0

В ино, бира, сайдер, както и спиртните напитки ще имат информация за енергийната стойност на етикета. Очаква се 66 на сто, или две от всеки три бутилки, да разполагат с тези данни до края на годината.

Това стана ясно при подписване на Меморандум за разбирателство между Националната лозаро-винарска камара и Спиритс България, браншова организация на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки.

Според него производителите и вносителите на вино и спиртни напитки са задължени да изписват в таблица или с текст калориите в 100 мл течност, а също и за стандартна напитка, сервирана в заведение.

Данните за калориите трябва да са на ясно и видимо място на гърба или на лицевата страна на етикета, пише още в споразумението.

Ангажиментът за предоставяне на енергийната стойност върху етикета в съответствие с документа се отнася за продукти, пуснати за продажба на пазара на ЕС. Изключение правят само миниатюри и малки бутилки с размер 35 cl и по-малко, както напитките в подаръчна кутия или с външна опаковка.

Шест месеца след подписването на този меморандум производителите трябва да гарантират, че новите етикети ще имат същата визуална форма и ще направят изчисленията си въз основа на осреднени хранителни стойности от общо установени данни. Готовите продукти, етикетирани преди този срок и имащи стари етикети, могат да се използват и продават без ограничение във времето, до изчерпване на количествата.

Също така на етикета ще бъде разположен и QR код или електронен етикет, при сканирането на който ще има списъка на съставките, които са вложени в напитката. На него ще има данни за суровината, от която са произведени, както и оцветители и аромати, които са вложени в съответния продукт. Също така ще има данни за добавена захар и вода при технологията на производството на съответната напитка.