„Двигателят на дизеловия локомотив има 12 цилиндъра. Единият работи за джоба на машиниста.“. Този принцип за кражбите на гориво е публична тайна в държавните железници и властва от години със знанието на всички нива от най-низшия до най-висшия ръководен персонал, научи „Телеграф“. Кражбите, оказва се обаче, не увреждат само финансовото състояние на железниците, а крият и огромни рискове, тъй като за да се случват, се нарушават ключови правила за безопасност на движението.
Принцип
„Всяка машина има официална разходна норма. Значи, за да точиш гориво, трябва първо да спестиш гориво“, обяснява накратко Петър Радков (б.а. - името е измислено, за да не рискува служителят дисциплинарно наказание) главния принцип, върху който действа присвояването на дизел от персонала в локомотивите. Радков не е машинист, но е запознат със схемите и много кратко е купувал гориво от машинисти. Според него, ако в пътническото и товарното поделение на БДЖ има машинист на дизелов локомотив, който не точи нафта, това е чудо, което все още предстои да бъде срещнато. „Вижте им заплатите, особено тези в товарните превози. После вижте в какви условия работят и какви смени покриват. Сам ще се сетите, че ако не точи нафта, няма смисъл да я работи тази работа. Машинист на държавен дизел в България работи, за да точи“, описва схемата и Неделчо Илиев (б.а. - също променено име).
Мерки
В миналото локомотивите са зареждани с до три тона гориво, което е позволявало по-безогледно точене на резервоарите, но с поставянето на джипиеси на машините и постепенното затягане на правилата максималното количество е ограничено до 600 литра на зареждане. Според вида си дизеловите локомотиви харчат средно по 40 литра гориво на час, а при извършване на маневри разходът отива на 80 литра. В зависимост от задачите може да се достигне до източване на 100 литра гориво на смяна.
Опасно
Един от начините да се пести гориво е да се пести от „излишни маневри“ по гарите. Конкретен пример е поведението на персонала преди последната смъртоносна катастрофа на влаковете при Локорско.
ТРАГЕДИЯТА С ВЛАКОВЕТЕ: Мелето заради кражби на дизел!
ПРЕДИ ТРАГЕДИЯТА С ВЛАКОВЕТЕ: Направен е опит да бъде предотвратен ударът!
Според показания на служители на БДЖ и НКЖИ на място пред разследващите органи, както и изявления на експерти пред „Телеграф“ главна предпоставка за сблъсъка е било потеглянето на влака на БДЖ-ТП от индустриален коловоз на гара Кремиковци, който няма изходен светофор – нещо забранено от правилника. „Наредбата казва, че влакът трябва да тръгне от приемно-отправен коловоз със съответния сигнал и документи. За да стигне дотам, влакът обаче трябва да направи няколко маневри. Колко пък дизел ще се спести, си мислите. Не забравяйте, че локомотивът не обикаля сам по гарата. Той влачи 500 или 1000 тона влак. Това е голям разход на гориво“, обяснява Радков.
Горивото се източва на всякакво възможно място, където няма опасност дейността да бъде забелязана. Точенето става от т.нар. резервоар за излишно гориво, какъвто има всеки автомобил, но в случая с локомотивите той е 60 литра. Точенето не се прави наведнъж, а на стъпки от по 10 литра, тъй като застояване на локомотива на едно място е подозрително. За съхранение на източеното също има тънкост. „Ползването на нормални туби е опасно, тъй като при евентуална проверка в локомотива би било трудно машинистите да обяснят за какво са им. Затова се ползват 10-литрови туби от минерална вода. Те се смачкват и лесно могат да се укрият“, разказват вътрешните хора пред „Телеграф“.
Пласмент
Следва и крайната фаза. Тя произтича на всяко едно място, където жп линия и шосе са в близост. Там в играта се включва задължителен съучастник с автомобил. „Машината спира. За 20 секунди прехвърляш тубите на човека, той ги слага в багажника и това е всичко. Човекът може дори и да е краен купувач. Дава парите на място. Взема си тубата и го няма“, обяснява Илиев.
Цена
Купувачи споделят, че за крайната цена в бранша от години е установено неписано правило, с което всички се съобразяват. Литър краден дизел се продава на цена наполовина на тази, на която в момента върви по бензиностанциите.
Гепили шест кражби за година
През 2024 г. са регистрирани два случая на кражби на дизелово гориво в товарните превози и четири случая в пътническите. Срещу задържаните лица са предприети съответните административни санкции, съобщиха за „Телеграф“ от БДЖ. Според тях през последните години са предприети сериозни мерки за намаляване на разхода на дизелово гориво и предотвратяване на кражбите. Дизеловите локомотиви са оборудвани с GPS системи за проследяване на движението им, както и с нивомери и разходомери за гориво. Благодарение на тези системи разходът на гориво се следи постоянно, твърдят от железницата. При установяване на необоснован преразход се извършва проверка, наблюдение и анализ на причините за това, като при необходимост се налагат административни санкции срещу отговорните служители.
Допълнително в локомотивните депа, на зарядните станции и в местата за престой на локомотивите е инсталирано видеонаблюдение, допълват от дружеството. Според БДЖ мерките работят и случаите на кражби са сведени до минимум.
Деян Дянков