0

„Света Богородица“ в град Антверпен, Белгия, е не само катедрала на тукашната архиепископия, но и най-големият храм в страната, прочута с бирата и шоколада. Той помни доста бурни времена, в които протестанти беснеели и унищожавали икони и картини шедьоври. Въпреки това тук все още се съхраняват художествени артефакти, оценявани на над милиард евро.

Параклис

През IX-XII век на мястото на катедралата е съществувал малък параклис, посветен на светата Дева, който през 1124 година е превърнат в енорийска църква. Тогава върху нея е вдигната по-голяма с дължина 80 метра и ширина 42 м.

Строителството на днешната катедрала започва през 1352 година по проект в готически стил на братята Ян и Пийтер Апелманс. Първоначалният план предвижда на челната западна фасада да бъдат разположени две симетрични кули, високи 123 м. През 1521 г. сградата е готова и започва да се използва за литургии, като по това време само южната кула остава частично построена. След пожар през 1533 година нейното довършване е отложено и така и не се стига до него.

На 20 август 1566 година, при избухването на въстанието срещу испанската католическа власт, протестантите започват да беснеят в храма. Те унищожават голяма част от интериора на църквата, тъй като смятат почитането на икони за езическо идолопоклонство. През 1581-1585 година, когато Антверпен отново е под протестантски контрол, отново са унищожени и разпродадени много предмети на изкуството, намиращи се в уникалната църква. Въпреки това днес тя привлича поклонници и туристи от цял свят с множеството оцелели произведения на изкуството, които пази.

Издигането на Кръста

Сред тях са прочутите три огромни картини на Рубенс, оценявани само те на поне милиард евро. Платната “Успение Богородично” (над централния олтар ), „Издигането на Кръста” и триптихът “Свалянето от Кръста” са формирали религиозното съзнание и представи на поколения християни по цял свят. Тук е и “Тайната вечеря” - на Ото ван Вийн - учител на Рубенс, “Сватбата в Кана Галилейска” от Мартин де Вос, както и „Свети Франциск” от Мурильо. Църковната скулптура е представена от прекрасната готическа статуя на Мадоната с Младенеца от карарски мрамор, дело на анонимен автор от XIV век, амвона и статуите на 4 жени, символизиращи Европа, Африка, Азия и Америка.

Французи отмъкват безценните платна

През 1794 година французите завземат Антверпен, разграбват катедралата, а няколко години по-късно дори правят опити да я разрушат. През 1816 г. след разгрома на Наполеон I голяма част от ограбените ценности, включително трите шедьовъра на Рубенс са върнати. През 1999 година катедралата е включена в Списъка на световното наследство на ЮНЕСКО.