0

П сихоложката Ани Шилева е дошла в Града на липите, поетите и правите улици за събитие, посветено на здравето и красотата. Използвам възможността да се разходим с нея в Стационната градина на Стара Загора и да разговаряме за движението и здравето на хората в златната възраст. Ани Шилева има магистърска степен по биология и химия от ПУ „Паисий Хилендарски“ и следдипломна квалификация по приложна психология и психотерапия от Медицинския университет в Пловдив. Експерт е по уелнес стил, помага на хората да се чувстват комфортно и да изглеждат добре, като ги консултира относно хранене, двигателна активност, психологически релакс, взаимодействие със средата. Преминала е тренинги и семинари по писане и управление на проекти, работа с хора с увреждания, социално предприемачество и др. Убедена е, че най-добрият начин за учене е чрез правене и преживяване, че всяка възраст има своето очарование, а хората в златната възраст могат да са здрави и щастливи. Изработва индивидуални програми за подобряване на здравето и красотата, като си партнира с шведска компания.

„Знае се, че движението е здраве и то дарява „живот към годините“. Нашето тяло е устроено да се движи и залежи ли се човек – нищо добро не го чака! Можем да извършваме различни движения – да ходим, да тичаме, да подскачаме, да се навеждаме, да мятаме насам-натам ръце и крака. Важното е да се движим и да изпитваме радост от движението. Двигателната активност не само поддържа мускулите ни стегнати, но подобрява работата на сърдечносъдовата, дихателната, имунната, ендокринната и нервната система. Влияе благоприятно върху ума и емоциите, изпълва ни с енергия, помага ни да се чувстваме по-бодри и по-ведри. Хубаво е да започнем деня си с усмивка и с раздвижване“, споделя Ани Шилева.

Събуждане

Още като стане от сън, старият човек трябва да изпие на едри глътки чаша топла вода с изстискан половин лимон в нея и след това да пристъпи към сутрешната гимнастика: да наклони главата си напред, назад, наляво и надясно - по четири пъти във всяка посока. След това е необходимо да върти главата си наляво и надясно, като се стреми движението да е максимално голямо - по четири пъти във всяка посока. „Въртенето извършвайте самостоятелно, защото ако друг човек върти главата ви настрани, може да предозира завъртането и да стане беля. Следва въртене на раменете напред и назад - по четири пъти във всяка посока. Правете махове с широко разперени ръце напред и назад - по четири пъти във всяка посока. Движете гърдите си напред и назад, като се стремите раменете и кръстът ви да са неподвижни. Движението трябва да става само от гърдите и в гръбнака. Повторете упражнението седем пъти, за да укрепите гръбнака си“, съветва Ани Шилева.

Схващане

На въпрос как да раздвижим кръста си при болка или схващане тя обяснява: „Въртете си кръста наляво и надясно - по четири пъти във всяка посока. Въртете си таза ту наляво, ту надясно – отново по четири пъти във всяка посока. Застанете на левия си крак леко приклекнали и завъртете десния си крак навътре, после навън - по четири пъти във всяка посока. Това упражнение е тест за баланса ви и трябва да внимавате, като го изпълнявате, за да не получите някоя травма. Повторете същото движение, заставайки на десния си крак. Наведете се напред, разтрийте коленете си с длани, хванете двете колена и ги въртете наляво и надясно - по четири пъти в двете посоки. Въртете ръцете си в китките по няколко пъти наляво и надясно. Завъртете внимателно левия крак в глезена наляво и надясно, после направете същото движение с десния крак - по четири пъти във всяка посока за единия и за другия крак. За хората с добро равновесие препоръчвам и по-сложни упражнения“.

По-сложни упражнения, които тя препоръчва: „Застанете изправени със стъпала на широчината на раменете и ръце, вдигнати нагоре. Започнете да се навеждате бавно напред и надолу „прешлен по прешлен“, като внимавате да не забиете главата си в земята. Трябва да се навеждате толкова, колкото можете, без да губите стабилност. Опитайте се да се задръжте така в течение на двайсет секунди. След това започнете да се изправяте бавно отново „прешлен по прешлен“. Изпълнете упражнението пет-шест пъти, като с всеки следващ път се опитвате да се навеждате все по-надолу и по-надолу, докато с двете си ръце достигнете земята. Движението е чудесно за подобряване на функцията на гръбначния стълб. Древните китайци са казали, че човек е на толкова години, на колкото години е неговият гръбнак. Поддържайте гръбнака си изправен и гъвкав. Постепенно можете да увеличите броя на повторенията на тези упражнения и ще видите как с всеки следващ ден ще ви бъде по-лесно и по-приятно. С времето тялото ви ще свикне и самото то ще започне да търси и да очаква всекидневна физическа активност“.

Освен упражненията вкъщи, за да сте здрави и енергични, трябва да ходите с умерено темпо три пъти седмично по 30 минути, да карате колело, да посещавате залите за танци и фитнес, както и да плувате в басейн или в морето. Изберете вашата тренировка и се движете повече. Намерете хора, с които да тренирате заедно. Така движението и общуването ще ви изпълват с положителна енергия. Тялото и духът ви ще бъдат благодарни и ще ви служат добре дълго време“, съветва Шилева.

Как да задържим радостните емоции

Тялото и психиката са свързани, така че не само движението, но и емоциите са важни за доброто здраве и самочувствие. Науките, изучаващи човешкия мозък, са доказали, че психиката оказва влияние върху тялото, както и че тялото влияе върху психиката. Когато изпитваме любов, радост, щастие, в тялото ни се отделят тъй наречените хормони на щастието и ние се чувстваме чудесно, болките ни намаляват или направо изчезват. А когато сме стресирани, изплашени, гневни или ядосани, в тялото ни се отделят хормоните на стреса, които ни карат да се чувстваме зле и ни разболяват. Ако тялото ни е здраво и релаксирано, то изпраща сигнал към психиката, че всичко е наред, чувстваме се спокойни и щастливи. Когато тялото ни е болно или изморено, то изпраща на главния мозък сигнали за опасност. Важно е да поддържаме в добро състояние както тялото, така и психиката си, препоръчва още психоложката.