В секи пътник, решил да отлети от летище София, първо ще трябва да се разходи из мола. Това ще се случи, след като Терминал 2 на аерогарата бъде преустроен така, че пътят към самолетите да преминава задължително през огромен търговски комплекс.
Преобразено
Проектът вече се изпълнява, а крайната му цел е търговската зона на летището да бъде изцяло преобразена. За да се случи това, от новия концесионер на летището са сключили договор с най-големия оператор на летищни търговски площи и безмитна търговия в света, компанията „Дюфри“. Тя ще отговаря изцяло за населяването на бъдещите търговски площи, които ще са организирани по уникален за страната ни начин, познат от големите летища по света. Новата организация ще включва изграждането на търговски комплекс на площ от над 2000 кв. м, който ще бъде разположен след паспортната проверка. Пътниците няма да имат възможност за друг маршрут освен този през своеобразния мол. Освен всичко маршрутът през самия търговски обект ще е зигзагообразен, прекарващ пътниците през всички типове щандове – цигари, парфюми, облекло, алкохол и храни и др., без опция за кратък път. „Това е широко застъпен базов бизнес модел по цял свят и целта е пътниците да имат достъп до максимална част от търговските площи с цел да се гарантира пълно потребителско изживяване“, обясниха за „Телеграф“ от летището.
Прехрана
Пълно преобразяване започва и в зоната за обществено хранене на Терминал 2. За там замисълът е всички ресторанти, барове и заведения за хапване на крак да бъдат изградени в специален хранително-вкусов комплекс. Идеята е той да се менажира отново от голяма компания с опит в тази дейност. В момента върви избор на компанията, която след това ще отговаря за населяването на търговските площи и избора на съответните марки заведения. „В момента заведенията на летището са разпръснати, хаотични, няма идентичност, няма хармония. без стилово и маркетингово единство, с различни наематели. Всичко това ще се промени цялостно“, категорични са от летището, предвиждайки промените да станат видими за пътниците до края на 2022 г. След промените на Терминал 2 ще има минимум 10 заведения - ресторанти, барoве, бързо хранене и др., разположени на 1000 кв. м.
Преустроени тотално ще са и бизнес салоните и ВИП-а на Терминал 2, споделиха още от летището.
ВИП
Всички преустройства касаят Терминал 2, за който освен всичко се планира и разширяване в следващите три години. Ще бъдат увеличени броят гейтове за самолети, както и увеличен капацитетът на зоната за проверка за сигурност и паспортен контрол. През това време Терминал 1 ще се използва активно, но след 2024 г. идеята е да бъде закрит и всички летищни дейности да се преместят изцяло на Терминал 2. Той ще бъде основен и единствен терминал до изграждането на Терминал 3, което се планира за 2030 г. Съдбата на Терминал 1 пък е да бъде изцяло преобразен и превърнат в голям ВИП терминал, който да поеме всички луксозни кацания и излитания на столичното летище и най-вече тези с малки частни самолети.
Затварят течащия паркинг за ремонт
След години разруха паркингът на Терминал 2 ще се ремонтира, съобщиха от летището за „Телеграф“. До новината се стига, след като в продължение на месеци концесионерът и държавата не можеха да се разберат за проекта на ремонта, който бе направен от държавното дружество оператор, преди летището да бъде дадено на концесия. В момента вече върви избор на изпълнител, а очакванията са паркингът да бъде стегнат за два месеца. През това време за колите ще бъдат обособени три временни паркинга около терминала. След ремонта паркингът ще разполага със система за разпознаване на регистрационния номер и изцяло автоматизирано обслужване без зает персонал. Очаква се практиката на паркинга да няма гратисен безплатен период да се запази.
Пускат редовен полет до Миконос
За пръв път от летище София тръгна редовна авиолиния до перлата на Егейско море, остров Миконос. Полетите са на „Уизер“ и се изпълняват два пъти седмично, във вторник и неделя. Дестинацията предлага плажове, морски екскурзии, вкусна храна и още много забавления, казват от летището. „Уизер“ започва и редовни полети до летище Ханя на остров Крит. С вече съществуващите полети на “Райънер“ дотам общият брой на редовните връзки става пет на седмица.
Във Варна вдигат фотоцентрала
Добромир Радушев
Летището във Варна активно работи по изпълнение на няколко големи проекта, включително изграждане на фотоволтаична централа, а крайната цел е до 2030 година да намали сериозно въглеродния си отпечатък. „При нас голямата консумация на ток е през лятото, тогава имаме най-много пътници, а по същото време е и най-мощна слънчевата енергия. С централата ще можем да генерираме достатъчно енергия и дори ще можем да продаваме на други потребители“, коментираха от управата на летищния комплекс. Голяма стъпка се прави с осигуряването на електрически GPU – система за наземно електрическо захранване на самолетите, които, когато са на стоянка, консумират доста електричество. Това ще помогне да не се извършва тази дейност с досегашните дизелови агрегати, а ще се търси комбинация с фотоволтаиците.
Деян Дянков