0

С ъвременните кросоувъри стават все по-добри на асфалта и жертват способностите си на офроуд заради управлението и комфорта. Много високопроходими автомобили вече дори нямат задвижване на всички колела 4х4. На пазара обаче все още има модели, които не се страхуват да излязат извън пътя. Един от тях е новото Subaru Crosstrek, което беше представено в края на миналата година. Новият Crosstrek всъщност е четвърто поколение на модела Subaru XV, но сега идва с друго име за Европа. Преди това моделът се продаваше като Crosstrek на северноамериканския пазар, а сега това име става глобално за света. Името Crosstrek е комбинация от думите Crossover (кросоувър) - класът към който принадлежи модела и trekking (трекинг), което подсказва свободата и възможността с него да се отиде навсякъде.

Профил

Новото Subaru Crosstrek е базирано на модифицираната глобална платформа на компанията. Кросоувърът е малко по-голям от своя предшественик, като дължината му е 4,50 метра, ширината му е 1,80 метра, височината е 1,60 метра, а междуосието е 2,67 метра. Пътният просвет на достига 22 см. Концепцията на модела не се е променила, а дизайнът му е останал разпознаваем. Новото Subaru Crosstrek има характерен профил с висок ъгъл на предното стъкло. Запазени са и мускулестите разширени калници и пластмасовият офроуд бодикит, предпазващ долната част на каросерията. Предницата на Subaru Crosstrek е по-изразителна от предшественика му XV. Широката решетка е допълнена от извита облицовка, която свързва наклонените фарове. Най-високата версия Premium има адаптивни LED фарове, а също така идва и с 18-инчови алуминиеви джанти. Задното стъкло е покрито със спойлер отгоре, а в задните ръбове на каросерията са монтирани С-образни светлини. Като цяло кросоувърът на Subaru вече не е толкова дискретен на външен вид, колкото XV и привлича повече внимание, особено в яркия син цвят „Оазис”.

Таблет

Интериорът на новото Subaru Crosstrek в нивото Premium е тапициран с кожа и е допълнен от черни лакирани облицовки и вложки с вид на карбон. Педалите са украсени с метални пластини. Пластмасата може да се усеща малко груба на места, но всичко изглежда добре. Воланът вече е покрит с кожа още в базовата версия Style, а обръчът има удобни ръбове в областта на захващане. Освен традиционните бутони за аудиосистемата, телефона и круиз контрола има и бутони за избор на режими на шофиране. Арматурното табло разполага с класически циферблати на скоростомера и оборотомера, разделени от малък цветен дисплей. Показанията са лесни за четене.

Subaru

Най-забележимата новост в интериора на Subaru Crosstrek несъмнено е големият 11,6-инчов сензорен централен екран във вид на таблет. Менюто на мултимедийната система е просто и ясно, а шрифтът е голям. Има и интересни функции, като можете например да видите температурата на маслото или до каква степен е натиснат педала на газта. В оборудването са включени също безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto. Новият голям дисплей е намалил значително броя на бутоните на централния панел, но основните превключватели са останали. Можете да регулирате силата на звука или температурата на въздуха, без да се разсейвате от пътя. По-долу има ниша за смартфон с безжично зареждане, както и USB-C, USB-A и дори Aux конектори. Subaru Crosstrek има средна жабка и доста голяма кутия в подлакътника.

Обзор

Зад волана на новото Subaru Crosstrek бързо мога да намеря удобна позиция за шофиране, тъй като обхватът на регулиране на кормилната колона е широк, а седалката на водача във версията Premium има електрическо задвижване. За стандартите на кросоувър позицията на седене не е твърде висока, но осигурява добър обзор напред и настрани. Видимостта е добра и бързо се свиква с размерите на колата. Освен това вече навсякъде има камери, които улесняват паркирането в тесни пространства. Предните седалки са еластични и имат добра странична опора. На втория ред на Subaru Crosstrek има достатъчно място за краката, но пространството за главата все още не е много голямо. Въпреки това отзад има достатъчно място за хора с ръст до 180 см, но по-високите хора ще бъдат притеснени. Ширината на салона не е много голяма, така че отзад ще е по-удобно за двама човека. Пътниците на втория ред имат USB портове и подлакътник с поставки за чаши, но няма отделни вентилационни дефлектори. Багажникът на Subaru Crosstrek остава малък като неговия предшественик. Обемът му е 315 литра в нормално състояние и 1314 литра със сгънати задни седалки. Отворът е широк, но височината на товарене е малка.

Хибрид

Под предния капак на Subaru Crosstrek е монтиран 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател e-Boxer с директно впръскване, съчетан с електромотор в автоматичната трансмисия Lineartronic CVT. Двигателят развива мощност 136 к.с., а въртящият момент от 182 Нм се постига при 4000 об/мин. Динамиката може да се определи като достатъчна. Новото Subaru Crosstrek ускорява от място до 100 км/ч за 10,8 секунди и достига максимална скорост от почти 200 км/ч. Безстепенната автоматична скоростна кутия няма предавки, така че изпреварването на междуселищен път изисква да имате видимост далеч напред, за да предприемете маневрата. Ако натиснете газта докрай, моторът става шумен след около 3500 оборота и звукът не е много приятен за слуха.

Хибридната система e-Boxer спомага за комфортно и адаптивно шофиране, като системата регулира съотношението на разпределение на мощността между двигателя с вътрешно горене и електромотора, за да съответства на условията на шофиране, като превключва между три режима - задвижване с двигателя, задвижване на ток и задвижване с подпомагащ електромотор. Системата за изключване на двигателя при спиране помага за пестене на гориво, като средният разход на гориво е 7,7 л/100 км.

Офроуд

Новото Subaru Crosstrek остава един от онези кросоувъри, които не се страхуват да излязат извън пътя. Симетричното задвижване на всички колела и приличният пътен просвет от 220 мм осигуряват на новия Crosstrek безопасност и проходимост при всякакви метеорологични условия, а системата за активно векторно управление на въртящия момент предлага подобрено маневреност и представяне в завои. Моделът е оборудван със специален офроуд режим X-Mode, който се допълва от режими за сняг и кал (Snow/Dirt и Deep Snow/Mud). Има система за подпомагане на спускането.

Всичко това ви дава възможност да карате смело извън пътя. Окачването на Crosstrek несъмнено е създадено с мисъл за офроуд, то е много дълго и еластично. Повечето ями се абсорбират меко и гладко. Кросоувърът е сравнително нисък, а боксерният двигател понижава центъра на тежестта, така че наклоняването на каросерията е малко. Воланът е точен и доста информативен, въпреки че все пак бих искал повече обратна връзка. Новият Crosstrek остава верен на традициите на японската марка и запазва добрите офроуд качества и безопасно управление, но е станал по-модерен. Моделът е подходящ за любители на активния туризъм или за хора, на които им се налага често да излизат извън пътя, но не желаят голям SUV или всъдеход на рама. Новият модел има възможност за теглене на прикачен товар с тегло до 1270 кг.

Безопасност

В новото Subaru Crosstrek има стандартно 9 въздушни възглавници. Патентованият комплекс за активна безопасност EyeSight беше подобрен и моделът получи още една камера, като сега има три. Той включва адаптивен круиз контрол, системи за автоматично спиране и поддържане на лентата, а сега е добавена и функция за избягване на препятствия. У нас новото Subaru Crosstrek се предлага с три нива на оборудване – Style, Style Extra и Premium в 9 различни цвята, включително три нови, ексклузивни само за този модел – перлено златист металик, син Oasis и син металик Offshore. Цените започват от 72 700 лева за ниво Style, 75 700 лева за Style Extra и достигат до 81 100 лева за ниво Premium, плюс 990 лева за боя перла или металик.

Технически характеристики: Subaru Crosstrek 2.0i e-Boxer AWD

  • Двигател 2,0-литров 4-цилиндров бензинов + електромотор
  • Задвижване на колелата двойно/4х4
  • Трансмисия безстепенна автоматична Lineartronic CVT
  • Максимална мощност 136 к.с. при 5600 об/мин
  • Максимален въртящ момент 182 Нм при 4000 об/мин
  • Ускорение от 0 до 100 км/ч 10,8 секунди
  • Максимална скорост 198 км/ч
  • Среден разход на бензин 7,7 л/100 км
  • Емисии на СО2 174 г/км
  • Цена на модела от 72 700 лева (Style)

Ford Focus ST Edition се превръща от семеен хечбек в състезател

Ford представи специалния модел Focus ST Edition, който се предлага ексклузивно като хечбек с пет врати. Това е най-добре оборудваният Focus ST, разработен досега от Ford Performance. Той е създаден да възнагради шофьорите ентусиасти с реакции на състезателна кола на пистата, като в същото време предоставя комфорта на семеен автомобил със спецификации за шофиране до работното място или пътуване извън града. Новият Ford Focus ST Edition осигурява най-добрия баланс между практичност и производителност.

Ford

Моделът се предлага за поръчка на избрани пазари с разширени функции, сред които регулируема система за окачване, която позволява на пилотите да настройват фино динамиката на шофиране според личните си предпочитания. Новият Focus ST Edition стъпва на 19-инчови алуминиеви джанти, изработени чрез формоване, използвани също за производство на космически компоненти. Предните спирачки Brembo осигуряват мощно и постоянно спиране. Ford Focus ST Edition се задвижва от 2,3-литров бензинов двигател EcoBoost с двоен турбокомпресор и 6-степенна механична скоростна кутия, който осигурява максимална мощност от 280 к.с. при 5500 об/мин и 420 Нм въртящ момент от 3000 об/мин.

Ускорението от 0 до 100 км/ч става само за 5,7 секунди, а максимална скорост е 250 км/ч. Регулируемото окачване на Focus ST Edition позволява новият модел да бъде снижен с 10 мм отпред и отзад за по-добър баланс и контрол. За оптималното сцепление и за пъргавото ускорение, спиране и завиване, допринясат специалните гуми Pirelli P Zero Corsa.

Новият Citroen C3 ще има и бензинови двигатели

Четвъртото поколение на хечбека Citroen C3 дебютира в края на миналата година, като тогава марката показа първо електрическата версия e-C3. При представянето на електрическия Citroen e-C3 компанията обяви плановете си, които включват и модели с двигатели с вътрешно горене. Сега Citroen представи новия C3 с бензинов двигател. Отвън и отвътре новият бензинов Citroen C3 практически не се различава от електрическия си аналог. Основната разлика е, че Citroen C3 има класически лост за смяна на скоростите, защото все още се предлага с механична скоростна кутия.

Citroen

Новият Citroen C3 се задвижва от познатия 1,2-литров 3-цилиндров турбодвигател с мощност 100 к.с. и 6-степенна механична скоростна кутия. Предлага се и хибридна версия със същия 1,2-литров 3-цилиндров турбомотор, в комбинация с 6-степенна автоматична скоростна кутия, в която има вграден 48-волтов електромотор с мощност 21 к.с. и 55 Нм. В повечето модели на концерна Stellantis тази хибридна система е с мощност 136 к.с., но в малкия Citroen C3 е със 100 к.с.

Благодарение на рекуперацията, батерията може да се зарежда в движение и до 50% от градските маршрути могат да бъдат извършени без стартиране на двигателя с вътрешно горене. Бензиновите версии са значително по-евтини от електрическата. Във Франция Citroen C3 с механична скоростна кутия струва от 14 990 евро, а електрическият Citroen e-C3 започва от 23 300 евро. У нас цените все още не са оповестени.