Е дин от секссимволите на 90-те, избиран от списание „Пийпъл“ за един от 50-те най-красиви хора на света, Брендън Фрейзър, имаше обещаваща кариера. Той беше прототипът на „химбо” – красив празноглавец, очарователно наивен и сладък. Имаше обаяние и тълпи от почитателки, които го гледаха с обожание. Неочаквано изчезна от киноекраните. След което се появиха кадри, на които бе неузнаваем – подпухнал, дебел, размъкнат и отчаян.
Преди броени дни старият Брендън се завърна. И този път всички го разпознаха, въпреки че на 54 вече няма как да е онзи мъж, по когото всички мацки примират. Въпреки че косата му е пооредяла и годините видимо му личат, той е втален и умерено подмладен. Но най-важното е, че и усмивката му вече е налице. А това е обещаващо за едно ново начало.
В коронната му роля в „Мумията” той се бори със завърналия се от царството на мъртвите египетски жрец Имхотеп. Имаше две продължения на „Мумията”. В едно от тях Фрейзър се би с възродената китайска теракотена армия. На върха на славата хитове с него излизаха всяка година: „Човекът от джунглата“, където Фрейзър играе комичната версия на Тарзан, след това „Експлозия от миналото“, където той представя мъж, израснал в подземен бункер (неговата родителите се преместват там по време на Карибската криза с пълната увереност, че светът е на път да умре), след това „Заслепен от желания“, където неговият герой непредпазливо се свързва с дявола, изигран от красивата Елизабет Хърли. Играл е във фантастични филми („Пътуване до центъра на Земята”), фентъзи („Мастилено сърце”) и сериозни драми („Катастрофа”, която спечели „Оскар“ за най-добър филм през 2005 г. ...) И тогава той просто потъна.
Криза
В началото никой не забелязваше липсата му. Чак в средата на 2010 година стана ясно, че Брендън Фрейзър преминава през жестока криза. Тогава Брендън се превърна от обект на обожание в мишена. Появиха се мемове с него, на които той плаче и е в депресия. През 2016 г. Брендън Фрейзър наруши мълчанието и даде интервю, в което говореше шепнешком, с глас, изпълнен с драматизъм и отчаяние. Това отприщи вълна от състрадание в мрежата. Хората се чудеха какво е довело актьора до това състояние. Появи се и петиция, призоваваща: „Върнете Брендън Фрейзър в киното и телевизията“. За два дни тя беше подписана от над 11 хиляди души, а след това се превърна в мащабна кампания с призиви из целия интернет. Така Фрейзър се върна в телевизионен сериал, а след още две години актьорът даде дълго и много откровено интервю за списание GQ, малко след погребението на майка си, която почина от рак.
Каскади
Актьорът дълго не можа да се възстанови от мъката. Той стоически търпя дълго и физически болки, докато не му се наложи да признае, че трудните каскади, които е изпълнявал, са довели до това тялото му да започне да се разпада. „Чувствах се като коня от Фермата на Оруел, който безкрайно работеше, работеше и работеше. Оруел измисли герой, който вероятно въплъщава пролетариата. Той работеше за общото благо, не задаваше въпроси, не създаваше проблеми на никого, докато всичко това не го уби... ” И точно така Фрейзър буквално работеше за почивка, така че всички на снимачната площадка да са добре, без обаче да проявява грижа за себе си. В резултат на това той седем години обикаля по болниците. Беше отстранен част от прешлен, после се наложи още една операция на гръбначния стълб, после още една... Актьорът имаше и частично сменена колянна става, претърпя операция на гласните струни.
Казват, че това, което не ни убива, ни прави по-силни. Така и при него. Ковчегът в пирона е драматичният му развод с Афтън Смит в края на 2007 г. Те имаха трима синове, като най-големият от тях – Грифин, беше аутист. Фрейзър обеща да плаща на Смит 900 000 долара издръжка всяка година, но скоро парите започнаха да свършват. Той беше принуден да се обърне към съда с искане за намаляване на размера на плащанията, което доведе до скандал с Афтън - тя обяви, че Брендън има пари, но просто ги крие някъде.
Ново двайсет
По време на интервю за списание преди години Фрейзър неочаквано се присъедини към движението #MeToo, представяйки се за жертва на сексуален тормоз. Това се случило през 2003 г., когато той все още беше на върха на кариерата си. Актьорът отишъл на обяд, организиран от HFPA (Асоциацията на чуждестранните журналисти, работещи в Холивуд, която връчва Златния глобус, една от най-престижните филмови награди в света). А президентът на HFPA Филип Бърк буквално го хванал за задника. Актьорът бил толкова зашеметен, че не успял да реагира по никакъв начин – само отблъснал наглото домогателство. „Паниката и страхът ме превзеха, почувствах се зле, чувствах се като малко дете, имах буца в гърлото, мислех, че всеки момент ще се разплача...“, спомня си впоследствие той. Първата му работа обаче била да побегне и... да поплаче на рамото на жена си.
От една страна, не това е реакцията, която се очаква от един 35-годишен мъж (по онова време). В същото време дори от екранното поведение на Фрейзър се вижда, че той е едно голямо дете – наивен и уязвим. И го доказва и с други неща. Например през същата тази 2003 г. той е един от претендентите за ролята на Супермен и не е одобрен. Приема това като катастрофа. Изпада в отчаяние, обвинява се, че не става за нищо. Разбира се, причината за залеза му може да е свързана с признанието му. Бърк е влиятелна личност и може да съсипе кариерата на този, който му е отказал отпор. Факт е, че след случая, за който Фрейзър разказва, предложенията за роли драстично намаляват. За актьор с ранима душевност това е равносилно на смърт. И Брендън Фрейзър се предава. Депресията е продължителна и дълбока. И това му се отразява и външно.
Впрочем Бърк отрича да е имал сексуални закачки с актьора – неговата версия, изложена в автобиографията му, е, че го щипнал на майтап. Но почитателите на Фрейзър вярват, че това откровение е проява на смелост. След него той се къпе в народна любов. Поддръжниците му споделят десетки видеоклипове в TikTok и призовават холивудските режисьори да му дадат големи роли. Това се нарича "ренесанс".
Баща
Сега актьорът живее във ферма на час път от Ню Йорк. Грижи се за тримата си синове, като особено много обича по-големия - този с разстройство от аутистичния спектър. Синовете му живеят с майка си Афтън Смит, но прекарват много време с него. Между другото, той не е плащал издръжка на бившата си жена от края на януари 2019 г., което стана причина за нов бум на снимки в интернет (вляво е хлипащ Фрейзър, който все още трябва да се раздели с 900 хиляди долара годишно, вдясно е щастлив, под датата 31.01.2019 г.). Що се отнася до кариерата, в Холивуд се чу зовът на тиктокърите. Фрейзър вече участва в два изключително видими филмови проекта. Първият е „Убийци на цветната луна“ (Killers of the Flower Moon) на Мартин Скорсезе, драма с 200 милиона долара с Леонардо ди Каприо и Робърт де Ниро. Вторият е „Кит“ от Дарън Аронофски (автор на „Реквием за една мечта“, „Черният лебед“, „Ной“).
Подплънки
Там Фрейзър е в кожата на Чарли - мъж с тегло 270 килограма, потънал в депресия и опитващ се да възстанови отношения със 17-годишната си дъщеря. Впрочем на актьора не му се налага да надебелее чак толкова, той просто е гримиран и облечен в специален костюм с подплънки. Но след тази роля всички погледи отново са насочени към него и не се налага феновете му да призовават продуцентите и режисьорите да му търсят подобаващи персонажи.
„Не искам да гледат на мен като на отписаната холивудска звезда, която прави триумфално завръщане. Искам поне веднъж да бъда оценен заради усилията си. Дължа го на себе си”, казва възкръсналият Брендън Фрейзър.
Кристи Петрова