0

Т аксиметровият бранш готви бунт за хляба си. Този път барабар с менте такситата на прицел са и нощният градски транспорт, елколите и елтротинетките под наем и дори минибусовете, довеждащи до метрото.

Това става ясно от официална позиция на една от най-активните организации в бранша „Съюз Такси“.

IStock / Телеграф

От нея първо става става ясно, че браншът продължава борбата си да събуди държавата да погне нелегалните таксита, които по неофициални данни крадат до 1/3 от таксиметровите превози в големите градове. Таксистите са готови със законова поправка, която може да реши проблема завинаги (вж. карето).

Фронт

За пръв път обаче освен срещу сивия сектор от таксиметровия бранш отварят фронт срещу нощния градски транспорт, който от 1 ноември 2023 г. бе възстановен поетапно в София след тригодишно прекъсване. Преди седмици Столичният общински съвет отхвърли предложение нощният транспорт да бъде закрит, мотивирано с това, че е нерентабилен.

IStock / Телеграф

Същевременно се оказва, че в него се возят толкова хора, че ефектът се усеща от таксиджиите, като според тях оборотите им намаляват както в делнични дни, така и през уикенда. „Със сигурност това действие на Столичния общински съвет е в пряк ущърб за бранша ни“, заяви за „Телеграф“ Кирил Ризов, съпредседател на „Съюз Такси“. За „Телеграф“ от Центъра за градска мобилност съобщиха, че броят пътници в нощните автобуси расте всеки месец.

Така през януари пътуванията са били 9199, през февруари – 10507, а през март – 11485. От ЦГМ уточняват, че това са малко пътувания на фона на дневните, но се очаква броят да нараства в топлите месеци с все по-голямото популяризиране на тази услуга. 

Контра

„Столичната община цели надежден градски транспорт за всички. Никой не притежава монопол върху дадени части от денонощието. За хората, които не искат или не могат да си позволят да ползват частен транспорт нощем, общината е длъжна да осигури публичен“, заяви за „Телеграф“ Гергин Борисов, общински съветник от „Спаси София“.

IStock / Телеграф

Според него нощният градски транспорт е задължителна услуга за всеки уважаващ себе си град, защото иначе всеки, решил да излезе след 23 ч. от дома си, става заложник на портфейла си. „Една голяма част от работещите на нестандартно работно време невинаги могат и в никакъв случай не трябва да бъдат заставени да плащат 20 лв. на вечер, за да се приберат от работа, при положение че годишната карта за градски транспорт им излиза по 1 лв. на ден“, добави Борисов. 

Минибусове

Такси браншът обаче страда и по друга линия. „Непрекъснато се увеличават линиите на електрическите миниавтобуси (до 20 места), които бяха въведени от предишния състав на СОС с първоначалната идея да извеждат гражданите от вече пренаселените нови квартали до спирки на автобуси, тролейбуси, трамваи или метростанции“, обясни Ризов.

Според него обаче те вече се движат и по големи булеварди като "Цар Борис III". Недоволство се трупа и срещу идеята скоро двуетажни автобуси да бъдат пуснати от жп гарата до летище София. Според таксиджиите друга заплаха е и непрекъснато растящият брой на елколите под наем (виж карето).
Според бранша Столичният общински съвет със своите действия и бездействия непрекъснато води до намаляване на таксиметровите курсове в София и на това трябва да се даде ясен отпор.

„Непрекъснато се увеличават и електрическите тротинетки, велосипеди и мотопеди. Явно от СОС искат да намалят до минимум работата на такситата в столицата. Ето защо сме все по-близо до протестни действия, за да защитим хляба си“, категоричен бе Ризов.

Поправка в закона слага край на ментетата

В момента нерегламентираните превози в големите градове се извършват от небрандирани автомобили, собственост на физически лица. Връзката между водач и клиент се извършва чрез мобилни приложения, копиращи изцяло Uber, който обаче се съобрази със забрана от българския и прекрати работа в България. Оголената ниша обаче беше заета от приложението Maxim, а впоследствие от следващи Uber копия като TUDA и Таxsee.

Фирмите, качили приложенията в магазините на Apple и Google, са регистрирани в Русия и Украйна. Според Кирил Ризов именно регистрациите са ключът към победата в битката с копърките. „Ще предложим в закона да бъде записано, че такива електронни търговски платформи могат да бъдат оперирани само от дружества, регистрирани в ЕС и задължително притежаващи лиценз за превозвачи. Това на мига ще развърже ръцете на държавата да поиска от мобилните оператори да ограничат използването на приложението на територията на страната“, обяснява Ризов.

Искат таван на електричките под наем

Таксиметровите водачи недоволстват и от непрекъснатото увеличаване на броя на електрическите автомобили, които се отдават под наем в големите градове. В последните години те стават все по-популярни заради възможността да бъдат наети чрез мобилно приложение директно от улицата, както и да бъдат просто паркирани на улицата след употреба. „От 2024 г. се увеличиха с нови 1000 бройки.

Проблемът е, че бройката им може да се увеличава до безкрайност. От една страна, те не са превозвач и не вършат нищо незаконно, но от друга страна, те са ни пряк конкурент и реално работят на същия пазар“, каза за „Телеграф“ Кирил Ризов. Той не отхвърли възможността при следващи разговори със столичните власти да настояват за налагане на таван на бройката на елколите под наем.