Б актерия на 4000 години, която причинява кариес, откриха учени. Микроорганизмите са намерени в кътници на човек, живял преди четири хилядолетия, предаде ДПА.
Екипът от специалисти смята, че моларите са принадлежали на човек от бронзовата епоха. Той открива и други видове микроби, свързани със заболявания на венците, включително Tannerella forsythia. В останките от зъби, открити във варовикова пещера в графство Лимерик в Ирландия, изследователите установяват "безпрецедентно количество" ДНК на стрептококус мутанс (Streptococcus mutans). Това е вид бактерия в човешката уста, която причинява кариеси.

Изненада

„Бяхме много изненадани да видим такова голямо количество мутации в този зъб на 4000 години. Това е изключително рядко срещано откритие и предполага, че този човек е бил изложен на висок риск от развитие на кариес непосредствено преди смъртта си", казва Лара Касиди от дъблинския Тринити колидж.

Изследователите смятат, че "голямото изобилие" на ДНК на бактерията в корена на един зъб може потенциално да показва също дисбаланс или нарушение в микробната общност в устата.

На базата на анализи учените успяват да реконструират геномите - пълен набор от генетичен материал на древните бактерии, отбелязва ДПА.
Изследователите са на мнение, че проучването им ще помогне да се разбере как се е развивал хранителният режим на хората през вековете, особено във връзка с консумацията на захар.

Според тях е "изключително рядко" да се открие стрептококус мутанс в проби от древни зъби, тъй като тази бактерия произвежда киселини, които причиняват кариес, но също така и разгражда ДНК.
Изследователите твърдят, че условията в пещерата, която е хладна, суха и алкална, може да са спомогнали за "изключителното запазване" на ДНК на бактериите.

ДНК

На базата на ДНК анализ става ясно, че двете бактерии са се променили драстично от бронзовата епоха до днес. Според учените любовта на човечеството към захарта през последните години може да е оказала "прекомерно голямо влияние" върху тяхната еволюция. Стрептококус мутанс е в състояние да влияе върху захарите от храните, попаднали в зъбите, за да произвежда киселини. Това позволява на тази бактерия да "се развива", като й дава предимство пред други подобни видове бактерии, допълват изследователите.
Данните от изследването са публикувани в изданието Molecular Biology and Evolution.
Археолозите наблюдават увеличение на зъбните кариеси в скелетни останки, когато хората са започнали да се занимават със зърнопроизводство, но зъбният кариес е станал много по-разпространен през ранния съвременния период, започнал около 1500 г.

Намериха мутация, която води до псориазис

Учени откриха генетична мутация, която е причина за кожното заболяване псориазис, съобщи ЮПИ.

Хроничното възпаление причинява червени сърбящи петна по кожата. Някои пациенти развиват допълнително и артрит вследствие на кожното възпаление.

Изследователите от Австралийския национален университет, които са идентифицирали генетичната мутация, се надяват откритието им да допринесе за откриване на лечение на псориазиса.

Толкова много хора са обвинявани в лоша хигиена заради плаките и дори за малки кожни лезии. Но не е грешка на тези хора, че кожата им е в това състояние. Псориазисът е болезнено, изтощаващо заболяване, каза Ребека Дейви, изпълнителен директор на фондация Arthritis ACT и една от поне 500-те хиляди австралийци с псориазис.

Учените са идентифицирали гена IKBKB, който кара имунните Т-клетки да реагират необичайно. Пациенти с две копия от този ген са с повишен риск да развият псориатичен артрит, пишат авторите в сп. "Нейчър комюникейшънс".