджиев в най-трудните му години и го подкрепя.
Мнозина смятат, че голямата любов в живота й е със сърбина Раде Маркович през есента на 1963 г. във Велико Търново по време на снимките на "Крадецът на праскови". Казват, че във филма си личало как между двамата прехвърчат любовни искри, но по тази логика Невена Коканова може да се идентифицира с всяка своя роля, защото е убедителна, без излишен драматизъм и без да декламира – характерни състояния за повечето български актьори. Всъщност, както и по отношение на съпруга си, Невена Коканова очевидно си пада по това да издига паднали духом мъже, защото по време на снимките Раде е в особено състояние – заради здравословни и лични проблеми. Но с течение на времето той видимо преодолява кризата, в която е изпаднал, а тя е все същата горда, непоколебима и уверена жена, но когато поглежда към екранния си партньор, не може да скрие от околните, че има някакви чувства. Но дори да е имало роман между тях, Невена Коканова не губи никога разсъдъка си заради такива неща. Така както не изгуби силния си дух и когато чу тежката диагноза - рак. Невена напусна този свят на 61, но тя си остава неувяхващото, безсмъртно цвете на българското кино – все така обичана и неповторима.
