0

С истемата „бонус-малус“, при която водачите, причинили виновно щети на пътя, ще плащат по-скъпа застраховка „Гражданска отговорност“, се очертава да заработи у нас най-рано догодина. Това става ясно от програмата за нормативната дейност на Комисията за финансов надзор, приета на заседание на регулатора в края на декември.

Кодекс

Правителството вече внесе в Народното събрание проект за промени в Кодекса за застраховането, които съдържат и текстове за въвеждане на „бонус-малус“ у нас. След обсъждането на различни предложения през годините, властите в крайна сметка се спряха на по-мек вариант, който предвижда всеки застраховател да може да прилага собствени политики за „бонус-малус“. Компаниите обаче ще трябва задължително да публикуват своите правила, които включват реда и начина за коригиране на застрахователната премия, условията и критериите, които застрахователят е определил и т.н. Върху цената на полицата ще влияе това дали има предявени застрахователни претенции срещу водача за причинени от него щети на пътя. За да получат такава информация, компаниите ще имат служебен достъп до регистъра за предявените и изплатени застрахователни претенции, който се поддържа от Гаранционния фонд.

ВЛАСТТА Я НАТОЧИ: Тесла за некадърниците на пътя!

Достъп

Условията и реда за този достъп ще се уредят с промени в наредба, които трябва да приеме Комисията за финансов надзор. В своята годишна програма КФН си е дала срок за приемане на тези текстове до 8 месеца след обнародването на измененията в застрахователния кодекс. Самият кодекс тепърва трябва да се разглежда от депутатите. Това на практика означава, че системата „бонус-малус“ е реалистично да заработи най-рано от догодина.