А втобусни превозвачи започват да фалират две години след началото на пандемията. Причината е отлив на превозените пътници заради липса на интерес към използване на услугата и високите цени на горивата.

Автобусни превозвачи започват да фалират две години след началото на пандемията. Причината е отлив на превозените пътници заради липса на интерес към използване на услугата и високите цени на горивата.

От БДЖ отчитат увеличаване на превозените пътници - за отминалите празници то е с 30 процента в сравнение с 2020 година. Но пътувалите с влак в сравнение с 2019 година, преди да се разрасне Covid пандемията, са с 16% по-малко, каза Калин Маринов, ръководител на отдел "Маркетинг" в БДЖ. "Интересът към пътуване с железопътен транспорт продължава да се възвръща, макар и с бавни темпове, и се надяваме това да продължи, за да можем да достигнем нивата от преди пандемията", коментира той пред БНР.

Очакванията на автобусните превозвачи не звучат оптимистично

„Спадът на оборотите в туристическите пътувания е над 70-80% през 2020 г. спрямо година по-рано. По редовните автобусни линии е още по-трагично, защото съотношението приходи-разходи е плашещо“, обясни пред „Монитор“ Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи. "Освен намалелия брой пътници се завиши драстично и цената на горивата. След Нова година цената на метана стана 3,25 лв., а преди това - 1,20 лева, или за една година увеличението е от над три пъти", каза тя.

Промяна в цените на билетите не може да има

защото повечето договори са фиксирани с определена цена и време след проведена обществена поръчка. От бранша обмислят още следващата седмица да поискат среща с министъра на транспорта Николай Събев и настояват за мерки в настоящата ситуация. Целта е да се търсят варианти за компенсиране на превозвачите заради условията, в които работят в момента, каза Милтенова и допълни, че се увеличават фирмите, които преустановяват транспортната си дейност. "Когато в един момент вие имате само разходи и нямате приходи, няма транспортна фирма, която може да издържи".

Проверка на „Монитор“ показа, че с над 10% са желаещите автобусни превозвачи да получат държавна помощ тази година. Подадени са 565 заявления за 40 милиона лева за компенсиране на спада в приходите на превозвачите. За сравнение в края на януари миналата година превозвачите получиха 30 млн. лева подпомагане за справяне с последиците от пандемията COVID-19. Тогава бяха подадени 639 заявления, но след проверка за допустимост бяха одобрени 580 автобусни превозвача.