0

П рез 2020 година Mazda пусна първия си чисто електрически модел MX-30 с батерия с капацитет 35,5 кВтч и електромотор с мощност 145 к.с., който задвижва предните колела. Автономният пробег на Mazda MX-30 е около 200 км според WLTP, който в града достига до 265 км.

Според специалистите от Mazda повечето потребители нямат нужда от електрически коли с огромни батерии, тъй като голямата и тежка батерия намалява енергийната ефективност и производителността на колата, защото харчи повече от необходимото. Освен това повечето от хората в града изминават не повече от 50 километра на ден, така че не е необходимо да имат голяма автономност. През миналата година Mazda продължи да развива модела MX-30, като го превърна в Plug-in хибрид, наречен MX-30 R-EV, който със сигурност ще бъде по-предпочитан от клиентите. Преходът от чисто електрическо превозно средство към зареждащ се в контакта Plug-in хибрид (PHEV) се извършва с добавянето на роторен двигател, който има богата история в развитието на Mazda. Инженерите са разработили изцяло нов роторен двигател. Новата Mazda MX-30 R-EV е първият по рода си напълно нов вариант на Plug-in хибрид, който се задвижва от електромотор, но добавя и бензинов двигател, и резервоар за гориво. Благодарение на тях токът в батерията никога не свършва. Новата Mazda MX-30 R-EV може да се зарежда и с ток, и с бензин по всяко време, без да трябва да спирате на зарядна станция, а може и от домашен контакт.

По-голямата част от каросерията на Edition R е в черен цвят, но около покрива има акценти в тъмночервен металик.

 По-голямата част от каросерията на Edition R е в черен цвят, но около покрива има акценти в тъмночервен металик.
Mazda

Резервоар

При новата Mazda MX-30 R-EV капацитетът на батерията е намален наполовина и вместо 35,5 кВтч тя има 17,8 кВтч, което осигурява автономен пробег на ток от 85 км или около 110 км в градска среда. Това е напълно достатъчно за по-голямата част от потребителите, тъй като според проучванията повечето европейски потребители изминават средно по-малко от 50 км на ден. За да предложат гъвкавост и за да могат потребителите да пътуват по-дълго и да изминат по-голямо разстояние, инженерите от Mazda са внедрили в предната част на MX-30 R-EV компактен 830-кубиков роторен двигател, който произвежда ток и зарежда батерията по време на шофиране. Така, когато се отправите на продължително пътуване, вместо да зареждате батерията с ток, можете да заредите бензин в резервоара с обем от 50 литра, който задвижва роторния двигател, който от своя страна зарежда батерията с електроенергия.

Пробег

Новата технология на задвижване се определя като Plug-in хибридна система, но тя е съвсем различна от повечето аналогични хибриди, които има на пазара, чиито колела получават енергия както от електрическия, така и от бензиновия двигател. Новата Mazda MX-30 R-EV се движи изцяло на ток, но когато електрическата енергия свърши и няма време или станция за попълване на заряда батерията, роторният двигател влиза в ролята на генератор и произвежда ток, като осигурява общо 680 км автономен пробег. Ако и бензинът свърши, просто спирате на бензиностанцията, зареждате с гориво и продължавате напред. Новата Mazda MX-30 R-EV има най-добра ефективност, когато зареждате батерията и се възползвате от електрическия пробег до 85 км или около 110 км, ако използвате автомобила само в града. Колата може да се зарежда у дома. Зареждането на батерията от 20 до 80% от капацитета при 7,2 кВт ще отнеме около 90 минути, с трифазен ток при 11 кВт ще се зареди за 50 минути. При зареждане с мощност при 36 кВт времето е намалено до 25 минути.

Режими

На централната конзола има бутон, който ни позволява да избираме между три режима на шофиране, които основно модифицират работата на тази задвижваща система. Те се наричат Normal, EV и Charge. В режим Normal се използва основно електрическо задвижване, което предлага добра динамика в повечето ситуации с изключен бензинов двигател. Ако обаче ускорим много рязко, роторният мотор се включва, за да захранва батерията с допълнителна енергия. В режим EV колата остава да се движи изцяло на електричество, докато батерията се изтощи напълно. След това се включва роторният двигател. Режимът Charge има функцията да запазва заряда на батерията, тоест ни позволява да пестим батерията, за да я използваме например, когато пристигнем в жилищен район и се движим безшумно. Всъщност можем да изберем колко заряд искаме да запазим и системата се управлява сама.

Пъргава

При шофиране в града в режим EV новата Mazda MX-30 R-EV се държи като типичен електромобил, подобно на изцяло електрическата версия. Сега обаче мощността е повишена до 170 к.с. и въртящият момент на двигателя е 260 Нм. Ускорението от 0 до 100 отнема 9,1 секунди. Максималната скорост е ограничена на 140 км/ч. Мощността се предава към предните колела и продължава да предлага онова усещане за директно шофиране, което е толкова често срещано в колите на Mazda и което толкова много ни харесва. Това е пъргава кола в града, както заради бързата реакция на електромотора, така и заради маневреността, която демонстрира с малък радиус на завиване. Инженерите от Mazda са направили така, че дори когато натиснете рязко педала на газта, потеглянето е по-естествено и прогресивно. Така шофирането е по-гладко и гумите не получават толкова голямо напрежение. С дължина от 4,40 м новата Mazda MX-30 R-EV е гъвкава в града и лесно се паркира.

Под предния капак прецизно са подредени електромоторът и роторният двигател, който зарежда батерията с ток.

 Под предния капак прецизно са подредени електромоторът и роторният двигател, който зарежда батерията с ток.
Mazda

Комфорт

На пътя Mazda MX-30 R-EV не е спортна кола, но повишената мощност и тяга са допринесли за по-добрата динамика при изпреварване. Освен това кросоувърът предлага високо ниво на комфорт, с приятна возия и шаси, което следва командите на водача много добре, но въпреки това не страда от внезапни реакции поради твърдостта на окачването. Усеща се удобно и в същото време пъргаво. Също така в салона не достигат забележими аеродинамични шумове или от търкаляне на гумите. Когато роторният двигател започне да работи, се чува лек равномерен шум, който в никакъв случай не предизвиква дискомфорт. При спазване на ограниченията на междуградски път, за изминаването на 90 км почти не се наложи да чуем роторния двигател, като разходът на енергия беше 14,9 кВтч/100 км, а на бензин - 1 л/100 км. Дори когато батерията свърши, имате пълен резервоар, с който благодарение на роторния двигател ще можете да изминете между 500 и 600 км според темпото.

В салона са използвани висококачествени материали като текстил по вратите и корк, интегриран в централна конзола.

 В салона са използвани висококачествени материали като текстил по вратите и корк, интегриран в централна конзола.
Mazda

Врати

На пръв поглед Mazda MX-30 R-EV е сякаш само с две врати, но има и задни врати, които се отварят срещуположно под много близък ъгъл от 90 градуса. Винаги първо се отварят предните врати. Липсата на централна колона между вратите улеснява влизането и излизането, особено за пътниците на задните седалки. На втория ред мястото не е голямо, но има достатъчно място за двама човека, средни на ръст. Стандартното оборудване Prime-Line включва LED фарове, 8,8-инчов централен екран, 7-инчов инструментален панел, кожен волан, електрически предни прозорци, адаптивен круиз контрол, система за автоматично аварийно спиране с функция за разпознаване на пешеходци, сензори за паркиране отпред и отзад, Apple CarPlay и Android Auto, лостчета за избор на ниво на възстановяване на енергията при спиране и Head-Up дисплей. Цената на Mazda MX-30 R-EV започва от 70 290 лева. Предлага се и специално издание, което носи името Edition R и се отличава с ексклузивен външен цвят тъмночервен металик Maroon за акцент около покрива. Останалата част от купето е в черен цвят. Специалното издание Edition R има уникални дизайнерски елементи, като емблема във формата на ротор в стелките и щампа на седалките.

Спортният кросоувър има и задни врати, които се отварят срещуположно като в спортния модел RX-8.

 Спортният кросоувър има и задни врати, които се отварят срещуположно като в спортния модел RX-8.
Mazda

Отсъствието на централна колона между вратите улеснява влизането и излизането, особено за пътниците на задните седалки.

 Отсъствието на централна колона между вратите улеснява влизането и излизането, особено за пътниците на задните седалки.
Mazda

Технически характеристики

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Двигател 830-кубиков роторен бензинов + електромотор

Задвижване на колелата предно

Батерия литиево-йонна с капацитет 17,8 кВтч

Системна мощност 170 к.с. при 9000 об/мин

Системен въртящ момент 260 Нм от 0 до 4481 об/мин

Ускорение от 0-100 км/ч 9,1 секунди

Максимална скорост 140 км/ч

Среден разход на бензин 1,0 л/100 км

Емисии на СО2 21 г/км

Среден разход на електроенергия 17,5 кВтч/100 км

Цена на модела от 70 290 лева