К уп модерни нововъведения ще има по новите влакове, които държавата ще купува, сред които камери срещу вандали, устройства за борба със сняг и лед, брояч на пътниците, дисплеи с името ни на седалката, както и вендинг машини с 18 вида топли напитки.
Това става ясно от публикуваните обществени поръчки за купуване на нов подвижен жп състав. Държавата иска да купи 35 едноетажни мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места, 7 двуетажни мотрисни влака с капацитет до 300 места, както и 20 едноетажни електрически влакове тип пуш-пул. Последните представляват състав с локомотив и вагони плюс един контролен вагон на другия край на влака, в който има място за машинист и позволява движение напред с локомотив отзад. Всичките влакове са електрически, като пуш-пул съставите трябва да достигнат скорост от 200 км/ч, а останалите - 160 км/ч. Доставчикът трябва да осигури и 15 години поддръжка на влаковете, като минимум три години от нея трябва да са гаранционни за негова сметка. В поръчката влиза и обучението на персонала. Общо за всички влакове са предвидени 2,7 млрд. лв., а парите са от Плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.
Детайли
Техническите спецификации на бъдещите влакове са изключително подробни, като в тях са включени огромен брой изисквания. Влаковете например ще трябва да имат по минимум 4 места за хора с намалена подвижност, 6 места за детски колички, както и място за 16 велосипеда и две зарядни за електрически такива.
Във влаковете ще трябва да има вендинг машина с поне 18 вида селекции за горещи напитки и добавки към тях (кафе, чай, капучино, горещ шоколад и др.). Отделна вендинг машина трябва да има за пакетирани храни (сандвичи, кроасани, вафли, бисквити, солети, ядки и др.), кенове (безалкохолни напитки) и вода (бутилки) с поне 40 вида селекции, като храните трябва да са охладени. Машините ще приемат плащания само с банкова карта и без кеш, за да не привличат крадци.
Здравина
Влаковете трябва и да са много здрави. От тях ще се иска да издържат тест за удар при скорост 36 км/ч с влак от същия тип, както и с товарен вагон от 80 тона. Влаковете ще трябва да излизат без значима повреда при удар със скорост от 110 км/ч с голям деформируем обект, като например камион на железопътен прелез. Мотрисите ще трябва да имат и устройства за опесъчаване срещу сняг, лед, дъжд, листа и други замърсявания по железния път.
Обстрел
Помислено е и за родната злощастна практика с обстрелването на влаковете с камъни в определени участъци по жп мрежата. По тази причина има изискване остъкляването при машинисти и пътници да бъдат изпълнени от удароустойчиво стъкло. Стъклата на мотрисите трябва да могат да издържат на удари от летящи предмети и да не се разтрошават, наранявайки персонал и пасажери, както се е случвало с настоящите стари модели. Влаковете ще трябва да са изцяло климатизирани и да поддържат температура по изискванията на българските стандарти. Предвидено е и задължително във всяка секция или вагон от влака да има поне по два ръчно отварящи се прозореца в случай, че климатикът е повреден.
Очи
Всички поръчани влакове ще трябва да са снабдени с видеонаблюдение. То ще осигурява както видимост отвън на влака, така и в интериора. Камерите ще се използват от машинистите, които чрез тях на дисплеи ще следят какво се случва във и извън влака. Камерите ще могат да се ползват и за разследване на случаи на вандализъм, тъй като системата им ще трябва да пази записите минимум 14 дни преди автоматично изтриване. Вътрешните камери пък ще трябва да дават видимост към цялата площ на пътническия салон. Информацията от всички камери ще се записва в черна кутия във влака по подобие на тези в самолетите и ще се пази за разследване на катастрофи или инциденти във влака.
Лукс
Специални лукс закачки са предвидени за пътниците в първа класа, която ще е с размер минимум 5% от всички места във влака. Там при всяка седалка ще трябва да има контакт 230V с последно поколение USB-С порт. За всяка седалка ще има и индивидуален дисплей. На него ще се изписва името на пътника, резервирал мястото, и неговата крайна дестинация. Електронната резервационна система ще работи автоматично без намеса на персонал във влака. Така в мига, в който пътник закупи онлайн билет за първа класа, мястото му ще светва като резервирано. Във втора класа също ще има контакти и USB, като честотата им обаче ще е по един за две седалки. Прозорците във всеки случай ще трябва да имат ролетни щори срещу слънцето.
Информация
Новите мотриси ще са снабдени с визуална и гласова информационна система, която ще дава данни за разписание, движение, закъснения и промени в маршрута, перон на пристигане. Дисплеи за нея ще има както в салона, така и отвън на вагоните. На дисплеите в салона ще се вижда и карта с точното местоположение на влака. По тях ще могат да вървят и реклами, и друга информация.
Бройка
Всеки влак ще трябва да има и система за броене на пътници. Целта й е предимно статистическа, за да може жп операторът да планира и прогнозира натовареността по маршрута и необходимостта да се увеличат или намалят броят влакове или вагони и оптимизация на разписанията. Системата ще брои преминаващите през вратите пътници двупосочно и анонимно, като ще може да разграничава възрастен от дете, както и човек от предмет (например куфар, велосипед и други). Системата ще работи 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата.
Влаковете ще са снабдени с безплатна Wi-Fi мрежа за пътниците, която ще приема интернет с LTE+/5G скорост. Тя ще трябва да осигурява цялостна връзка от всяка точка на влака минимум за толкова пътници, колкото е броят на местата.
Големите в бранша крият картите си
Поръчката за влаковете е мащабна и вероятно интересът на големите производители ще е голям, казаха експерти за „Телеграф“. Изданието се свърза с редица глобални лидери в производството на жп състав. Към този момент от всички пристигнаха звучащо идентични отговори, отклоняващи поканата да се говори по търгове, които са в ход. „Анализираме техническите изисквания“, бяха лаконични от испанския гигант CAF. “Следим с внимание всички обявления за обществени поръчки в България, но няма да коментираме стратегията си“, казаха за „Телеграф“ от големия производител Skoda, индиректно потвърждавайки, че ще се включат с оферта. „Наблюдаваме отблизо тези търгове и сме сигурни, че имаме интересни и водещи предложения за тези влакове. Не можем да дадем повече детайли“, казаха от своя страна от Siemens Mobility.
Цената ще е водеща при избора
Комплексна оценка ще определи победителя в търговете, оферти по които се приемат до края на октомври. С най-голяма тежест ще е цената. Теглото, разходът на ток, както и броят пътници идват на следващо място. Цената на 15-годишната поддръжка идва след това. Накрая с минимална значимост са продължителността на гаранционния срок, както и срокът на доставка.
Деян Дянков