З а 15 000 лв. човек може да стане любител пилот, да кара самолет и да вози пътници.
Това споделиха за „Телеграф“ източници от въздушния транспорт на фона на поредния инцидент с малък самолет, при който трима души по чудо оцеляха в Пирин.
Интерес
Интересът към пилотирането се засилва рязко след пандемията, а у нас 6 училища подготвят любители пилоти. По-голямата част от изкаралите любителски бревет след това се насочват към следващата стъпка – професионална реализация в гражданската авиация.
Все повече обаче са тези пилоти, които се обучават само до любителска степен, т.нар. PPL – бревет, който дава право да се управлява самолет с максимална излетна маса до 5700 кг. При този тип разрешително пилотът има право да вози до трима пътници в самолета, като условието е превозът да е безвъзмезден и да не е част от търговска дейност с цел печалба.
Училища
Цените в различните училища у нас варират, но цената за любителска книжка се върти около 20 000 лв. за международен любителски бревет. Има училища, които предлагат ограничен курс за цена от 15 000 лв., който обаче дава право да се лети само със самолети до 1100 кг маса и то само на територията на България.
Около шест месеца по-късно, след стотина часа теоретичен курс и 50 летателни часа, кандидатите получават право да се явят на изпит. Оттам нататък в трупането на още часове те придобиват и допълнителни квалификации като право на пилотиране в тъмната част на денонощието, пилотиране по инструменти (без видимост в условията на мъгла), както и пилотиране на многомоторни самолети.
Търсене
„Интересът към обучението драстично се засилва. Допреди 10 години буквално нищо не се случваше, докато днес много хора се обучават както за професионални пилоти, така и за любители“, сподели за „Телеграф“ Валери Илиев от лицензираното летателно училище „Олимпия Ер“.
Валери Илиев
Според него големият бум настъпва след пандемията, когато заради буквалното приземяване на авиацията в глобален план много пилоти в предпенсионна възраст са приключили кариерата си преждевременно. „Това отвори огромен вакуум и търсене за пилоти, което и към днешния ден не е задоволено. Затова и интересът е много висок“, допълни Илиев.
Регистрация
Наредбите у нас делят самолетите на три типа. Най-малките са т.нар. свръхлеки самолети – едномоторни машини с максимална излетна маса от 470 кг. В тях има максимум две места, като пилотът може да вози и още един човек.
У нас в момента регистрирани са 46 такива машини. Следващата категория са леките самолети с тегло до 5700 кг.
В тях има място за трима пътници, като могат да имат и повече от един мотор. Такива у нас регистрирани има 130 машини. Реално обаче летящите у нас самолети са много повече, тъй като голяма част са регистрирани в чужбина.
Инцидент
Такъв е случаят и със самолета на бизнесмена Свилен Максимов, който катастрофира преди дни в Пирин.
СЛЕД ПОВРЕДА В НЕБЕТО: Частен самолет се приземи аварийно в Пирин!
Машината му Cirrus SR 22 е регистрирана на името на американска фирма в щата Делауеър.
АВАРИЯТА В ПИРИН: Свилен Максимов пилотирал самолета!
При инцидента по чудо оживяха пилотът Максимов и двама негови спътници.
„В момента сме на етап събиране на информация и тепърва ще се впускаме в същинската част на разследването. Предстоят разговори с пилота“, заяви за „Телеграф“ шефът на Националното бюро за разследване на произшествия в авиотранспорта Христо Христов.
Той информира, че преди злощастния полет самолетът на Максимов е излетял от писта край село Кърналово, Петричко.
Тепърва ще се търсят причините за инцидента в Пирин
Летището там няма лиценз за такава дейност, но според Христов това няма отношение към самия инцидент и често малки самолети ползват нелицензирани летища и площадки.
„Прекалено рано е да се спекулира за причините за инцидента. Законът неслучайно дава една година за финализиране на доклада“, добави Христов.
Първоначалните работни версии обаче са свързани със загуба на мощност на машината в момент, в който е набирала височина, за да прелети над планината. За установяване на причините ще се изследват компоненти от корпуса и двигателя на машината, която тепърва ще бъде сваляна от високопланинското пасище под върховете Голям и Малък Типиц, където Максимов е успял да приземи машината. Не се изключва и пилотска грешка като главно или съпътстващо обстоятелство, причинило катастрофата.
Делят машина, за да летят за кеф
Летенето става все по-широкоразпространено хоби заради повишаването на жизнения стандарт у нас и това, че самолетите са по-достъпни. Докато преди години малцина можеха да си позволят самолет, сега все повече успяват, информират запознати от бранша.
В момента втора ръка малък самолет може да се намери на цена от около 80 000 евро.
Държавата у нас не поддържа информация за възрастта на самолетите, но според запознати почти всичките са втора употреба. Причината е, че нов самолет от лекия тип излиза поне 700 000 евро, докато втора ръка се намират до 150 000 евро.
Това обаче не спира мераклиите, дори и тези без големи финансови възможности. Все по-популярна сред тях става практиката трима или четирима любители пилоти заедно да си купуват самолет.
Така те спестяват не само от цената, но и от разходите за техническа поддръжка и съхранение на машината.
