Б ългарите предпочитат да се разбират директно на рецепцията за цените на спането, отколкото да „букват“ нощувките в онлайн платформи. Така заобикалят обичайната комисиона от 15% и почивката им излиза по-евтино (виж стр. 8). Това показа проучване на „Телеграф“, след като гръмна световната новина, че 10 000 хотела от 10 европейски страни са завели колективен иск за съдебни действия срещу Букинг за господстващо положение на пазара, разпространена от БТА.
Оказа се, че българските хотели пък не се оплакват от монопол на световната платформа, защото я ползвали основно за реклама.
Сайт
Когато пък резервират нощувките за родните курорти или съседните Гърция и Турция, или отиват директно на сайта на курорта, или в местни национални платформи, или пък разчитат на промоции от туроператори.
Така например резервация директно от сайта на курорта Албена за четири нощувки с ол инклузив за двама в четиризвезден хотел излиза 850 лв. за септември, разказа Невяна Троянска, блогър и пътешественик, пред „Телеграф“.
За почивката на елинското море пък ползват двете национални търсачки за букване на Гърция, които дават много по-добри цени. Така в Североизточна Гърция цяла къща излиза на нашенци за седмица на човек около 450 лв. спането.
Неизгодно
Въпреки че скандалът продължава да набира на скорост, в България за хотелиерите той е напълно неактуален. Георги Щерев, шеф на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) заяви, че чува от „Телеграф“ за този проблем и заяви, че не е на дневен ред пред бранша. Ивелин Кичуков, председател на Българската асоциация на туризма обаче обясни, че у нас хотелите не разчитат на резервации чрез платформата. Българските туристи резервират почивките си на морето или направо на рецепцията, или чрез туроператори или местни платформи, които предлагат промоции или пакети.
„И понеже рекламата за България като туристическа дестинация е твърде слаба, интересът от чужбина чрез Букинг е твърде нищожен, обясни Ивелин Кичуков.
Отстъпки
Българският турист, който пътува в чужбина, обаче е много по-заинтересуван от това, което се случва с Букинг, в сравнение с хотелите. Мненията са на двете противоположни страни. От една страна са крайните защитници, от друга недоволните.
Невяна Троянска разказа пред „Телеграф“, че резервациите за пътувания в чужбина с Букинг са изключително удобни, защото платформата извършва услугата и на български език.
Невяна Троянска (третата отляво) разчита на световна платформа за резервации при пътуване в чужбина.
Също така дава подробна информация за условията в съответния хотел, като например има ли тераса, какъв тип е банята, има ли вана или е душ, дали има безжичен интернет. Ако няма стая в избрания хотел, платформата ти предлага в същата локация сходен в ценово отношение вариант, допълни тя. Невяна Троянска разказа как по телефона с мобилната версия на Букинг за няколко минути е намерила за цяла компания по-изгодни бунгала на брега на Индийския океан в Занзибар за по 15 долара нощувката на човек. Букинг ми извадиха няколко версии само за секунди, отговарящи на условията, които търся, каза Троянска. Според Мирослав Иванов, журналист в сферата на туризма, платформата е обхванала всички услуги, свързани с туризъм - от спането, през пътуването със самолет, а вече осигурява и пътуване с влак, което наистина я прави в известна степен господстваща. Мариела Иванова, пътуващ блогър, се оплака, че платформата е присвоила достъпа до известни музеи и културни обекти. Така например в Севиля, Испания, през март платформата предлагаше до 60 евро посещения на важни музеи, докато на официалния сайт на катедралата в града той струваше едва 13 евро, допълни тя.
По-евтино на сайта
Хотелиерите от 10 европейски страни търсят обезщетение за загубите, които търпят от Букинг, защото платформата ги ограничава да обявяват по-ниски цени на сайтовете си и я обвиняват в господстващо положение на пазара. Целта е да се предотврати т. нар. фрийрайдър (free rider) – принцип, при който платформата се използва като туристическа агенция, за да се намерят места за настаняване, след което се прави резервация директно през доставчика, за да се избегне плащането на комисионата на платформата. Припомняме, че в отговор на тези твърдения компанията заявява, че обвиненията са „подвеждащи и неверни“, като се позовава на проучване, според което 74% от хотелиерите твърдят, че работата с Букинг е подобрила печалбата им. Посочват се по-висока заетост и по-ниски разходи за привличане на клиенти.
