Д ългоочакваните противопожарни водосамолети AT-802F Fire Boss (б.р. - Шеф на огъня) кацнаха на летище Пловдив в разгара на страховитите пожари преди няколко дни.
Оттогава те участват супер успешно в гасенето на полски и горски стихии в България. Интересното при тях е не само системата за пълнене на вода - в поплавъците, но и фактът, че Силите за специални операции (ССО) на ВВС на САЩ започват да придобиват въоръжения вариант L3Harris OA-1K Skyraider II. Според ССО това е нов рентабилен пилотиран самолет за поддръжка на географски изолиран персонал на ССО с възможности за близка въздушна подкрепа, прецизни удари и въоръжено разузнаване и наблюдение.
Тестове
На 28 юли OA-1K Skyraider II на Командването за специални операции на ВВС започна изпитания в авиобаза Eglin (Флорида). Самолетът преминава тестове, за да се гарантира, че отговаря на оперативните изисквания за специални операции. За изпитанията се използва първият сериен самолет в пълна бойна конфигурация L3Harris/Air Tractor OA-1K Skyraider II, доставен на 3 април на летище “Хърлбърт Фийлд”. В прессъобщението на командването са посочени човешкият фактор, качеството на управление и строги правила за кацане като текущи цели на тестовете. Следващите ще включват оценка на сензорите и използването на оръжията. Изпитания целят да оценят военната летателна годност на Skyraider II и ще проверят точността на данните на производителя. На снимки от 25 юни и 10 юли Skyraider II каца на неподготвена писта - черен път, като част от текущата изпитателна кампания.
The AT-802L Longsword на авиошоу в Париж
Бекил
Skyraider II е с опашно колело, което е оптимално за излитане и кацане на неподготвени писти. Това е първият самолет с бекил (опашно колело) на ВВС на САЩ от над 50 години. Наложи се да се разработи нова методология за проверка на характеристиките му. Изпитателите са с различен опит и са доброволци да тестват Skyraider II. Те са преминали допълнително обучение на AT-802U, за да се научат да летят ефективно с опашното колело, обясниха от AFSOC. Няколко AT-802U са били доставени за обучение на пилотите, които ще летят с новия самолет.
Майор Стивън Уейкфийлд от 96-и TW заяви, че изпитателната кампания е била предшествана от подготовка за осигуряване на съответствие с регулаторните изисквания и правилната оперативна поддръжка.
OA-1K Skyraider II каца на черен път
„Пилотирането на OA-1K бе възнаграждаващо преживяване и със сигурност нещо, което изискваше от мен да прилагам уменията си всеки ден. Удоволствието от летенето е просто предимство на работата“, сподели майор Джейкъб Марш от 96-и TW. Интересно е, че той направи сравнение с пилотажа на хеликоптери: „Летенето с вертолета UH-1N в Училището за тестови пилоти на ВМС на САЩ ми даде уникален опит в координацията, необходима за полети с OA-1K. Има много общи черти в пилотирането на хеликоптери и самолети с подобни скорости“.
Създаване
Air Tractor разработи милитаризиран модел AT-802U през 2008 г., с бронировка на двигателя, пилотската кабина и предното стъкло; самозапечатващи се горивни тръбопроводи и резервоари и структурно усилване за превоз на 4100 kg полезен товар. Пилотската кабина е изградена от стоманена тръбна рамка, която действа като предпазна клетка и може да издържи цялото тегло на самолета. Подсиленият лонжерон на крилото е сертифициран за 12 000 часа полетно време. AT-802U дебютира на изложението Le Bourget 2009.
AT-802 вече се използва в операции за борба с наркотиците в зоната на Южното командване на САЩ като средство за разпръскване на хербициди и дефолианти над ниви с кока.
Самолетът няма катапултиращи седалки. Обезопасителните устройства за екипажа включват 5-точков колан и въздушни възглавници. Skyraider II е с тандемни седалки, като може да се пилотира както от пилота, така и оператора на бойните системи (CSO).
AT-802U е проектиран за бързо разполагане - може да бъде разглобен за 1 ден, за да се транспортира с военнотранспортен самолет C-17 и да бъде сглобен отново в рамките на 1 ден.
Надпревара
OA-1K Skyraider II бе разработен в отговор на програмата за въоръжено наблюдение (Armed Overwatch) на AFSOC от 2022 г. От AFSOC разкриха обозначението Skyraider II на 27 февруари 2025 г. като почит към здравия и универсален витлов боен самолет A-1 Skyraider, служил от 1946 г. до началото на 80-те години на ХХ век.
В подготовка за новия самолет AFSOC получи 2 самолета AT-802U на 28 юни 2024 г., за да се обучат екипажи за полети с варианта OA-1K. Това бе последвано от получаването на първия OA-1K от 137-о авиокрило и неговата 185-а ескадрила на ССО на Националната гвардия на Оклахома на 29 юли 2024 г. на международното летище Will Rogers в Оклахома Сити. В авиобазата ще е официалното учебно звено (FTU) за OA-1K.
Конфигурация
Стандартното въоръжение на OA-1K е две 7-позиционни ПУ LAU-131 A/A с 14 лазерно насочвани ракети APKWS II (управляем вариант на 70 mm НУРС Hydra) и 2 ПТУР AGM-114 Hellfire на двурелсова ПУ Moog. LAU-131 са инсталирани на външните подвесни точки, а Moog DRL е на вътрешната подвесна точка на дясното крило. Skyraider II има 2 EO/IR „топки“ на многомодалния сензорен модул (MMSP) на вътрешната подвесна точка на лявото крило. И двата сензора, WESCAM MX-20 (ТВ камера) отзад и MX-15 (инфрачервена камера) отпред, могат да се управляват едновременно както от пилота, така и от офицера за управление на въоръжението. За ситуационна информираност OA-1K има сензори за предупреждение за приближаване на ракети (MAWS) AN/AAR-47 на върховете на крилата, както и система за разпръскване на „капани“ AN/ALE-47 от долната страна на крилата.
Гърбица
Голямата „гърбица“ е Ku-бандова SATCOM (сателитна комуникационна) система за BLOS (комуникация отвъд линията на видимост). Самолетът разполага и с 5 други конвенционални радиокомуникационни комплекта за LOS и BLOS, работещи на различни честоти. Самолетът може да се свързва с наземни екипи на ССО чрез канали за пренос на данни. Така ССО могат дистанционно да управляват ТВ/електрооптичните и инфрачервените сензори. За класическо въоръжено наблюдение, ISR (разузнаване, наблюдение и рекогносцировка) и ударни мисии всеки от екипажа може да локализира цел на земята/картата и да я постави в списък с целеви точки, който я препредава на навигационна система Garmin. Тя активира автопилота, за да очертае траекторията на полета до целта.
